7 °C Budapest

Mit titkolnak a mobilszolgáltatók? - Nézzünk utána...

Pénzcentrum
2008. február 26. 08:36

Csak látszólagos volt 2007-ben a magyar mobilpiac felgyorsult növekedése, ugyanis az ügyfélszám inkább a hirtelen megugró "zombikártya" állomány miatt bővült látványosan. A használaton kívüli kártyák a Pannon-nál koncentrálódnak és egyelőre nem látható, hogy a szolgáltató miért szakadt el nagy mértékben a piaci trendektől e tekintetben. Ha a használatban lévő kártyaszámokat vizsgáljuk akkor látható, hogy kialakult a status quo a magyar mobilpiacon, a piaci részesedések érdemben nem változnak, a szolgáltatók valószínűleg inkább az uniós és a hazai szabályozó testületek "kellemetlenkedéseinek" hatását próbálják leküzdeni ahelyett, hogy egymással harcolnának. A legnagyobb tortaszelettel természetesen még mindig a T-Mobile rendelkezik, azonban a legtöbb bevételt a Vodafone ügyfelei hozzák a konyhára...

Újra mögöttünk van egy év, napvilágot láttak a legfrissebb statisztikák a magyar mobilpiacról. Az év utolsó hónapjában a karácsonyi ajándékozások miatt jellemzően megugrik a mobiltelefon ügyfelek száma, ezúttal sem történt ez másképp, így 2007. december 31-én immár minden 100 magyar lakosra 109.7 mobiltelefon ügyfél jutott.

A mobil penetráció 2007 áprilisában lépte át a 100%-os álomhatárt Magyarországon, ám a növekedés nem állt le, sőt felgyorsult és december végéig csaknem 10 százalékpontot emelkedett.

A felületes szemlélő azt hihetné, hogy a piac növekedéséből leginkább a Pannon tudta kivenni a részét, ugyanis a statisztikák alapján feltűnő, hogy az egyetlen szolgáltató volt, amely idén növelni tudta piaci részesedését.

A teljes aktív kártyaszámra vonatkozó statisztikák azt mutatják, hogy a mobilcég a tavalyi évnek szinte minden hónapjában 1 százalékponttal nagyobb piaci részesedést tudott felmutatni az egy évvel korábbinál és ezt a darabot a Vodafone és a T-Mobile tortaszeletéből körülbelül azonos arányban hasította ki.

A fenti megállapítások azonban erős fenntartással kezelendők, ugyanis ha közelebbről megnézzük a számokat, akkor rájöhetünk, hogy a piac tavalyi gyorsulása és a Pannon növekedése csakis abból adódott, hogy jelentős ütemben szaporodni kezdtek a forgalmazásban részt nem vevő "zombikártyák" a piacon.

A Nemzeti Hírközlési Hivatal (NHH) a statisztikáiban aktív és forgalmazásban részt vevő vonatkozásban közli az országos mobil ügyfélszámot. Aktívnak tekintendő az a SIM kártya, amely az adott hónap utolsó napján hívást tud fogadni, a szolgáltató üzemeltetéshez kapcsolódó, bevételt nem termelő kártyái azonban természetesen kivételt képeznek.

Forgalmazásban résztvevő az a kártya, amelyről az elmúlt három hónapban hívást is indítottak, vagy fogadtak, illetve sms-t indítottak. Ide tartozik az adatforgalom is, de érdekességként meg kell említenünk, hogy a kapott sms mára már nem elég ahhoz, hogy forgalmazásban résztvevő legyen a kártya, mivel korábban a szolgáltatók a három hónap lejárta előtt üzeneteket küldtek kártyáikra, hogy ezzel felpumpálják az ügyfélszámokat.

Az alábbi grafikonon jól látható, hogy a zombikártyák száma 2003 vége és 2007 eleje között folyamatosan 600 és 700 ezer fő között mozgott, azonban tavaly februárban növekedésnek indult és év végre 900 ezer közelébe emelkedett.

Ha a számok mögé nézünk, akkor látszik, hogy a zombikártyák a Pannonnál összpontosulnak. Természetesen minden szolgáltatónál van egy elkerülhetetlen részaránya ezeknek az ügyfeleknek, ami a múltban többé-kevésbé együtt is mozgott a három hazai szolgáltatónál, ám 2007 elején a Pannonnál valami elszakadt. Mára a szolgáltató ügyfeleinek 13%-a nem használja a kártyáját, miközben a T-Mobile-nál és a Vodafone-nál mindössze 6% ez az arány.

A használaton kívüli kártyaállomány felduzzadása imázs szempontjából kedvező a Pannonnak, mivel a legtöbb sajtóorgánum a teljes aktív kártyaszámot veszi alapul a piaci részesedések kiszámításakor, így úgy tűnhet, mintha a szolgáltató növelni tudná piaci tortaszeletét. A részesedéseket kizárólag a forgalmazó kártyák tekintetében vizsgálva azonban éppen ennek ellenkezője látszik: a Pannon 2007 utolsó hónapjaiban piaci részesedést veszített a T-Mobile-lal szemben, miközben a Vodafone tartani tudta magát.

