A Pénzcentrum.hu már tavaly novemberben megjósolta, hogy jelentősen nőni fognak a ruházati cikkek árai. Akkori elemzésünk bejött: a gyapot -és így a pamutfonal- ára az elmúlt hónapokban meredek emelkedést mutat. Mi magyarok pedig fokozatosan egyre kevesebbet költünk ruhák vásárlására.
Hosszú évek nem láttak akkora áremelkedést a gyapot piacán a tőzsdei alkuszok, mint amekkorát az elmúlt két évben tapasztaltak. 2008 ősze és 2010 nyara között a gyapot ára 80 százalékkal ment feljebb. A drágulás azonban most is tart, az ár már a 210 centet is eléri fontonként.
Mint arról korábban beszámoltunk, az árrobbanás magyarázata egyszerű: zavarok keletkeztek a világ nyersgyapot ellátásában. A legnagyobb exportőr India például a gyenge termés miatt az elmúlt szezonban kiviteli tilalmat rendelt el, nehogy saját feldolgozói nyersanyag nélkül maradjanak. A legnagyobb termelő és felhasználó, a világot olcsó ruhafélével ellátó Kína viszont emiatt csak drágán jut gyapothoz. Még saját forrásból is. A kínai gyapotföldeket ugyanis az indiaiakhoz hasonlóan megviselte a hűvös és rendkívül csapadékos időjárás. Az Egyesült Államok Mezőgazdasági Minisztériuma úgy számol, hogy a világ pamuttermelése 4 százalékkal, 22 millió tonnára esik vissza.

A C&A, Európa egyik vezető ruházati kereskedelmi lánca szerint a közeljövőben egyértelműen drágulni fognak a ruházati cikkek. A Magyarországon is jelentős piaci szereplőnek számító ruházati lánc a pamut drágulásán túl arra alapozza, hogy a legjelentősebb gyártó országokban - például Indiában és Kínában - emelkednek a munkaköltségek. Ezek a tényezők alapjaiban befolyásolják az egész szakmát, mindamellett arról az üzletlánc szóvivője nem tett említést, hogy a C&A emeli-e árait.
Mi már a hipermarketben vesszük a ruhát
2010-ben a magyar háztartások arányaiban kevesebbet költöttek ruhákra a távol-keleti boltokban. Ugyanakkor megnőtt a hiper- és szupermarketekben, valamint a diszkont ruházati láncokban elköltött pénzösszegek aránya.

A háztartások költségvetésében a legnagyobb fogyasztási kiadások közé tartoznak az élelmiszerek vásárlására fordított költések, a lakásfelszerelésre, lakáskarbantartásra, illetve a közlekedésre kiadott összegek. Ezzel szemben a ruházkodásra szánt összeg marginális, a fogyasztási kiadások mindössze 3-4 százalékát adja. A GfK Hungária Consumer Tracking mérése alapján ruházkodásra 2008 óta fokozatosan egyre kevesebbet költünk, ami komoly kihívások elé állítja a gyártói oldalt és a kereskedőket is.
A háztartások vásárlása alapján elmondható, hogy a magyar lakosság alsó-és felső ruházatra, cipőre, sport- és munkaruházatra, valamint kiegészítőkre összességében 329 milliárd forintot költött 2010-ben. Ez kismértékben elmarad a 2009-es szinttől. Az év első felében erősebb visszaesés jellemezte a ruházati piacot, viszont a második félévben bekövetkező erősödés hozzájárult ahhoz, hogy a forgalom mindössze 1 százalékkal maradt el a 2009-es évhez képest.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A magyar háztartások arányaiban kevesebbet költöttek el távol-keleti boltokban 2010-ben. Ezzel szemben érzékelhetően megnőtt a hiper- és szupermarketekben, valamint a diszkont ruházati láncokban elköltött pénzösszegek aránya. A távol-keleti boltokban az átlagos árszint a magyar textilpiac 73 százaléka. Bár a hiper- és szupermarketek árszintje valamivel magasabb (az átlagos árszint 83 százaléka), még mindig nagyon versenyképes ajánlatot jelentenek a vásárlók számára.

"A válság éveiben a hipermarketek a teljes napi fogyasztási cikk piacon is növekedni tudtak. Érthető a csatorna sikere, hiszen széles áruválasztékuk és kedvező áraik mellett tudatos marketing tevékenységgel is sokat tettek a textil kategória hatékonyabbá tétele érdekében. Például saját márkavonalakat vezettek be, illetve arra is volt példa, hogy új koncepciót vezettek be a kategória bolton belüli megjelenítésére" - mondta Kovács Krisztina, a GfK Hungária szektormenedzsere.
A nemzetközi textildiszkont láncok átlagára valamivel magasabb, mint a távol-keleti boltoké és a hipermarketeké, de még mindig széles rétegek számára elérhető szintet képviselnek. Növekedésük mögött egyrészt az újabb boltnyitások állnak, másrészt a meglévő boltok forgalma is növekvő tendenciát mutat.
-
Másokért tenni? A Lidl-nél igazán megéri!
A diszkontlánc ünnepi összefogásra hívja vásárlóit, hogy három partnerszervezetével összefogva támogassa a hátrányos helyzetű gyermekek karácsonyát.
-
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
4,8 százalékos kamatot biztosít a Gránit Bank új prémium bankszámlája (x)
A napi kamatjóváírás miatt az EBKM 4,92 százalék.
-
3,5%-os kamatozású hitellel segíti a tudatos otthontervezést a Fundamenta megújult lakásszámlája (THM: 5,04–5,31%) (x)
Frissítette egyik legnépszerűbb termékét, az Otthontervező Lakásszámlát a Fundamenta, azzal a céllal, hogy még inkább megkönnyítse ügyfelei számára lakáscéljaik elérését.
-
A stílus maga az ember - már karkötővel és gyűrűvel is fizethetnek a Gránit Bank ügyfelei (x)
A Gránit Bank most azon ügyfeleinek, akiknek az ajánlására két további ügyfél számlát nyit a banknál december 19-ig, díjmentesen biztosít digitális fizetésre alkalmas karkötőt.








