A Penny felmérése szerint a legtöbb család 20-40 ezer forintból gazdálkodik.
20 különböző folyékony öko mosószert vizsgált a Tudatos Vásárlók Egyesülete, amelyek vagy a beszerzés helye (öko termékeket kínáló webáruház) vagy a termék neve (pl. öko, bio, környezetbarát) alapján azt a képzetet keltik a fogyasztóban, hogy környezetbarát termékről van szó. Azt nézték, hogy ezek termékek rendelkeznek-e független öko minősítéssel, ami könnyű és egyértelmű tájékozódási pontot jelenthet a fogyasztónak.
A mosószerek legfőbb problémája, hogy gyakran tartalmaznak környezetszennyező és egészségügyi kockázatot jelentő összetevőket, amelyek nem csak közvetlenül, de közvetve is káros hatással vannak ránk, hiszen a szennyvízzel az élővizekbe is kijutnak. A fogyasztók tudatosabbá válásával a mosószerek között ma már nagyon sok, magát ökoként definiáló termék található a piacon.
Eredmények
A vegyi árukra, így a mosószerekre sem vonatkozik olyan szigorú címkézési szabályozás az összetevők tekintetében, mint az élelmiszereknél, így az esetek többségében nem derül ki pontosan, hogy egy-egy összefoglaló név milyen vegyületet is takar. Ezért a fogyasztóknak nagyon nehéz helyzetük van, ha tájékozódni szeretnének a termékcímke alapján.
A nagy öko, bio, zöld árudömpingben, amikor akár felárat is hajlandóak vagyunk fizetni egy környezetbarát termékért, a fogyasztót segítik a tájékozódásban a terméken lévő független minősítő szervezetek által kiadott ökocímkék.
- A tesztben szereplő 20 termékből mindössze hét termék esetében volt független öko minősítés a csomagoláson: Almacabio folyékony mosószer, AlmaWin Öko folyékony mosódiós vasaláskönnyítős mosószer, AlmaWin Öko folyékony mosószer konc. színes, Citromax Prémium Univerzális bio folyékony mosószer, LiNa Color folyékony mosószer, levendula BIO, SODASAN BIOfolyékony mosószer színes, Sonett folyékony color mosószer.
- 3 termék esetében egynél több minősítés is volt: Almacabio folyékony mosószer, AlmaWin Öko folyékony mosószer konc. színes, Sonett folyékony color mosószer.
Néhány esetben a termék azért minősült a szokványosnál fenntarthatóbbnak, mert állatkísérlet vagy állati összetevő mentes termékről illetve bio alapanyagokat is tartalmazó termékről volt szó.
Bár akadtak kivételek, de jellemzően az átlagosnál drágább termékek szerepeltek jobban a felmérésben; de pl. a Citromax, vagy a LiNa COLOR termékek alacsonyabb egy adagra számított áruk mellett is jó eredményt értek el.
Minősített öko termékek
A mosószerek összetevő listájának értelmezése, értékelése és összehasonlítása a polcok előtt állva egyáltalán nem könnyű. Hogyan választhatjuk ki a valóban környezetbarát alternatívát? Ebben segítenek a különböző környezetbarát jelölések, ökocímkék.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Ezek egy-egy konkrét termék fenntarthatósági jellemzőit tanúsítják, biztosítva a fogyasztó számára azt, hogy ezeket a jellemzőket független szervezet megvizsgálta, ellenőrizte és rendben lévőnek találta. Az engedélyezett anyagokról talán lehetne vitatkozni, de a fogyasztó számára akkor is többet mond, mint egy gyártói ígéret.
Tisztítószerek esetében a legelterjedtebb terméket minősítő címkék az EU Ecolabel, a magyar Környezetbarát Termék címke. Ezen kívül az összetevőket minősítő uniós és nemzeti bió (ökológia termelésből származó) tanúsítványokkal is találkozhatunk.
Érdemes belegondolni, hogy aki lespórolja a tanúsítás és a folyamatos kontroll költségeit, komoly árelőnyre tehet szert. Ebben az esetben a fogyasztók csupán a gyártó saját kommunikációjára hagyatkozhatnak, így megvan a veszélye annak, hogy nem azt kapják, amit szeretnének vagy elvárnának, és ez ráadásul használat közben sem derül ki számukra.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Másokért tenni? A Lidl-nél igazán megéri!
A diszkontlánc ünnepi összefogásra hívja vásárlóit, hogy három partnerszervezetével összefogva támogassa a hátrányos helyzetű gyermekek karácsonyát.
-
4,8 százalékos kamatot biztosít a Gránit Bank új prémium bankszámlája (x)
A napi kamatjóváírás miatt az EBKM 4,92 százalék.
-
3,5%-os kamatozású hitellel segíti a tudatos otthontervezést a Fundamenta megújult lakásszámlája (THM: 5,04–5,31%) (x)
Frissítette egyik legnépszerűbb termékét, az Otthontervező Lakásszámlát a Fundamenta, azzal a céllal, hogy még inkább megkönnyítse ügyfelei számára lakáscéljaik elérését.
-
A stílus maga az ember - már karkötővel és gyűrűvel is fizethetnek a Gránit Bank ügyfelei (x)
A Gránit Bank most azon ügyfeleinek, akiknek az ajánlására két további ügyfél számlát nyit a banknál december 19-ig, díjmentesen biztosít digitális fizetésre alkalmas karkötőt.








