Szezonális jelleget talán leginkább a virsli- és pezsgőfogyasztás ölt hazánkban. Évek óta jellemző, hogy az egy évben elfogyasztott pezsgőmennyiségnek valamivel több, mint a felét decemberben vásárolják meg a háztartások, a virslifogyasztás pedig akár meg is duplázódhat az év utolsó hónapjában egy átlagos hónaphoz képest - állapítható meg a háztartások privát fogyasztását figyelemmel kísérő GfK Hungária ConsumerScan adatai alapján.
Decemberben mindkét termékkategória forgalmában növekszik a hipermarketek súlya, míg a diszkontok szerepe csökken.
A pezsgőfogyasztás Magyarországon kifejezetten szezonális jellegű - a karácsonyi ünnepkörhöz, valamint az év eleji báli szezonhoz kapcsolódik. A háztartások által egy év alatt otthoni fogyasztásra vásárolt pezsgőmennyiség mintegy fele decemberben kerül a bevásárlókosarakba. A tavalyi karácsonyi szezonban, az év utolsó hónapjában az így elfogyasztott pezsgő és habzóborok teljes mennyisége két százalékkal növekedett, de ebből - az átlagárak enyhe növekedésének köszönhetően - négy százalékkal magasabb bevételt realizálhattak az üzletek.
A hazai pezsgőforgalom lendületét nagy részben a kategória forgalmában egyre jelentősebb arányt képviselő alkoholmentes gyerekpezsgők iránti kereslet adja: míg az alkoholtartalmú pezsgők, habzóborok mennyiségi forgalma 2006-ban mintegy két százalékkal mérséklődött, a kölyökpezsgők volumene mintegy ötödével nőtt.
A háztartások privát fogyasztását mérő GfK ConsumerScan adatok szerint az otthoni fogyasztásra beszerzett pezsgőféleségek enyhén csökkenő, ám továbbra is döntő része - több mint 80 százaléka - édes, - a szárazpezsgők és a habzóborok volumene ugyanakkor 2006-ban számottevően nőtt.
A 2006. január és november között a háztartások által vásárolt pezsgőmennyiség mintegy 37 százaléka diszkontüzletekben, 32 százaléka pedig hipermarketekben került a bevásárlókosarakba. Ez az arány azonban decemberben jelentősen megváltozott. Az év utolsó hónapjában a hipermarketek részesedése a forgalomból 38 százalékra emelkedett, míg a diszkontoké 23 százalékra esett vissza. Az évvégi vásárlások szerepét vizsgálva tehát jelentős eltérés tapasztalható a két bolttípus között: míg a hipermarketek pezsgőforgalmának akár 60 százaléka is származhat a decemberi beszerzésekből, addig a diszkontokban ez az arány mindössze 40 százalékot ér el.
A hipermarketek mellett a szupermarketek és a kisboltok eladásai szempontjából is nagyon fontos a december.
Az értékesítési csatornák részesedése a háztartások által megvásárolt pezsgőmennyiségből 2006. január-november,
illetve 2006. december időszakokban (az adatok százalékban kifejezve)

Forrás: GfK Hungária, ConsumerScan
JÓL JÖNNE 3,3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 300 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 70 324 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,61%), de nem sokkal marad el ettől az UniCredit Bank 71 484 forintos törlesztőt (THM 11,39%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A pezsgő literenkénti átlagára 582 forint volt 2006 decemberében. Ez az összeg a tavalyi utolsó negyedévben tapasztalható áremelkedések miatt - szemben az előző évekkel -, csak minimálisan, 5 százalékkal maradt alatta az év többi hónapján tapasztalható árnak. Mind a hipermarketekben, mind a diszkontokban ennél olcsóbban - 542 forintért, illetve 544 forintért - juthattak a fogyasztók egy liter pezsgőhöz. Míg azonban a diszkontokban egész évben ezen az áron kínálták e nemes italt, addig a hipermarketek az év többi részében magasabb - 587 forintos - fogyasztói árakkal dolgoztak.
Az szilveszter másik hagyományos kedvence a virsli. E húskészítmény éves forgalomban jellemző decemberi súlya ugyan a pezsgőénél mérsékeltebb, a kategória értékesítésében mégis jelentős. Az év utolsó hónapjában egy átlagos hónaphoz képest akár 70-100 százalékkal is több virslit vásárolnak a fogyasztók. Az évek során tapasztalt tendencia ugyan a decemberi hónap csökkenő szerepét mutatja, ám még 2006 decemberében is 73 százalékkal fogyott több virsli, mint egy átlagos hónapban.
A virslit leggyakrabban a hipermarketekben és diszkontokban szerzik be a vásárlók. A pezsgőkhöz hasonlóan, azonban, ha a decembert összevetjük az év többi részével, kiderül, hogy míg decemberben a hipermarket, mint beszerzési hely, jelentősége növekszik, addig a diszkontoké csökken. Míg a januártól novemberig tartó időszakban minden negyedik virslit valamely diszkontüzletben vásárolják meg a háztartások, addig decemberben ez csupán minden ötödik termékre igaz. Az év utolsó hónapja a szakboltok, azaz hentesüzletek számára is kedvező - náluk tavaly decemberben valamivel több, mint két és félszer annyi virslit vásároltak a hazai háztartások, mint egy átlagos hónapban.
Az értékesítési csatornák részesedése a háztartások által megvásárolt virslimennyiségből 2006. január-november,
illetve 2006. december időszakban (az adatok százalékban kifejezve)

Forrás: GfK Hungária, ConsumerScan
Az idei év január és október között eltelt időszakában a magyar fogyasztók 5 százalékkal vásároltak kevesebb virslit. Leginkább - 22 százalékkal - a láncba szerveződött kisboltokban megvásárolt mennyiség csökkent, míg a hipermarketekben 3 százalékkal, a szupermarketekben 4 százalékkal esett vissza a fogyasztók által beszerzett mennyiség. Ezzel szemben a diszkontokban 2 százalékkal növekedtek a háztartások vásárlásai. A nagyobb piaci részesedéssel bíró kereskedelmi csatornákban 5-7 százalékkal került többe egy kilogramm virsli, mint az előző év azonos időszakában.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Ezt nézik meg most a magyarok a hitelfelvételkor
Kutatásunkban arra keressük a választ, hogy olvasóink mi alapján választanak hitelt.


