8 °C Budapest

Elveszett a csomagod? - Lássuk, mire számíthatsz!

Pénzcentrum
2006. március 31. 13:10

Sokan voltak már abban a helyzetben, hogy sürgősen el kellett jutatniuk néhány fontos iratot vagy egy kisebb csomagot üzleti partnerüknek vagy valamely "hivatalos szervnek". Ilyenkor a leggyorsabb megoldás felhívni egy futárcéget és rábízni a kiérkező emberre a nagy becsben tartott portékánkat. De vajon a csomagunkat mások is szent tehénként kezelik és óvják mint a hímes tojást, illetve ha megsérül milyen kártérítésre számíthatunk? Ennek jártunk utána.

Sokan voltak már abban a helyzetben, hogy sürgősen el kellett jutatniuk néhány fontos iratot vagy egy kisebb csomagot üzleti partnerüknek vagy valamely „hivatalos szervnek”. Ilyenkor a leggyorsabb megoldás felhívni egy futárcéget és rábízni a kiérkező emberre a nagy becsben tartott portékánkat. De vajon a csomagunkat mások is szent tehénként kezelik és óvják mint a hímestojást, illetve ha megsérül milyen kártérítésre számíthatunk? Ennek jártunk utána.
Tegyük fel, hogy eredeti iratokat szeretnénk elküldeni egyik üzletfelünknek Budapestről egy vidéki nagyvárosba. A csomag névleges értéke (papír és nyomtatási költség) csupán néhány ezer forint, azonban számunkra a tényleges értéke ennél sokkal több. A szállítás során a csomag megrongálódik vagy elveszik. Ilyenkor természetesen kárigénnyel fordulunk a szállítmányozási céghez, de valójában mi a kárbejelentés menete és, hogy mennyi pénzre számíthatunk, arról igen keveset tudni. Erről kérdeztük meg Végh Richárd-ot, a piacvezető Orient21 Kft értékesítési igazgatóját.
A szakember elmondása szerint százszázalékos biztonságot nyúltó szolgáltatás nem létezik. Természetesen a piacon szereplő minden cég megpróbálja az összes lehetséges hibafaktort kiküszöbölni, valamint minden szállítmányra biztosítást is kötnek (kivéve dokumentumokra). Az Orient21 esetében minden csomagra 500 ezer forintos értékhatárig ingyenes a biztosítás, ezen értékhatár felett azonban, az 500 ezer forint feletti rész 2 ezrelékét ki kell fizetnie az ügyfélnek biztosítási díjként. Ekkor viszont magasabb kártérítési összeget kaphat, ha beüt a baj. A fuvardíjat a csomag elvesztésekor természetesen nem fizettetik meg az ügyféllel, és a megismételt kiszállítás is térítésmentes, bár szerencsére erre a cég fennállása óta nem volt példa, mivel ezidáig még minden csomag sértetlenül célba ért.
Azt mindenképpen érdemes szem előtt tartanunk, hogy a jogszabályok értelmében csak a közvetlen kárt térítik meg a cégek. Tehát ha a fenti példánál maradunk, akkor a nem anyagi kártérítésről lemondhatunk.
A nemzetközi szabályozás alapján egyetlen futárcég sem felelős a következményi kárért. A Nemzeti Hírközlési Hatóság illetékese szerint ennek oka, hogy a jelenleginél nagyobb mértékű felelősségvállalás nem állna arányban sem a szolgáltatók jogaival, - pl. nem ellenőrizhetik a csomag tartalmát - , sem a szolgáltatás jelenlegi árával. Szakértők szerint, a közvetett kár megtérítése az árban köszönne vissza, miközben az igénybevevők egy része már most is sokallja a tarifát.
Ha a cégek mégis megfontolnák a közvetett károk megfizetését, akkor három dolgot kellene bizonyítani: van-e összefüggés az elveszett küldemény és a bekövezett veszteség között, ha igen akkor mennyiben, ill. ez számszerűen mit jelent. Ez külön apparátus felállítását követelné, arról nem is beszélve, hogy haszonszerzésre összejátszásra is lehetőséget adna.
A kártérítésre „játszó” ügyfelekre egyébként az általunk megkérdezett cég is kiemelt figyelmet fordít. Csak az általuk biztosított csomagban vállalják az áru szállítását és a futár minden esetben meggyőződik mind a csomagolás sértetlenségéről.
Piaci körkép
 
A hazai piacon is, csakúgy mint a nemzetközi parketten, a futárcégeket három csoportba lehet osztani. Az első csoportba tartoznak az azonnali szolgáltatók, a másodikba a 24 órás cégek, a harmadikba pedig a nemzetközi kisárusszállító társaságok. A problémás esetek nagyobb százaléka ez utóbbi kettőnél szokott jelentkezni. Ennek okát nem a szolgáltatások minőségében kell keresni, hanem abban, hogy sokkal hosszabb a logisztikai folyamat (raktározás, átrakodás, stb.) ami miatt megnő a sérülés veszélye is.
Jelenleg az első szegmensben, az azonnali szolgáltatók körében, vannak legtöbben a piaci szereplők. A sok, néhány robogóval rendelkező kis cégek mellett összesen körülbelül 15-20 igazán tőkeerős profi céget találunk. De igazán piacvezető vállalkozássá, mint az Orient21, csak olyan cégek nőhetik ki magukat amelyek jelentős gépparkkal és nemzetközi üzleti kapcsolatokkal is rendelkeznek.

A piac jövőjéről, Végh Richárd elmondta, hogy szerinte a szolgáltatások minőségének további javulása várható. A mely egyrészt az árak növekedéséhez, másrészt pedig, pont ennek folyományaként, néhány kis cég eltűnéséhez, illetve nagyobb társaságokkal való összeolvadásához vezet. A minőség javítása, illetve a színvonal fokozása érdekében, a társaságok egy része létrehozott az MLBK tagozataként egy érdekvédelmi klubot. Ezen lépések mind-mind azt a célt szolgálják, hogy a jövőben is minnél kevesebb ügyfél-reklamációval kelljen szembesülniük a cégeknek.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 26. péntek
Ervin
17. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem