14 °C Budapest

Botrány-szag az alagútban: valaki "fúrja" a 4-es metrót!

2009. március 20. 08:15

A 4-es metró építési munkálatainak korábbi 260 milliárdos összköltsége ma már 530 milliárd forintra rúg, az alagútfúrást végző Bamco mostani 35 milliárd forintos követelése ezt csak tetézi. A többletköltségeket a fővárosnak kell állnia. A tervek szerinti új kivitelező bevonása további csúszást eredményezne. Forrás: Magyar Hírlap

A 4-es metró alagútfúrási munkálatait végző Bamco április 12-ig adott határidőt DBR Metrónak, hogy teljesítse követeléseit. A cég levele szerint sorozatosan megszegték a 2006-ban kötött kivitelezési szerződést, ha pedig nem orvosolják a mulasztásokat, akkor a Bamco szerződésszegésre hivatkozva felmondja a szerződést. Összesen 115 millió eurót (35 milliárd forint) követel.

A Szent Gellért téri metróállomás munkálatainál 2 millió 190 ezer euró többletköltség merült fel. Az Etele téri állomásnál 26 millió 335 ezer euró, a Fővám téren 65 millió 480 ezer euró a cég többletköltsége. A Bamco a munkák felgyorsítása miatt további 21 millió eurót követel. A cég már nem először jelenti ki, hogy a beruházásnál megmagyarázhatatlan döntések, furcsa akadályok késleltetik a folyamatos munkát.

Információk szerint a kivitelezés támogatásához benyújtott uniós pályázat elbírálása is kétséges. Amennyiben az unió elutasítja a támogatást, akkor a beruházás összköltségének 30 %-át a fővárosnak, 70 %-át a magyar államnak kell kifizetnie, amelyre hitelt vettek fel az Európai Fejlesztési Banktól. A 2003-as metrótörvény 154 milliárd forint állami támogatást szavatolt, amit 2005-ben (2002-es áron) 208 milliárd forintra módosítottak a Bosnyák térig érő két szakaszra. Akkor a beruházásra 260 milliárd forintot kalkuláltak, ez mára 530 milliárd forintra rúg, a Bamco követelése nélkül. Ráadásul az állammal kötött szerződés szerint a központi támogatáson felüli többletköltségeket a fővárosnak kell állnia.

A Hírlap szerint a patthelyzet miatt az is szóba került, hogy új céget keresnek az alagútfúrás munkálatainak befejezésére, vállalva az újabb közbeszerzési, szerződéskötési procedúrát. Információk szerint ezt a megoldást Demszky Gábor főpolgármester is járható útnak tartja. Ez viszont a kivitelezés további csúszását okozza. Ebben az esetben két lehetőség áll fenn: megegyeznek a Bamcóval a "búcsúról" és a "bánatpénzről" (erre egyébként kis esély van), vagy az Európai Bíróságon per indul, amely után súlyos kártérítést fizethet a DBR Metró. Sokan úgy gondolják, hogy a kivitelezésre szánt, már kifizetett pénzek egy része különböző zsebekbe vándorolt, többen jól jártak a beruházással, ám a tényleges akarat hiányzik a 4-es metró munkálatainak gyors befejezésére.

Kalkulációk szerint csúszások és akadályok nélkül a Duna alatti alagútfúrás és a pesti oldal kivitelezési költsége 100 milliárd forint, de az eddigi munkálatokat alapul véve ez az összeg megtöbbszöröződhet. Jelen esetben kérdéses a kivitelezés befejezésének időpontja, sőt az is, hogy ki és mennyi pénzből építi meg a 4-es metrót!

NAPTÁR
Tovább
2021. szeptember 23. csütörtök
Tekla
38. hét
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?