A saját márkás termékek növekvő népszerűségét több tényező befolyásolja, főként az olcsóbb ár és a minőség javulása.
Érdemes nyitva tartani a szemünk egy-egy bevásárlás alkalmával, hiszen előfordulhat, hogy kisebb kiszerelést találunk a boltok polcain a kedvelt termékeinkből. Vajon a méret csökkentése minden esetben drágulást hoz magával? Mi történik a szezonális termékek áraival?
Bevásárlás közben gyakran belefuthatunk abba, hogy egy-egy általunk kedvelt terméknek megváltozik a kiszerelése, azaz vagy többet, vagy kevesebbet kapunk belőle. Idén nyáron az egyik legszembetűnőbb változás, hogy egyes dobozos sörök 0,5 l-ről, 0,4l-es kiszerelésre váltottak. Vajon a méret csökkentése minden esetben drágulást hoz magával? A témáról az Országos Kereskedelmi Szövetséget (OKSZ) főtitkárát, Vámos Györgyöt kérdeztük.
- válaszolta a Pénzcentrum megkeresésre Vámos György.
A válság időszakában 2008-2009 táján visszaesett a kereskedelem, ekkor sok gyártó döntött amellett, hogy változtat a kiszerelések méretén. Arról nincsen statisztika, hogy ez milyen terméktípusoknál jellemző. Találhatunk a boltban már 750 grammos lisztet is, míg mondjuk a cukor továbbra is csak egy kilós kiszerelésben kapható. A közelmúltban változtak a Coca-Cola méretei is, de érdemes figyelni az instant kávék és majonézek egységárát is, ugyanis ebből megtudhatjuk, hogy melyik kiszereléssel járunk a legjobban, ráadásul ezt mindig kötelező fel is tüntetni.
Csökkent a kiszerelés: drágább lesz a termék?
Fontos tudni, hogy míg a kiszerelésről a gyártó dönt, a végső fogyasztói árat a kereskedő szabja meg, ezért valóban előfordulhat, hogy miközben a kiszerelés csökken, addig az egységár nem változik, vagy legalábbis nem csökken ugyanakkora mértékben, mint amennyivel kevesebbet kapunk egy adott termékből. Általánosítani nem lehet, hiszen találni olyan terméket is, ahol a kiszerelés méretével az ár is egyenes arányban csökken.
A magyar vásárlókat azonban nem egyszerű összezavarni, ugyanis a többség tudatosan vásárol és megnézi az árakat.
- tette hozzá Vámos György.
Vagyis nem csak hazánkban, hanem világszerte jellemző, hogy a vásárlók figyelnek az árakra, ez alól pedig csak az a réteg képez kivételt, akik megszokásból vásárolnak. Továbbá a luxuscikkeknél vagy hiánycikkeknél jellemző, hogy a kereskedők könnyedén tudnak árat emelni, mert ezek a termékek akkor is jól fogynak.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el, havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%, a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Bár nem feltétlen hiánycikkről van szó, de hasonló okok miatt fordulhat elő, hogy
A magyar vásárlók árérzékenységét a Nielsen Vásárlói Trendek kutatása is alátámasztja, amely szerint: a magyar vásárlók nagymértékben cél- és árorientálttá váltak a válság után, ami az elmúlt években sem változott. A szűkös családi költségvetés miatt a fogyasztók 94 százaléka tervezi meg az élelmiszervásárlást előre és 45 százaléka csak egyszer tart egy hónapban élelmiszer nagybevásárlást.
Szezonális termékek
Az árak meghatározásakor rengeteg tényezőt kell figyelembe venni, ezek közül fontos szerepet játszik a termék kereslete és kínálata. A nyári nagy melegben pedig megfigyelhető, hogy egyes termékek iránt jelentősen megnő a kereslet. Ide tartozik többek között: az ásványvíz, a fagylalt vagy a sör is.
A kereskedők pedig ezt kihasználva ezekre a termékekre valamivel magasabb árakat alkalmaznak ilyenkor. Persze itt is akadnak kivételek, hiszen ebben az időszakban is találni a boltok polcain például akciós söröket is. De ha tehetjük, akkor ne nyáron vásároljunk új fürdőruhát vagy naptejet.
Komoly lehet a baj a Tesco háza táján: ezt a trükköt vetették be - vajon mit lép erre az Aldi, Lidl?
A szabályozási intézkedések és az egyre éleződő verseny a boltlánc pozíciójának további romlásához vezethet Közép-Európában.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
Folytatódik az árcsökkentési program a Lidlben: mutatjuk, milyen akciók érkeztek
A magyar vásárlók különösen árérzékenyek, még mindig megnézik, hogy mire, mennyit költenek.
-
Erre most még kevesen gondolnak, amikor hitelt vesznek fel
Fáy Zsolttal, a MagNet Bank elnökével beszélgettünk.
-
Videó: bejutottunk a SPAR üzemébe, ahol évi 20 millió kg húst dolgoznak fel
Jelenleg több mint 360 ember dolgozik az üzemben.
-
Élethelyzetek, amiben kivédhető az anyagi kockázat (x)
Az elmúlt években különösen sok elbizonytalanító körülménnyel kellett szembenéznünk.
- Ezért továbbra is mi fizetünk a legkevesebbet Európában
- Kokaint és marihuánát terített egy vállalkozó Budapesten - videó
- Lemondott a gyanúba keveredett ukrán miniszter
- Egyelőre mégsem kap erősebb hatásköröket a versenyhivatal
- Egy mandátumot szerezhet az EP-választáson a Magyar Szövetség
- Hat bérletet hirdetnek meg az új évadra a Nemzeti Filharmonikusok