Összesen csaknem 171 millió forint bírságot szabott ki a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) négy vállalkozásra. A forgalmazók gyógyhatást tulajdonítottak a Flavin és az Olimpiq StemXcell nevű készítményeknek, ám ezen állításaikat nem tudták minden kétséget kizáró bizonyítékokkal alátámasztani.
A Flavin étrend kiegészítő termékcsalád - Flavin-7 gyümölcslé kivonat, Flavin+ gyümölcskivonat kapszula, Flavin 7 Prémium, Napkristály Flavin kapszula, Cardio Flavin 7+ kapszula, Cyto Flavin kapszula, Flavin 77 rost és szirup, Flavin Dent gyümölcslékivonat szájöblítő és szájspray - reklámozása miatt 2007 végén indult versenyfelügyeleti eljárás. A GVH ekkor észlelte, hogy a Crystal Institute Kft., a Flavinárium Zrt., valamint a Dunai és Társa Bt. olyan hirdetéseket tesz közzé, amelyekben a Flavin termékeknek gyógyhatást tulajdonítanak.
A három vállalkozás egy másik versenyfelügyeleti eljárásban is érintett volt. Ennek során a GVH azt vizsgálta, megtéveszti-e a fogyasztókat a StemXcell Kft. mellett a Crystal Institute Kft., a Flavinárium Zrt., valamint a Dunai és Társa Bt., amikor az Olimpiq StemXcell étrend-kiegészítőről hirdetéseikben azt állították, hogy az alkalmas az őssejtek szaporítására és védelmére, valamint hogy a termék gyógyhatással bír.
A GVH álláspontja szerint gyógyhatást csak kivételes esetben tulajdonítható élelmiszereknek vagy étrend kiegészítőknek. Az adott terméknek csak abban az esetben lehet gyógyhatást tulajdonítani, ha ezt a tulajdonságát tudományos ismeretek alátámasztják, a szóban forgó terméket pedig az arra illetékes hatóságok megvizsgálják. Ezeket az állításokat mindenben alátámasztó bizonyítékokat már a hirdetések közzététele előtt be kell szerezniük a reklámokat közzétevőknek. Nem tekinthetők bizonyítéknak a termékkel kapcsolatos pozitív terméktapasztalatok, a betegektől és kezelőorvosaiktól származó vélemények. Az emberi szervezetre esetleg valamilyen kedvező hatás szintén nem azonosítható a gyógyhatással. A gyógyhatás igazolásához alapos, a termék minden szervezetre gyakorolt hatására és mellékhatására kiterjedő kísérletsorozatot kell végezni, a készítményt laboratóriumi körülmények között kell tesztelni. Ezt követően az eredményeket az orvostudomány képviselőinek kell elemezni, és arról ekként megalapozottan szakvéleményt adni.
A GVH mindkét esetben megállapította, hogy a forgalmazó vállalkozások sem a Flavin termékcsalád, sem a Olimpiq StemXcell esetében nem rendelkeztek a reklámjaikban megfogalmazott állításaikat minden kétséget kizáróan alátámasztó tudományos bizonyítékokkal arról, hogy a két terméknek valóban gyógyhatása lenne. Emiatt a GVH mindkét esetben a fogyasztók megtévesztése miatt elmarasztalta a vállalkozásokat.
A Flavin termékek reklámozása során közzétett megtévesztő állítások miatt a Crystal Institute Kft. 59 millió 359 ezer 700, a Flavinárium Zrt.60 millió 874 ezer 900, a Dunai és Társa Bt. Pedig 300 ezer forint bírságot kapott. Ezen túl a GVH a három vállalkozást eltiltotta a jogsértő magatartás folytatásától. Internetes oldalaikon jól láthatóan, észrevételek hozzátétele nélkül fél éven át szerepeltetniük kell a következő szöveget: "A Gazdasági Versenyhivatal a Vj-209/2007. számú versenyfelügyeleti eljárásban megállapította, hogy a Crystal Institute Kft., a Flavinárium Zrt., valamint a Dunai és Társa Bt. a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást tanúsítottak azzal, hogy a Flavin termékek forgalmazása, valamint az azokkal kapcsolatos tájékoztatás során a termékeknek gyógyhatást tulajdonítottak. A GVH bírság kiszabása mellett az eljárás alá vontakat a jogsértő magatartás további folytatásától eltiltotta."
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Az Olimpiq StemXcell reklámozása a GVH szerint ugyancsak alkalmas volt a fogyasztók megtévesztésére, emiatt a StemXcell Kft. 10 millió, a Crystal Institute Kft. 25 millió, a Flavinárium Zrt. 15 millió, a Dunai és Társa Bt. pedig 500 ezer forint bírságot kapott. A GVH ebben az esetben is eltiltotta a vállalkozásokat a jogsértő magatartás folytatásától és kötelezte őket arra is, hogy minden általuk üzemeltetett internetes honlap nyitóoldalán, ahol tájékoztatást tesznek közzé az Olimpiq StemXcell termékkel kapcsolatban jól láthatóan, észrevételek hozzátétele nélkül fél éven át ismertessék a GVH határozat rendelkező részét.
A bírság összegének meghatározásakor mindkét esetben súlyosbító körülményként vette tekintetbe a GVH, hogy megtévesztő hirdetéseikkel igen sérülékeny fogyasztói réteget céloztak meg, tevékenységüket hosszú időn keresztül folytatták, így a megtévesztő reklámok széles körhöz juthattak el.
Itt a bejelentés, új világmárka érkezik Magyarországra: ekkor nyit az első üzlet, indul el a webshop
A márka Görögországban, Ausztriában, Lengyelországban, Romániában és Indiában is debütál franchise-partnerségeken keresztül
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








