Az Európai Bizottság az unió fúziós rendelete alapján november 9-én hagyta jóvá, hogy az amerikai Kraft megvásárolhassa a francia Danone cég Danone Biscuits elnevezésű keksz, snack és gabonapehely üzletágát. Az Európai Bizottság spanyol kekszmárkák és egy spanyol gyár eladásán felül a Balaton márkanév eladását szabta az engedélyezés feltételéül. A kötelezettség-vállalások lehetővé teszik, hogy a verseny az összefonódást követően is fennmaradjon a keksz, snack és gabonapelyhek piacán.
Az amerikai Kraft Foods Global világszerte gyárt és értékesít csomagolt élelmiszereket és italokat, különösen snack, sajt és különféle tejtermékeket, továbbá kávét, csokoládét, édességárut és kekszet. A Danone Biscuits a francia Danone cég globális keksz, snack és gabonapehely gyártója és forgalmazója.
Az eredeti összefonódási kérelem olyan földrajzi piacokat érintett, ahol mindkét társaság jelen van keksz és csokoládé termékeivel. A Bizottság a vizsgálatában azt állapította meg, hogy ha az összefonódás az eredeti kérelem szerint megy végbe, akkor az édes kekszek piacán Spanyolországban, a csokoládé darabáruk piacán pedig Magyarországon, a fúzió révén létrejövő társaság a legkedveltebb márkák tekintetében piacvezető szerephez jut és a kereskedők legnagyobb beszállítója lesz.
A csokoládé édességáru tekintetében a Danone Biscuits csak nemzeti márkanevek alatt értékesíti termékeit, ilyen például Magyarországon a Balaton, Belgiumban a Cha-cha, Csehországban és Szlovákiában a Tatranky, Horalky és a Fidorka. E mellett a Kraft az unió teljes területén, így Magyarországon is értékesíti a Milka, Cőte d'Or, Toblerone és Suchard márkákat. Az összefonódási kérelem eredeti változata szerint a két társaság erős márkáinak egy kézbe kerülésével az új cég piacvezetővé vált volna, amely Magyarországon a csokoládé darabáruk piacán a versenyt erősen korlátozta volna.
A Bizottság hangot adott azon aggályának, mely szerint a Kraft és a Danone Biscuits összefonódása veszélyezteti az egységes európai piacon meglévő hatékony versenyt, ezért a Kraft a spanyol piacra vonatkozó vállalásai mellett kötelezettséget vállalt arra, hogy a magyar csokoládé darabáruk gyártásához kapcsolódó Balaton márkanevet, az ehhez kapcsolódó know-how-t és a gyártóeszközöket a magyar csokoládé darabáru piacon folyó verseny fennmaradása érdekében értékesíti.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el, havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%, a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A Balaton eladása azért bír jelentőséggel, mert jelenleg Magyarországon a Kraft forgalmaz - a nemzetközi márkák mellett - olyan kedvelt magyar csokoládé márkákat, mint például a Sport, a Kapucíner, a Szamba, az Autós szelet, a Lottó, a Bohóc és a Piros Mogyorós, míg a Danone Biscuits a népszerűségben és árban is hasonló Balatont gyártja. Ha a vállalkozások összefonódása következtében a Balaton a többi márkával azonos érdekeltségbe kerülne, a népszerű csokoládé szeletek között megszűnne a verseny, amely a fogyasztók számára hátrányos következményekkel, áremelkedéssel, esetleg a termékek minőségének romlásával járhat. Abban az esetben azonban, ha e csokoládé szeletek piacának szerkezete változatlan marad, vagyis a Kraft a Balatont egy tőle független versenytársnak értékesíti, fennmaradhat a verseny, és a hagyományos magyar Balaton a fogyasztók számára még sokáig versenyképes termék maradhat.
Komoly lehet a baj a Tesco háza táján: ezt a trükköt vetették be - vajon mit lép erre az Aldi, Lidl?
A szabályozási intézkedések és az egyre éleződő verseny a boltlánc pozíciójának további romlásához vezethet Közép-Európában.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
Folytatódik az árcsökkentési program a Lidlben: mutatjuk, milyen akciók érkeztek
A magyar vásárlók különösen árérzékenyek, még mindig megnézik, hogy mire, mennyit költenek.
-
Erre most még kevesen gondolnak, amikor hitelt vesznek fel
Fáy Zsolttal, a MagNet Bank elnökével beszélgettünk.
-
Videó: bejutottunk a SPAR üzemébe, ahol évi 20 millió kg húst dolgoznak fel
Jelenleg több mint 360 ember dolgozik az üzemben.
-
Élethelyzetek, amiben kivédhető az anyagi kockázat (x)
Az elmúlt években különösen sok elbizonytalanító körülménnyel kellett szembenéznünk.
- Ezért továbbra is mi fizetünk a legkevesebbet Európában
- Kokaint és marihuánát terített egy vállalkozó Budapesten - videó
- Lemondott a gyanúba keveredett ukrán miniszter
- Egyelőre mégsem kap erősebb hatásköröket a versenyhivatal
- Egy mandátumot szerezhet az EP-választáson a Magyar Szövetség
- Hat bérletet hirdetnek meg az új évadra a Nemzeti Filharmonikusok