35 °C Budapest

Az idén nyolcmilliárdot költöttek felújításra

Pénzcentrum
2005. november 14. 15:29

Befejeződtek az Állami Autópálya Kezelő zrt. nyolcéves felújítási programjának idei évre tervezett jelentősebb munkálatai. A társaság a beruházások kivitelezésére költségvetésének közel egyharmadát fordította, azaz nyolcmilliárd forintot.

 
Befejeződtek az Állami Autópálya Kezelő zrt. nyolcéves felújítási programjának idei évre tervezett jelentősebb munkálatai. A társaság a beruházások kivitelezésére költségvetésének közel egyharmadát fordította, azaz nyolcmilliárd forintot.
A fenntartási munkálatoknak köszönhetően a magyarországi gyorsforgalmi úthálózatot illetően 2% alá csökkent a tízévesnél idősebb burkolatú szakaszok aránya. Az elmúlt öt év alatt a burkolat átlagéletkora 10 évről 4 évre csökkent.
Idén több félpályás forgalomeltereléssel, illetve sávlezárással járó burkolat-felújítási munkára adott megbízást az Állami Autópálya Kezelő zrt. A beruházásoknak köszönhetően a nyár folyamán újult meg az M1 autópálya 12–16. km közé eső része, valamint a Tatabánya-Óvárost és -Újvárost összekötő 54–60. km közötti, 6 km hosszú díjmentes szakasz. Ugyancsak új burkolatot kapott a haladó és előző sáv a Győr-elkerülőtől Lébényig tartó 129–145. km-szelvények közötti szakasz mindkét oldalán, miközben a hidak régi pillérvédő szegélyeinek korszerűsítése is megtörtént. Az M1-es autópályán összesen 42 kilométernyi szakaszon került sor a kopó- és kötőréteg cseréjére, melynek költsége meghaladta a 2 milliárd forintot.
Ezentúl gyorsabb lesz a forgalom az M5-ös autópálya kifelé vezető szakaszán. Szeged irányában a 14–16. km-szelvények közti útszakasz kettőről háromsávosra bővült. Az átalakítási munkálatokat a kivitelező Hódút Kft. két hónap alatt végezte el. Az ÁAK zrt. kérésének megfelelően a cég alkalmazottai 24 órás munkarendben dolgoztak annak érdekében, hogy a sávbővítési munkálatok minél rövidebb ideig akadályozzák a forgalmat. Bár a csapadékos időjárás jelentősen hátráltatta a 97 millió forintos program befejezését, az utazóközönség már augusztus 2-án birtokba vehette a megújult pályaszakaszt.
Az idei évre előírt burkolat-felújítási program utolsó állomásaként szeptember 8. és október 22. között szintén aszfaltcserére került sor az M3-as autópálya Miskolc felé vezető oldalának Hatvan és Gyöngyös, valamint a 22. és 24. km-szelvény közé eső részén.
A több mint 600 millió forintos beruházás részéként egy hidat és 4 ütemben mintegy 150 000 m2 útfelületet újított fel a munkálatok elvégzésével megbízott Betonút Rt.
Az ÁAK zrt. – a korábbi terveknek megfelelően – az egyes pályaszakaszok felújítása mellett az M1-es és M3-as autópályák meghatározott csomópontjainak átfogó rekonstrukciós munkálatait is elvégezte. A nagyszabású beruházás során 11 fel- és lehajtóág felújítására, valamint 9 helyszínen 2-2 új ellenőrzési pont kialakítására került sor. Az Egri Útépítő Rt. olyan leállóöblöket alakított ki, ahol a mobil matricaellenőrző csoportok biztonságosan végezhetik tevékenységüket. A burkolatcserével járó munkálatok első állomásaként a Mogyoródi, utolsó megállójaként pedig a Bicskei csomópont újult meg teljesen, mely november 20-án kerül átadásra.
Az ÁAK zrt. kezelésébe tartozó gyorsforgalmi úthálózaton összesen mintegy 31 kilométer hosszúságú hídfelület található, ami az országos közúti hídállomány 30%-át teszi ki. Ezek állagmegóvása éppúgy a fenntartás része, mint az útburkolat javítása és cseréje. Ezért az egyes pályaszakaszok felújításakor a hidak karbantartására is sor került. Az M0 autóúton és az M3-as autópályán összesen 7db műtárgyon végeztek nagyobb beavatkozásokat. Idetartozott a hidak szigetelésének cseréje, valamint szerkezetük megerősítése. A munkálatokat szakszerűen csak az útburkolat leszedése után lehet elvégezni, ami indokolja e felújítási feladat 557 millió
forintos összköltségét. Ezenfelül további 26 hídon végeztek kisebb karbantarási és fenntartási munkálatokat a szakemberek. Ezek közé tartozik a szegélyjavítás és a korrozióvédelem – ez utóbbi során speciális bevonatokkal akadályozzák meg a hidak szerkezetének rozsdásodását.
A jelentősebb beruházások mellett számtalan egyéb feladat szerepelt az ÁAK zrt. idei évre előírt fenntartási programjában. Befejeződött többek között a korábban használt zöld útirányjelző táblák cseréje az M3-as autópálya káli szakaszán. Ezentúl az Európai Unióban használatos kék színű táblákkal találkozhatnak az autósok az utak mentén. Több mint 500 helyszínen történt meg a vízelvezető rendszerek, az úgynevezett surranók kiépítése és rekonstrukciója. Ezenfelül nagy gondot fordítottak az utak kopórétegén keletkező hézagok megszüntetésére is.

Az Állami Autópálya Kezelő zrt. nyolcéves felújítási programjának eredményeként ma a magyarországi autópályák burkolatfelületének több mint 73%-a 5 évesnél fiatalabb. A társaság második éve nem részesül állami támogatásban, így a díjas és a díjmentes szakaszokra (a teljes hálózat több mint 30%-a) vonatkozóan is kizárólag a matricabevételekből finanszírozza európai színvonalú üzemeltetési, fenntartási és időszakos felújítási tevékenységét.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2021. július 28. szerda
Szabolcs
30. hét
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2021. július 28. 06:50