8 °C Budapest

Ez a karácsony más lesz, mint az eddigiek: szerényebb, de meghittebb ünnepre számíts

2020. december 10. 14:33

Egy friss kutatása szerint a vásárlók Európa szerte több időt és energiát fordítanak a megfelelő karácsonyi ajándékok kiválasztására mint a korábbi években. Az európaiak háromnegyede (77%) szerint az idei év emlékeztette őket arra, hogy mik az igazán fontos dolgok az életben, 65 százalékuk ezért személyesebb, átgondoltabb ajándékokkal lepi meg szeretteit.

Míg a vásárlók 58 százaléka a mostani, számos kihívást jelentő év miatt szűkebb keretből vásárol, a válaszadók fele (51%) azt állítja, hogy személyesebbé teszi az ajándékokat, és 45 százalék több időt tölt annak elkészítésével vagy kiválasztásával. A magyarok 71 százaléka vásárol idén kisebb keretből, és a megkérdezettek közel fele (42%) olyan jótékonysági ügyet támogat az ajándék választásakor, amivel vissza is tud adni a közösségének.

A 2020-as év átgondoltabbá tette az embereket a mindennapokban, beleértve azokat az embertársaikat is, akiket személyesen nem ismernek: az európaiak és a magyarok között is 17 százalék volt azok aránya, akik idegenek számára vásároltak ajándékokat, így segítve a rászorulókat a mostani, sok nehézséget hozó év végén.

Az európaiak fele (48%) vásárolt olyan ajándékot, amelyekkel valamilyen formában segíti közvetlen környezetét: közel minden ötödik (18%) európai és a magyarok 15 százaléka jótékonysági szervezeteket támogató tárgyakat vásárolt, az európaiak 17 a magyarok 15 százaléka vásárolt állatok befogadásával kapcsolatos ajándékot, 14% pedig valakinek a nevében tett felajánlást jótékonysági szervezet javára. Az európaiak 19 százaléka vásárolt jótékonysági karácsonyi képeslapot. Itthon ez utóbbi kevésbé népszerű ajándék, minden tizedik magyar kosarába került csak belőle. 

A Mastercard kutatása arra is rámutat, hogy az emberek idén azt is jobban átgondolják, hogy hol vásárolnak. Minden második (50%) vásárló tudatosan támogatta saját közösségét a karácsonyi vásárlás során. 59 százalékuk helyben vásárol a közösség támogatása céljából: 44 százalékuk helyi kisvállalkozások ajánddékkártyáival lepi majd meg szeretteit, 61 százalék az ételeket és italokat a helyi boltokban veszi meg. A magyarok számára az európai átlagnál is fontosabb a helyi üzletek támogatása: 78 százalék idén jobban átgondolja, hol vásárol, 61 százalék tudatosan ad vissza saját közösségének a karácsonyi vásárlás során, és 60 százalék helyi kisvállalkozásoktól, üzletekből vásárol ajándékokat. 

Az európai adatokat tekintve a személyes ajándékok listáját 2020-ban a házi készítésű ajándékcsomagok (38%), a wellness-ajándékok (37%) és a keretezett fényképek (35%) vezetik, ezt követik a közösen megélt, élmény alapú ajándékok (32%) és a személyre szabott díszek (26%). A magyarok esetében szintén a saját készítésű ajándékcsomagok a legnépszerűbbek (45%), a második helyre a keretezett fényképek és fotókönyvek (43%), a harmadik helyre pedig az élményalapú ajándékok kerültek (35%).

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

A legkedveltebb személyes ajándékok Európában

  • 1. Házi készítésű ajándékcsomag (38%)
  • 2. Wellness ajándékok (37%)
  • 3. Keretes fényképek vagy fotókönyvek (35%)
  • 4. Élményalapú ajándék közös időtöltéshez (32%)
  • 5. Személyre szabott díszek (26%)
  • 6. Egyforma ruhadarabok (23%)
  • 7. Kézzel készített gyertyák (16%)
  • 8. Illusztráció vagy rajz (15%)
  • 9. Saját vers vagy történet (12%)
  • 10. Saját készítésű társasjáték (11%)

A legkedveltebb személyes ajándékok Magyarországon:

  • 1. Házi készítésű ajándékcsomag (45%)
  • 2. Keretes fényképek vagy fotókönyvek (43%)
  • 3. Élményalapú ajándék közös időtöltéshez (35%)
  • 4. Személyre szabott díszek (32%)
  • 5. Egyforma ruhadarabok (22%)
  • 6. Wellness ajándékok (21%)
  • 7. Illusztráció vagy rajz (18%)
  • 8. Kézzel készített gyertyák (14 százalék)
  • 9. Saját vers vagy történet (10%)
  • 10. Saját készítésű társasjátékok (6%)

"Kétség kívül sokunk számára nagyon más lesz a karácsony az idei évben. Az ünnepek mindig is kiemelkedő vásárlási időszakot jelentettek, de mivel 2020 mindenki számára kihívásokkal teli év volt, szívmelengető látni, hogy Európa-szerte az emberek több időt, gondolatot és személyes elemet csempésznek a karácsonyi ajándékaikba" - mondta Mark Barnett, a Mastercard európai elnöke. "A kisvállalkozások jelentik az európai ökonómia gerincét, így karácsonykor a helyi vásárlás nemcsak a helyi közösség, hanem a gazdaság egészének újjáépítésében is hatalmas változást hozhat."

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 24. szerda
György
17. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem