13 °C Budapest

Nem eszünk, inkább ruházkodunk?

2009. június 11. 10:32

A kiskereskedelmi forgalom első negyedéves visszaeséséhez képest a ruházati cikkek forgalma csupán kis mértékben csökkent. A divatmárkák stratégái így talán nem annyira borúlátóak, mint korábban, azonban várható még néhány döccenő az év folyamán. Nem árt odafigyelni az árfolyamkockázatokra is, hiszen hiába a jó eredmény, ha az elszámolás alatt elúszik a nyereség.

A Központi Statisztikai Hivatal első negyedéves adatait figyelve érdekes adatra bukkanhat a figyelmes szemlélő: míg a kiskereskedelem teljes szegmense 3,2 százalékkal, addig a textil-, ruházati és lábbeli forgalom alig 1,2 százalékkal esett vissza az előző év hasonló időszakához képest. (Hogy teljes legyen a kép: az élelmiszerek forgalma 2,6 százalékkal esett vissza, így úgy tűnik a magyar inkább költ ruhára, mint élelemre.) Sőt, egyes bevásárlóközpontokban pozitív visszajelzések is érkeztek az első negyedév forgalmát tekintve a ruházati boltok bérlőitől.

A kiskereskedelemben ugyanis természetes az ingatlan és az elért forgalom összefonódása, hiszen ez a kereskedők által bérelt, vagy tulajdonolt üzlethelyiségekben realizálódik, nem úgy mint az iroda piacon ahol inkább a háttér tevékenységeket végzik. "Ezért magától értetődik, hogy ingatlantanácsadóként nem csak az ingatlanpiacot, hanem a kiskereskedelmi piaci tendenciákat is nyomon követjük." - mondta Tilki Róbert, a GVA Robertson, nemzetközi ingatlantanácsadó cég ügyvezető igazgatója. - "A bérlői visszajelzések alátámasztják a KSH statisztikáit, miszerint a kiskereskedelem érezhető lassulása ellenére a ruházati boltok forgalma az év első hónapjaiban nem esett jelentősen vissza."

A GVA Robertson felmérése szerint a magyar kiskereskedelmi piacon több éve jelen lévő nemzetközi divatmárkák, sem tapasztaltak nagymértékű forgalom visszaesést a 2009. január és márciusi közötti időszakban. Jelen helyzetben azonban a társaságok nemzetközisége a rév, míg az átlagnál jobb forgalom a vám: azaz hiába nem esett vissza a fogyasztás, ha a dollár vagy euró elszámoláson "bukik" az anyacég.

Persze a magyar divatmárkák is ki vannak téve az árfolyamhatásoknak. A költséghatékonyság és versenyképes árszint elérése érdekében az általuk forgalmazott termékeket ugyanis nem Magyarországon, hanem sokkal inkább távol-keleti országokban gyártatják le. Ez esetben a készterméket kell euróban vagy dollárban fizetni, a hazai forgalmazás után a bevétel pedig forintban keletkezik. Mindent összevetve a magyar cégek ugyanazzal a problémával néznek szembe, mint a nemzetközi divatmárkák magyarországi képviselői.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

"Annak ellenére, hogy a kiskereskedelmi forgalomban a legkisebb mértékű visszaesést a ruházati boltok könyvelhették el, az árfolyamhatás és a bizonytalan gazdasági környezet óvatosabb terjeszkedési stratégiára készteti a divatmárkák képviselőit." - mondta el Varga Ágnes a GVA Robertson kiskereskedelmi részlegének vezetője. - "Mind a nemzetközi, mind a magyar márkák esetében veszélyforrást jelent, ha a viszonteladói hálózat tagjai nem rendelkeznek megfelelő tartalékkal az árfolyamhatások kiküszöbölésére. A felhalmozódó veszteségek miatt nem tudnak elegendő árut rendelni, és bár a vásárlóerő nem csökken - ahogy a statisztikák is erre utalnak - nem tudják kiszolgálni a vevőket, akik elpártolnak tőlük újabb bevétel kiesést okozva, ami további veszteségeket jelent."
A forgalom alakulása természetesen márkánként és bevásárlóközpontonként is eltérő. A jelenlegi viszonyok között azok a divatmárkák lehetnek sikeresek ahol a jól felépített márka arculat minőségi termékekkel és ár-érték arányos fogyasztói árakkal párosul. A márka arculatot erősítik az úgynevezett "monobrand" üzletek, illetve a jól megválasztott lokáció.

Természetesen a bevásárlóközpontok tulajdonosainak is érdeke, hogy bérlői megfelelő forgalmat bonyolítsanak. Ez egyrészt - a bérleti szerződés feltételeinek függvényében - a bérleti díjból származó bevételekben jelenik meg, másrészt az egész ház forgalmára és népszerűségére jó hatással van egy meghatározó márka. Az üzlethelyiségek piaca idén, bérbeadási szempontból kínálati: a bérlők vannak jobb pozícióban. A bérbeadók számára azonban mégis elengedhetetlen, hogy ismerjék bérlőik működési környezetét, bevételeiket meghatározó piaci tendenciákat. Ezeket az információkat pedig az őket képviselő ingatlantanácsadóknak kell biztosítaniuk.

PC BLOGGER & PODCASTER
MEDIA1  |  2024. április 25. 13:12
Az uniós értékek magyarországi érvényesüléséről szóló új EP-állásfoglalás számos aggodalmat fogalmaz...
Bankmonitor  |  2024. április 25. 12:53
A közkedvelt lakástakarék-pénztárak tavaly új erőre kaptak, jelenleg már 3 szolgáltató is verseng eg...
Kiszámoló  |  2024. április 25. 11:20
Akárhányszor előjön az adózás, egykulcsos-többkulcsos adózás kérdése, úgy tűnik, hogy három emberből...
MNB Intézet  |  2024. április 25. 11:11
Ha valaki lopásra adja a fejét, akkor közgazdaságilag racionális döntés biciklikre specializálódni....
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 25. csütörtök
Márk
17. hét
Április 25.
Malária világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm