8 °C Budapest
A Foodora alkalmazás ételfutárai várakoznak Amszterdamban, Hollandiában. Amszterdamban népszerű a kerékpáros ételkiszállítás.

Gigabírságot kapott a Foodora: fontos infót hallgattak el az akcióról, nem kegyelmezett a hivatal

2025. február 14. 14:02

Több tízmilliós bírságot kapott a népszerű ételkiszállító cég, miután elfelejtették közölni a kiszállítási akció pontos feltételeit.

Megtévesztette a fogyasztókat a Foodora, ezért több mint 35 millió forintos bírságot szabott ki az ételrendelési portál üzemeltetőjére a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A cég egy 2023 őszi akciójában kétezer forint kedvezményt és ingyenes szállítást ígért, azt ugyanakkor nem közölte, hogy ez csak a hatezer forint feletti rendelésekre vonatkozott.

A vállalkozás késleltette a GVH eljárását, ezért a versenyfelügyeleti bírságon felül 20 millió forint eljárási bírság is kiszabott rá a GVH Versenytanácsa, amit a cég már be is fizetett. A nemzeti versenyhatóság az ételkiszállító vállalkozások kereskedelmi tevékenységét is kiemelten figyeli. A Gazdasági Versenyhivatal 2023 decemberében indított versenyfelügyeleti eljárást az egyik legnagyobb hazai online ételrendelési portál, a Foodora tulajdonosával és üzemeltetőjével, a Delivery Hero Hungary Kft.-vel szemben.

A vállalkozás a 2023. szeptember 4. és 2023. október 31. közötti akciójában 2000 Ft kedvezményre és ingyenes szállításra jogosító kupont hirdetett. A GVH azonban észlelte, hogy vélhetően nem nyújtott megfelelő tájékoztatást arról, hogy a kuponra csak akkor jogosultak a fogyasztók, ha a rendelésük végösszege meghaladja a 6000 Ft-ot. A GVH megvizsgálta továbbá azt is, hogy a cég az általa alkalmazott rendszerhasználati díj felszámításáról megfelelően tájékoztatta-e a fogyasztókat.

A GVH gyanúja beigazolódott: az eljárás során a nemzeti versenyhatóság megállapította, hogy a Foodora a 2023 őszén hirdetett kuponakciójában elhallgatta, hogy a 2000 Ft-os kedvezmény és az ingyenes szállítás csak 6000 Ft feletti rendelések esetében váltható be. Ezzel a cég tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot valósított meg. A GVH feltárta azt is, hogy a vállalkozás 2024. június 14-20. között nem megfelelően tájékoztatta a fogyasztókat a rendszerhasználati díj felszámításáról. Mindezek alapján a GVH Versenytanácsa – figyelembe véve a vizsgált reklámkampány költségét – összesen 35,2 millió Ft bírságot szabott ki a cégre.

Az eljárás során a vállalkozás utólag módosította a vizsgált reklámkampány költségére vonatkozó adatait, ami az eljárás elhúzódásával járt, ezért a GVH Versenytanácsa további 20 millió Ft eljárási bírságot is kiszabott a cégre, amit az elismert és az eljárási bírságot be is fizette a központi költségvetésbe. Mindez arra hívja fel az eljárás alá vont vállalkozások figyelmét, hogy az adatszolgáltatási kötelezettségüknek pontosan és határidőben kell eleget tenniük.

A Gazdasági Versenyhivatal kiemelten figyeli az ételkiszállítással foglalkozó cégek kereskedelmi tevékenységét, illetve korábban ágazati vizsgálatot is végzett a területen és ez alapján ajánlásokat is megfogalmazott a fogyasztók és vállalkozások számára. A GVH a konkrét ügy kapcsán arra hívja fel a figyelmet, hogyha egy vállalkozás árkedvezményt ígér és annak érvényesítése valamilyen feltételhez van kötve, akkor azt a kedvezmény hirdetésével egyidejűleg, egyértelműen kommunikálnia kell a fogyasztók felé.

FRISSÍTÉS (14.38): szerkesztőségünkhöz eljutott a Foodora válasza, amit teljes terjedelmében közlünk:

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Felelős vállalatként folyamatosan azon dolgozunk, hogy a szolgáltatásunk bárki számára elérhető legyen. Népszerű kedvezményes akcióink vagy előfizetési programunk folyamatosan megfizethető opciókat kínálnak megrendelőinknek, legyen szó melegételről vagy élelmiszerről - írja az ételkiszállító cég.

A foodora elkötelezett a hatályos jogszabályok betartása mellett, ezért a GVH határozatában foglaltaknak eleget teszünk, viszont tartalmával nem értünk egyet.

Reklámkampányaink célja az átlátható és teljes körű tájékoztatás - teszik hozzá. A hatóság megállapította, hogy egyes hirdetésekben az ajánlat részleteit nem megfelelő betűmérettel tüntettük fel, azt azonban cáfoljuk, hogy szándékosan elhallgattuk az ajánlat részleteit. Hirdetési felületeinken, továbbá a webes felületünkön és az applikációnkban is a rendelési folyamat megkezdésétől minden információ elérhető.
Fontos kiemelni, hogy a foodora Magyarország, a vizsgálat 2023-as kezdetét követően módosította reklámanyagait, és számos, a vizsgálat során felvetett szempontot időközben beépített gyakorlatába.
 
A foodora mindig is a jogalkotó szándéka szerint kíván eljárni, ezért az utólagos adatmódosításra kiszabott bírságot túlzásnak tartjuk. A 16 hónapig tartó, 13 körös adatszolgáltatás során újabb kérdések merültek fel, amelyekre újabb válaszokat adtunk, azokat pontosítottuk.
 
A foodora elkötelezett a megrendelők kiváló rendelési élménye és a folyamatos fejlődés mellett, ezért együttműködve fogadjuk a Gazdasági Versenyhivatal fejlesztő javaslatait. A jövőben a hatóság munkatársaival összedolgozva fogunk tenni a magyar reklámkommunikáció fejlesztéséért

- zárul a közlemény.

címlapi kép: Foodora

Jelentem Mégsem
0 HOZZÁSZÓLÁS
Csak bejelentkezett felhasználó szólhat hozzá. Belépés itt!
Még nincsenek hozzászólások. Legyél te az első!
NEKED AJÁNLJUK
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. október 9. csütörtök
Dénes
41. hét
Október 9.
A tojás világnapja
Október 9.
Postai világnap
Október 9.
A látás világnapja
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2025. október 8. 20:57