20 °C Budapest

Megtévesztő termékbemutatók: ki védi meg a fogyasztókat?

2014. február 13. 09:30

Duplájára, 625-re nőtt egy év alatt a termékbemutatókra szakosodott vállalkozásokkal kapcsolatos panaszok száma. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság által le is folytatott 173 kivizsgálásból 118-ban találtak törvénysértést, ami csaknem 70 százalékos arány. A "kihagyhatatlan ajánlatokat" és "garantált nyereményeket" ígérő cégek egyre agresszívebb kereskedelmi technikákkal törekednek a vevők behálózására, akár a lelki nyomásgyakorlástól vagy tudatos megtévesztéstől sem visszariadva - írja a Népszava.

A bemutatókat sokszor városnézés, ingyenes étkezés, tárlatvezetés előzi meg, majd a programok után az összegyűjtött hallgatóságra rázárják az ajtót az előadás idejére, akik úgy érezhetik, hogy nem távozhatnak anélkül, hogy vásároltak volna a "bolti ár töredékéért" valamit. Ez a magatartás ugyanakkor kimeríti a vásárlók tudatos megtévesztésének tényállását. Igaz, sokszor már a szórólapok szövegeivel is jogszabályt sértenek, hiszen tilos olyan termékekre vonatkozó valótlan állításokkal vevőket csalogatni, amelyek például betegségek gyógyítását ígérik.

Az ilyen, termékbemutatókkal egybekötött áruvásárlásokat szervezők kedvelt célpontjai általában az egyedülálló, jóhiszemű, idősebb emberek, akiknek sok egészségügyi problémája mellett több szabadidejük is van.

Az idei év elején életbe lépő új szabály szerint a cégek kötelesek bejelenteni a székhely szerint illetékes jegyzőnél, hogy mikor és hol tartanak bemutatót. Ugyanakkor a jegyzők ezt a bejelentést mérlegelés nélkül kötelesek tudomásul venni, így maximum az utólagos ellenőrzés szempontjából jelenthet előrelépést, de a fogyasztók preventív védelmére alkalmatlan. Így az egyre kifinomultabb megtévesztési technikákat alkalmazó cégek tovább folytathatják tevékenységüket. Egyre gyakoribb, hogy saját telephelyükre szervezve a bemutatókat, az ott végrehajtott vásárlás pedig nem minősül üzleten kívül kötött szerződésnek. Ez azért veszélyes, mert ha valaki a helyszínen vásárol, akkor már nem gondolhatja meg magát, mint távvásárlás esetén, amikor is nyolc munkanapon belül el lehet állni az üzlettől.

NEKED AJÁNLJUK
Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

Egykor kubai textilmunkásoktól volt hangos, most közösségi finanszírozásból újul meg a patinás budapesti gyárépület (x)

A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. március 29. péntek
Auguszta
13. hét
Március 29.
Nagypéntek
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm