Zöld Lendület Hitelprogram néven, új, átfogó finanszírozási lehetőség érhető el a Magyar Fejlesztési Banknál (MFB).
Mára szinte mindenki ismeri a Nutellát, és az azt gyártó Ferrero neve is sokaknak cseng ismerősen. Az édességet gyártó vállalkozás mostanra világméretűvé növekedett, így nehéz elképzelni, hogy néhány évtizede még csak egy kis olaszországi családi vállalkozás volt. De mit is lehet tudni a cég mostanra elképesztően gazdag, ugyanakkor visszavonult életet élő tulajdonosairól?
Aligha van Magyarországon olyan ember, aki ne ismerné a Nutellát, illetve az azt gyártó Ferrerót. Az olasz cég 2017-ben 12,5 milliárd dollár értékben adott el édességeket, tulajdonosai pedig a világ leggazdagabb emberei közé tartoznak. Ennek fényében ma már nehéz elképzelni, hogy a vállalat néhány évtizeddel ezelőtt még csak egy kis családi vállalkozás volt.
A vállalkozást a céget jelenleg irányító Giovanni Ferrero nagyszülei alapították az észak-olaszországi Albában. Nagyapja, Pietro Ferrero szeretett újabb és újabb édességeket kikísérletezni, melyeket aztán el is adott. A második világháború alatt azonban nehezen lehetett beszerezni a csokoládét, illetve a kakaót. A kakaóhiány következtében támadt Pietrónak az az ötlete, hogy a csokoládéhoz mogyorót adjon, így megalkotva egy, a giandujához hasonló édességet.
A gianduja nevű édesség egy mogyorós csokoládékrém volt, melyet még a napóleoni háborúk idején találtak fel ugyancsak Észak-Olaszországban. Ezt az édességet annak idején ugyancsak a kényszer szülte: a 19. század eleji háborúk következtében szintén nehezen hozzáférhetővé vált a csokoládé Európában, így az olasz cukrászok kénytelenek voltak kísérletezgetni.
A Pietro által piacra dobott édesség neve még Pasta Gianduja volt, melyet később - a recept módosítását követően - Supercrema néven értékesítettek. A második világháborút követően azonban újra hozzáférhetővé vált a kakaó, illetve a növekvő jólét is lehetővé tette, hogy több csokoládét adjanak hozzá a termékhez, így a receptet ismét megváltoztatták, illetve a termék is új nevet kapott: ekkor született meg a ma is ismert Nutella, melyet 1964 óta gyártanak.
Óriásira nőtt családi biznisz
Pietro Ferrero 1949-ben meghalt, ettől kezdve a családi vállalkozást fia, Michele Ferrero vitte tovább. A cég az ő irányítása alatt vált Európa-szerte ismertté. A háború utáni években megindult az európai piac egységesülése, amit Michele igyekezett is kihasználni: két fiát, Pietrót és Giovannit egy belga nevelőintézetbe járatta, amivel azt akarta elérni, hogy későbbi örökösei otthonosan mozogjanak Olaszországon kívül is.
Ez így is lett: a családi vállalkozás valóban világméretűvé növekedett, mostanra Nyugat-Európán kívül vannak gyáraik Oroszországban, Észak- és Dél-Amerikában és Ausztráliában is. A Ferrero 2017-ben már 12,5 milliárd dollár értékben értékesített édességeket, míg a családi vagyont 31 milliárd dollárra becslik. Michele 2015-ben bekövetkezett haláláig vezette a családi vállalkozást, azóta fia, Giovanni áll a cég élén. Másik fia, Pietro 2011-ben, 47 évesen halt meg: éppen Dél-Afrikában biciklizett, amikor szívrohamot kapott.
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Ők sem kerülték el a botrányt
A Ferrero család híres arról, hogy ritkán mutatkoznak nyilvánosan, így meglehetősen keveset lehet tudni róluk. Ennek ellenére nemrég kínos botrányba keveredett a világméretű csokigyártó: a brit The Sun írta meg korábban, hogy romániai gyerekmunkások teszik be a szintén a Ferrero által gyártott Kinder tojásokba az ajándékokat. A cikk szerint a szóban forgó munkát a Ferrero romániai alvállalkozóknak adta ki, melyek azt továbbadták további al-alvállalkozóknak, akik a munkát saját otthonukban végezték el.
Sőt, volt olyan eset, amikor az al-alvállalkozó gyerekei is az ajándékok becsomagolásán dolgoztak, akár napi 13 órán keresztül. Mindezért ráadásul rendkívül kevés pénzt kerestek: 1 000 darab összerakott tojásért kaptak 20 román lejt, amely nagyjából 1 400 forintot jelent.
Több lábon állnak
A Ferrerónak a Nutella az egyik legismertebb, ám korántsem az egyetlen terméke. A kenhető mogyorókrémen kívül ugyanis ők gyártják a már említett Kinder tojásokat, a Ferrero Roschert, de többek között övék a Tic Tac és a Mon Chéri is. A családi vállalkozás méretét jól érzékelteti egyébként, hogy a világ mogyorótermelésének nagyjából a negyedét vásárolja fel a Ferrero.
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