A fentiekhez persze rögtön hozzá kell tennünk, hogy ezek a változások valójában nüansznyiak (az 1%-ot sem érte el tavaly a szolgáltatók részesedésének változása), a magyar mobil piacon mára már tulajdonképpen kialakult a status quo.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Érdekes tanulság, hogy a "zombikártyákat" figyelmen kívül hagyva a hazai mobilpenetráció valójában csak a tavalyi utolsó hónapban emelkedett 100% fölé, vélhetően akkor is csak azért, mert a karácsonyi ajándékozás előtt sokkal inkább megéri sim kártyával együtt megvenni egy-egy telefont, hisz úgy olcsóbban hozzájuthatunk.

A mobiltelefon szolgáltatásban az ügyfélminőség egyik leggyakrabban használt mérőszáma az egy ügyfélre eső havi árbevétel, azaz az ARPU. Ezt a számot a mobil szolgáltatók negyedévente közzéteszik, a nyilvános számokból pedig az látszik, hogy a T-Mobile ügyfelei költenek a leggyengébben, míg a Vodafone mindekit ver e tekintetben.

Ajánlatos azonban a nyilvános ARPU adatokat is fenntartásokkal kezelni, ugyanis az egyes szolgáltatók nagyban eltérő módszerrel számítják ki az adatot (talán épp az összehasonlíthatatlanság elérése érdekében). A módszertani eltérések közül a fontosabbak a következők:

  • A T-Mobile minden negyedévben úgy publikálja az ARPU-t, hogy az év addig eltelt időszakának kumulált árbevételét vetíti az ügyfélszámra, majd ezt leosztja annyival, ahány hónap eltelt már az évből. Ezzen szemben például a Pannon minden negyedévben csak az elmúlt három hónapra vonatkoztatott ARPU-t teszi közzé.
  • Akad, aki a teljes bevételt veszi alapul a kiszámításhoz, míg van olyan szolgáltató, aki csak a mobil bevételeit osztja az ügyfélszámmal.
  • Egyes szolgáltatók az időszak végi ügyfélszámmal osztják a bevételt, míg mások az időszaki átlagos állománnyal számolnak.
  • A fentieken kívül az egyik legfontosabb eltérés lehet, ha valamelyik szolgáltató az aktív ügyfélszámra vetíti a bevételt, valamelyik pedig csak a forgalmazó ügyfélszámmal oszt.
  • Hogy a fenti eltéréseket kiküszöböljük és megteremtsük az összehasonlíthatóságot, összegyűjtöttük a magyar mobilszolgáltatók bevételi adatait és magunk számoltunk ARPU mutatót.

    A saját magunk által készített ARPU mutatót a következő módszertan szerint készítettük el: minden negyedévben a fordulónapon lezárt 12 hónap kumulált teljes bevételi adatát (tehát nem csak a mobil bevételeket) osztottuk el az elmúlt 12 hónap átlagos aktív ügyfélszámával, majd ezt az értéket elosztottuk 12-vel.

    Az ügyfélszám adatokat az NHH statisztikájából vettük, az árbevételi adatok a Pannon és a T-Mobile esetében az anyacégek tőzsdei gyorsjelentéséből származnak, míg a Vodafone esetében a cégbírósági adatbázisból. Ez utóbbiban azonban csak az éves árbevételi adatok szerepelnek, ezért a Vodafone bevételéről mindössze két adat áll rendelkezésre. Egyetlen kisebb hiba van a számításban, mégpedig az, hogy a Vodafone bevételi adatai a magyar számviteli szabályok szerint készültek, míg a másik két szolgáltató nemzetközi szabályok (IFRS) szerint jelent. Ennek hatása azonban elhanyagolható.

    Ha a saját módszertanunk szerint készített ARPU-t vizsgáljuk, egészen más képet kapunk az ügyfélminőségről: a Vodafone továbbra is jobb a többieknél, de a második helyről a T-Mobile leszorította a Pannon-t. Az angol szolgáltató legjobb ARPU adatát azzal lehetne magyarázni, hogy a legalacsonyabb prepaid (feltöltőkártyás) aránnyal rendelkezik a piacon, valamint alacsonyabb piaci részesedése miatt talán kisebb erőfeszítésébe is kerül, hogy a lemorzsolódó ügyfeleket pótolni tudja.

    A magas ARPU azonban profit oldalon már kevés a Vodafone-nak, az egy aktív előfizetőre jutó nyeresége jóval alacsonyabb a másik két szolgáltatónál. Míg a T-Mobile minden hónapban körülbelül 2,200 forint profitot kasszíroz (EBITDA szinten) egy ügyfelén, addig a Pannon mintegy 1,800 forintra, a Vodafone pedig csak 1,200 forintra képes.

    A nagy eltérés azonban természetes, hiszen a fix költségek aránya a mobilszolgáltatásban domináns: minden magyar cégnek szinte ugyanazt a hálózatot, ügyfélszolgálatot, értékesítési hálózatot és egyebeket kell üzemeltetnie, miközben ügyfélszámuk és árbevételük eltérő. A mobilszolgáltatás éppen ezért tipikus volumen-biznisz, az keres a legtöbbet, akinek a legnagyobb az ügyfélszáma. Ezen felül az EBITDA adatokban már nagyobb jelentősége lehet az eltérő számviteli szabvány szerint készült kimutatásoknak is.

    Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

    Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

    Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

    Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

    Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

    Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

    Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

    Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

    NAPTÁR
    Tovább
    2024. április 19. péntek
    Emma
    16. hét
    Ajánlatunk
    KONFERENCIA
    Tovább
    GEN Z Fest 2024
    Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
    Retail Day 2024
    Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
    EZT OLVASTAD MÁR?
    CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
    A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
    Most nem