Magyar válság-reakció: kevesebbet vásárolunk

2009. szeptember 3. 11:02

A világ különböző részein másképpen reagálnak a fogyasztók a recesszióra. Míg az Egyesült Államokban és Európában a fogyasztók inkább spórolnak és az olcsóbb termékeket keresik, addig Magyarországon kevesebbet vásárolnak a megszokott fogyasztási cikkekből- derül ki a The Boston Consulting Group és a Gfk Hungária közös elemzéséből. Az biztos, hogy a megváltozott gazdasági helyzetben sokkal inkább magunkkal és családunkkal foglalkozunk.

Tovább csökkent a magyar háztartások fogyasztása az elmúlt fél évben, holott a szakértők azt várták, hogy Nyugat-Európához és Amerikához hasonlóan nálunk is inkább az olcsó termékek és a spórolás felé fordulnak majd a fogyasztók. Ugyanakkor mi magyarok meglehetősen "változatosan" reagáltunk a megváltozott körülményekre - derül ki a The Boston Consulting Group és a Gfk Hungária közös elemzéséből.

A felmérés szerint a magyar háztartások napi fogyasztási cikkekre 1 százalékkal kevesebbet költöttek 2009 első félévében, mint egy évvel korábban. Az első 3 hónapban 6,5, míg a második negyedévben 3,2 százalékkal kevesebbet vásároltunk, mint egy évvel korábban.

A szakértők szerint nem arról van szó, hogy az emberek rosszabb minőségű élelmiszereket kezdtek el fogyasztani, hanem visszaszorultak a kevésbé szükséges -például az utazási, kulturális- kiadások. 100 forintból 26 forintot költünk élelmiszerre, a kulturális fogyasztásra, a hírközlésre fordított költségek csökkennek, a lakásfenntartás költségei viszont növekedtek a 2000-es évek elejéhez képest.

Nyugaton megfigyelhető trend, hogy még a válságban is vannak olyan egyéni attitűdök, amire az emberek még ilyen nehéz körülmények között is szívesen költenek. Ilyenek például az édességek, otthoni szórakoztató-elektronikai eszközök: sokan ezekkel próbálják enyhíteni a válságból fakadó stresszt is. Magyarországon azonban ez a tendencia sem látható.

Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

NAPTÁR
Tovább
2025. május 13. kedd
Szervác, Imola
20. hét
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2025. május 12. 20:29
Árfolyamok!
A legfontosabb magyar és nemzetközi részvény és devizaárfolyamok ÉLŐBEN!
Most nem