29 °C Budapest

Már nem élmény a vásárlás: nehéz helyzetben a kiskereskedelem

Pénzcentrum
2009. szeptember 8. 16:33

A hazai kiskereskedelem helyzetéről a GfK Hungária által készített első féléves jelentés szerint a háztartások jelentősen kisebb mennyiséget vásároltak az elmúlt félévben az előző időszakokhoz képest, ezért a napi fogyasztási cikk piac nominálértéke is elmaradt a tavalyi szinttől. A tavalyi évhez hasonlóan idén is a szupermarket csatorna érte el a legnagyobb növekedést, amely mögött elsősorban a csatorna expanziója áll. A diszkont csatorna forgalmát alapvetően befolyásolta az egyik kereskedelmi lánc megszűnése miatt más csatornákba irányuló vásárlóerő átcsoportosulás. 


A 2008 utolsó negyedévében kirobbanó, reálgazdasági recesszióba torkolló hitelválság a magyar kiskereskedelem 2009 első félévének teljesítményére erőteljesen rányomja a bélyegét. A jelentősen romló makrogazdasági mutatók mellett hasonlóan negatív képet mutatnak a fogyasztási hajlandóságot mérő indexek, illetve a kiskereskedelemi forgalom alakulásának tendenciája is.

A magyar háztartások által megvásárolt napi fogyasztási cikkek nominálértéke 2009 első félévében 1 százalékkal volt alacsonyabb, mint az előző év első félévében. Figyelembe véve, hogy a KSH adatok alapján a 2009. január-június időszakra jelzett élelmiszer infláció 5,3 százalék volt, a napi fogyasztási cikkek kiskereskedelmének volumene relatíve nagyobb mértékben szűkült. A félév során a legnagyobb visszaesés február és március hónap során volt tapasztalható, míg a második negyedévre a piac lassú regenerációja volt jellemző. A második negyedév végének optimista hangulata tükröződik a GfK Hungária Komplex Fogyasztói Bizalom (FBI) indexének alakulásában is.

"2009 júniusában a rövid és hosszú távú gazdasági várakozásokat mérő Fogyasztói Várakozások Indexe (FVI) 2006 óta soha nem látott magas szintet ért el, jelezve, hogy a lakosság várakozással tekint a pozitív gazdasági fordulat elé, és a forint árfolyam stabilizálódását, az új kormányprogramot, illetve a nemzetközi gazdaságokról érkező reménykeltő híreket egyértelműen jó előjelnek tekinti. A Vásárlási Hajlandóság Indexe (VHI) bár szintén javuló tendenciát mutat, reálisabb képet fest a lakosság valós fogyasztói magatartásáról. Az első negyedéves mélypont után (a mérés elindulása óta legalacsonyabb érték), a második negyedév eredménye 117 ponttal még mindig jóval alulmarad az előző évek 130-140 pontos átlagától" - mondta el Kovács Krisztina, a GfK Hungária Consumer Tracking szektorának menedzsere.

Az elmúlt félévben a napi fogyasztási cikk piac nominálértékének csökkenése leginkább annak tudható be, hogy a háztartások jelentősen kisebb mennyiséget vásároltak az előző időszakokhoz képest. Annak ellenére, hogy spóroltunk a megvásárolt élelmiszer és háztartási vegyi áru mennyiségén az elmúlt félévben, nem jellemző a termékszerkezet változása, vagyis az olcsóbb-árú termékek irányába való elmozdulás nem erősödött drámai mértékben ezen időszak alatt.

A kereskedelmi csatornák közül idén, a tavalyi évhez hasonlóan a szupermarket csatorna érte el a legnagyobb növekedést, amely mögött elsősorban a csatorna expanziója áll. A vásárlói hatókör közel 7 százalékkal volt magasabb, mint 2008 első félévében, részben az új boltnyitásoknak, valamint a Plus diszkont lánc tagjainak Spar szupermarketekké történő átalakításának köszönhetően. Emellett elmondható, hogy az élményszerű nagybevásárlások aránya visszaesett, és ez a tendencia kedvez a csatornának. A szupermarket csatorna a vásárlók szemszögéből nézve több olyan előnnyel (pl. gyors vásárlási lehetőség, lakóhelyhez közeli elhelyezkedés, sok akciós termék) is rendelkezik, amelyet a vásárlók előszeretettel kihasználnak a recesszió alatt. A szupermarket csatornában 2009 első félévében az előző év hasonló időszakához képest 7 százalékkal gyakrabban vásároltunk, és egy-egy vásárlás áltagos értéke 2 százalékkal volt alacsonyabb.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

A diszkont csatorna forgalmát alapvetően befolyásolta az egyik kereskedelmi lánc megszűnése miatt más csatornákba irányuló vásárlóerő átcsoportosulás. Elsősorban a szupermarketek tudtak jelentős forgalmat elnyerni a csatornától, de közel ugyanekkora értékben tudott a hipermarket csatorna is vásárlásokat elhódítani.

Az elmúlt félévben mért affinitási indexek - amelyek azt mutatják meg, hogy a háztartások mennyire hajlamosak egymás alternatívájaként használni adott kereskedelmi csatornákat - arra mutatnak rá, hogy a magyar háztartások vásárlásaik során hajlamosak egymással felváltani a hipermarketeteket, szupermarketeket és a diszkontokat, míg a független kisboltok és a kisbolt láncok egészen más vásárlói megítélés alá esnek, és leginkább egymással versenyeznek.

Tini unokájával közösen ad ki könyvet a 77 éves, Pulitzer-emlékdíjas fotóművész (x)

Révész Tamás 20 évnyi amerikai élet után visszatért Magyarországra és az újabb könyve már itthon, Budapesten készült.

Ezen a szőnyegen jógázva már semmi sem választ el a természettől (x)

Gombából és növényi szálakból fejlesztett újgenerációs jógamatracot egy fiatal magyar csapat.

Tücsökfehérjéből készít proteinszeletet a magyar orvostanhallgató, a Cápák között befektetője is beszállt az üzletbe (x)

Ennek nincs is tücsök íze, ez a leggyakoribb visszajelzés a többféle ízesítéssel gyártott, tücsökfehérjével dúsított proteinszelet, snack és shake kapcsán.

A legnagyobb hazai filmfesztiválon mutatkozik be a közösségi finanszírozásból megvalósult kisjátékfilm

A Magyar Mozgókép Fesztiválon találkozhat először a közönség Králl Kevin “Melange”című kisjátékfilmjével.

NAPTÁR
Tovább
2024. július 27. szombat
Olga, Liliána
30. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
A magyar Real Estate Agent találkozó a Kalmárok közreműködésével
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?
Felújítási támogatás - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető lakásfelújítási támogatásról.
Most nem