Elegük lett a magyaroknak: már nem veszik olyan lelkesen ezeket a kütyüket

Elegük lett a magyaroknak: már nem veszik olyan lelkesen ezeket a kütyüket

2020. október 27. 10:42

Az informatikai, híradástechnikai cikkek piaca 30 százalékkal esett a hagyományos boltokban a nyári és az őszi hónapokban. A járvány itt is formázott egyet a vásárlási szokásokon, pedig ez az egyik legkedveltebb vásárlótér. A mobil termékkör még feltornászhatja a számokat, de ez is a járvány alakulásán múlhat.

A statisztika heti monitoros legfrissebb adatközléséből is az derül ki, hogy a különféle műszaki ketyerékből sokkal kevesebbet vásárolunk, mint korábban a hagyományos boltokban - írja a blokkk. De a webáruházakban is óvatosabban huzigálják a bankkártyákat a vásárlók a drágább holmik válogatásakor.

Október első harmadában 30%, előtte szeptemberben harmadnyi volt a visszaesés az online kasszaadatok alapján. A szeptemberi hónapban még az iskolakezdés sem javított sokat: a hónap első hetében "csak" 20% volt a visszaesés, amit viszont olyan zuhanás követett, aminek eredője lett az egész hónapban összeszámolt 30% feletti esés (tehát a hónap további részében jócskán 30% feletti volt a visszaesés). És az augusztus sem mutat szebb képet, ráadásul tovább lapozgatva visszafelé a naptárban júliusban is 20% volt a csökkenés.

Június volt az utolsó hónap, amikor többet vásároltunk a hagyományos boltokban informatikai, híradástechnikai cikkekből, de ez sem volt sokkal több az előző évinél, csak 5-6% körüli növekményt jelzett a heti monitor.

Hiába volt home office és digitális tanrend, amikor éppen kütyükből kellett azért vásárolni a boltokból otthonra (a munkaadó cégek ezt maguk meg is tették), a március közepén bevezetett 15 órás zárás és a hónap vége tájékán beléptetett kijárási korlátozás azért visszafogta a vásárlásokat ezen a piacrészen is. Igaz, hogy az informatikai, híradástechnikai boltok 15 óráig a kijárási korlátozás alatt is nyitva lehettek, mivel munkavégzéshez szükséges portékákat árultak, de a babkonzerv és a szappan spájzolása közepette óvatossá váltak a vásárlók mindenütt.

Az óvatosság azt is jelentette, hogy ami drágább - ez egy járványtól független vásárlási szokás, de a koronavírus rátett erre egy jókora lapáttal -, abból visszafogják magukat a kosztpénzt és az egyebekre jutó apanázst beosztó háziasszonyok a bevásárlólista összeállításakor.

A nyári hónapokban a pihenés és a nyaralás vitte a pénzt, a második hullám pedig az őszi hónapokban nyomta rá bélyegét a kütyűk vásárlására.

A statisztika adatai is arra utalnak, hogy a súlyosabb második hullám kevesebb boltlátogatásra és több latolgatásra kényszeríti a vásárlókat, ami a pénztárcák nyitogatásában is látszik szinte minden boltban. A nagyobb értékű műszaki cikkek vásárlásának visszafogása a családi költekezésben kitűnik a boltos statisztikában is. Igaz, itt összevonva összegezik a műszaki cikkeket a bútorokkal, és a legutóbbi hónapok adatai ebben a viszonylatban is jókora visszaesést mutatnak.

Pedig az esztendő jól indult, 6-10%-os növekedésekkel, de az áprilisi mélypont a kijárási korlátozás alatti nyitvatartás mellett is közel negyedével kisebb piacot hozott. Júliusban ugyan volt egy 9%-os ugrás, de a nyári hónapok, augusztus és szeptember nagyságrendjét tekintve 10-15%-os eséssel zártak.

TÍZEZREKET SPÓROLHATSZ BANKVÁLTÁSSAL!

