Karácsonyfaárusok szerint évek óta visszatérő gond, hogy az ünnepek közeledtével egyre több fenyőfa tűnik el a standokról:
Úgy húznak le a neten, hogy észre sem veszed: titokban térképezték fel a magyar vásárlókat
Az online reklámipar az elmúlt három évtizedben gyökeresen átalakult: a színes bannereket ma már adatvezérelt hirdetések váltották fel. A CHART by Pénzcentrum új adása bemutatja, hogyan formálták át a digitális hirdetések a fogyasztói viselkedést. Emellett azt is megtudhatjuk, mely európai országok költik a legtöbbet online reklámokra – és hol marad el Magyarország.
A digitális világ mára elképzelhetetlen reklámok nélkül: minden egyes kattintás mögött adatvezérelt döntések, algoritmusok és komoly hirdetési költségvetések húzódnak meg. Az online reklámipar elmúlt három évtizede példátlan átalakuláson ment keresztül. A CHART by Pénzcentrum legújabb epizódja ezt a folyamatot veszi górcső alá, bemutatva, hogyan vált a kezdeti próbálkozásokból egy több milliárd eurós iparág, és mely országok költik ma a legtöbbet digitális hirdetésekre.
A ’90-es években a világhálót még statikus, színes bannerek uralták, amelyek elsősorban figyelemfelkeltésre szolgáltak. Az online térben való megjelenés önmagában újdonságnak számított, és kezdetben a mennyiség dominált a minőség felett. Azóta azonban a hangsúly áttevődött a precíz célzásra: ma már a hirdetések személyre szabása kulcsfontosságú. Böngészési előzmények, keresési kifejezések, tartózkodási hely és vásárlási szokások alapján épülnek fel azok az algoritmusok, amelyek meghatározzák, ki milyen reklámokat lát. Ennek következményeként egy déli keresés tárgya estére már reklámként jelenhet meg a közösségi médiában.
A kérdés azonban továbbra is nyitott: valóban vásárlásra ösztönöznek-e ezek a hirdetések? A CHART adásában erre is választ kaphatunk, miközben betekintést nyerünk abba, hogyan reagálnak a fogyasztók a különböző online kampányokra. Az adatok azt mutatják, hogy bár a reklámok hatása nem mindig azonnali, hosszú távon jelentős befolyással bírnak a fogyasztói döntésekre – különösen, ha jól célzott, vizuálisan vonzó és releváns tartalomról van szó.
Nem minden ország viszonyul azonban egyformán a digitális reklámozáshoz. A CHART által elemzett európai adatok szerint például Málta vezeti az online hirdetési költések rangsorát, míg Magyarország a középmezőnyben helyezkedik el. Az uniós átlag szerint a vállalkozások 32,6%-a fordított pénzt fizetett internetes hirdetésekre a tavalyi évben. Ezzel szemben Románia, Lengyelország és Portugália adatai jóval ez alatt maradnak, ami részben az adott országok gazdasági kapacitásával, részben pedig a digitális érettség szintjével magyarázható. A hazai vállalatok számára tehát nemcsak a reklámra fordított összeg, hanem a digitális jelenlét tudatos fejlesztése is kulcsfontosságú tényező lehet a versenyképesség szempontjából.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Hidden ad: észre sem veszed, mégis lehúznak
Pár éve az NMHH hívta fel a figyelmet arra, hogy az internetes hirdetések közel 20%-a úgynevezett álcázott reklám (hidden ad), amelyeknél akár a hirdető kiléte, célja homályos, vagy akár megtévesztésre alkalmas. 2022 első felében csaknem 5,05 millió számítógéphasználó találkozott ilyen hirdetésekkel, és közülük 4,83 millióan olyan álcázott reklámokkal is szembesültek, amelyek valószínűleg veszélyes vagy vírusos oldalakra vezetnek. Különösen gyakoriak ezek a Facebookon, ahol milliós eléréssel, extrém figyelemfelkeltő technikákkal (például sokkoló képek, hangzatos ígéretek) célozzák meg a felhasználókat — alapvetően az idősebb korosztályt, akik kevesebb digitális kritikai szűrővel rendelkeznek.
Sokszínű adatok a CHART by Pénzcentrum friss epizódjaiban!
Ha érdekel, miről mesélnek a számok, iratkozzatok fel a Pénzcentrum YouTube csatornájára. A CHART by Pénzcentrum hetente többször - hétfőn, szerdán és pénteken - friss adatokkal, érdekes témákkal, és olyan nézőpontokkal jön, amik segítenek jobban átlátni, hogyan változik a világ körülöttünk, és benne mi magunk is.
Itt a nagy év végi pezsgőkörkép: ezek a legjobbak 2025-ben, nagy csatában a Törley és a Moet&Chandon
A Szupermenta terméktesztjén ezúttal száraz rozé pezsgőket vizsgáltak a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) szakemberei.
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