A bankszámla mindennapi életünk része. A munkabér, nyugdíj, ösztöndíj jellemzően bankszámlára érkezik. Segítségével kényelmesen intézhetjük a pénzügyeinket, akár otthonról is. Ahhoz azonban, hogy bankszámlád valóban azt nyújtsa, amire szükséged van, körültekintően kell választanod. Mielőtt kiválasztanád bankszámládat, nézz szét a Pénzcentrum megújult bankszámla kereső kalkulátorában! Állítsd be a személyes preferenciáidat, és versenyeztesd a pénzügyi szolgáltatókat, hiszen a megalapozott döntés a Te érdeked! Egy testre szabott bankszámlával a költségeken is rengeteget spórolhatsz! (x)

Pedig mobilra költenénk a legtöbbet

A korábbi években, így 2019-ben 445 milliárd forintot költöttünk el különféle informatikai, híradástechnikai cikkekre, a legnagyobb szelete pedig ennek a piacnak a mobiltelefon volt, 164 milliárd forinttal. Egy évvel korábban 404 milliárd forintot szórtunk el ketyerékre, ami 10%-os növekedést takart. Ennek a felét egyébként a mobiltelefonok hozták.

Kütyüt persze nem csak a műszaki áruházakban lehet vásárolni, nem is csak a weben, hiszen a szupermarketek, a picurka szakboltok, vagy éppen még egyes diszkontok is kínálnak belőle időnként. 2020 első felében a már említett home office és a digitális tanrend is megtette ugyan a magáét, és a korábbi évekhez hasonlóan a mobiltelefonok vásárlása bővült a leggyorsabban. Többet költünk ráadásul mobiltelefonra, mint számítógépre, vagy híradástechnikai termékekre.

A járványhelyzet is feldobta a mobilvásárlásokat is, bő negyedével többet költöttünk rá, mint korábban már első negyedévben. Ez érthető is, hiszen techoldalról az okosmobil csaknem mindent tud, ráadásul szerepe a kapcsolattartásban - különösen egy súlyos járványidőszakban, vagy éppen a kijárási korlátozás közepette - sok magyarázgatást nem igényel. És a vásárlók úgy tűnik, nem is sajnálták rá a pénzt, miközben a számítógépek, laptopok, valamint a híradástechnikai eszközök vásárlása csak szerényebb arányban emelkedett:

A weben sem hasít a piac

Ezt jelzi a rengeteg akció is az őszi hónapokban, de a statisztika is: a webáruházak forgalma akkor ugrott nagyot, amikor a többi bolt áprilisban és május első felében zárva volt. De júliusban és augusztusban már fékezett a piac, a bővülés mértéke "csak" 20-25% között volt. Ez még kisebb is ráadásul az előző évinél.

Az első nyolc hónap webáruházi növekedése persze tekintélyes, 40% körüli, de nagyságrendjét nézve ez összességében nem nagyobb megugrás az előző évinél. És pénzünk 90%-át így is a hagyományos boltokban költjük. Az előrejelzések is óvatosságot tükröznek a vásárlási szokásokban, költekezésben, a járvány pedig felfelé fut még. És ma nem tudni, pontosan meddig. Ez a bizonytalanság rányomja bélyegét a költésekre is, de mivel ezek ott voltak a korábbi évek legnépszerűbb ajándékai között is, a Black Friday és a karácsonyi ajándékvásárlásban is lehetnek majd nyomai a vásárlók eddigi óvatosságának is.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Semmit nem ér csak az ötlet: sok magyar így rontja el az esélyeit arra, hogy a saját főnöke lehessen

Sokakat vonz az, hogy a saját főnöke legyen, ráadásul többen éreztük már úgy, hogy olyan ötlettel rukkoltunk elő, ami tényleg felpörgetné a piacot.

Alapvető hibákon úszik el a magyarok pénze: erre figyelj, ha nem akarsz legatyásodni

A mostani gazdasági helyzetbe szinte bármit megtennénk, hogy spóroljunk, azonban sokan tapasztalhatják azt, hogy hiába igyekeznek, még így is elfolyik a pénz a bankszámlájukról.

Ilyet még nem láttál: így adnák ki a magyar gyerekek kedvenc könyvét újra

Közösségi finanszírozással adnák ki újra a 2012-es év gyerekkönyvét, a Dobozvárost.

Sok magyar nem is tud erről az egyszerű trükkről: milliókat bukhatnak, ha nem figyelnek oda

A vállalkozásunk sikere rengeteg dolgon múlhat, nem elég az ötlet, bizony kemény munkát kell fektetni a sikerbe.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2022. augusztus 17. szerda
Jácint
33. hét
KONFERENCIA
Tovább
Portfolio Future of Finance 2022
Októberben jön a magyar pénzügyi szakma nagy találkozója.
Energy Investment Forum 2022 - A MEKH szakmai támogatásával
Válság kontra klímacélok? Lesz miről beszélni az Energy Investment Forum-on!
Private Health Forum 2022
A hazai magánegészségügy legkiemelkedőbb konferenciája.
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2022. augusztus 17. 20:55