Egy hazai kisvállalkozó keserű Facebook-posztban írta le, hogyan szorítja sarokba a globális import és a hazai piaci viszonyok.
Az európai átlagnál optimistábbak a magyar vállalatok, mintegy felük szerint idén még nem lesz recesszió - derült ki egy friss felméréséből. Sok cég a veszélyhelyzet alatt elszenvedett veszteségeit rövidebb fizetési határidőkkel kompenzálná, ám a csökkenő lakossági fizetőképesség miatt ez nem biztos, hogy jó stratégia.
Megrázta az európai piacokat a COVID-járvány nyomán érkező gazdasági visszaesés, a cégek körében egyelőre nincs egységes stratégia a válság kezelésére - derült ki az Intrum vállalati fizetési jelentéséből, az EPR-ből. 24 európai ország több száz cégvezetőjét kérdezték meg az év első felében arról, hogy látják jelenleg és a közeljövőben a cégük helyzetét, és milyen lépéseket terveznek pénzügyi problémáik megoldására.
Leginkább Olaszországban borúlátók a vállalkozók, itt 83 százalék számít visszaesésre az idén, őket követi Belgium és Szlovákia. Ezzel szemben Horvátországban, Bulgáriában és Írországban csak a cégvezetők 27, 33, illetve 35 százaléka vár egy éven belül recessziót.
A magyar céges szektor szintén viszonylag optimista: a válaszadók 50 százaléka szerint csökkenhet idén a magyar GDP, 45 százalék szerint viszont csak később várható recesszió. Ugyanakkor azok aránya, akik szerint 5 éven belül nem lesz visszaesés, 32 százalékról 5-re csökkent tavaly óta.
- mondta Deszpot Károly, az Intrum magyarországi sales és üzletfejlesztési igazgatója. "Az EPR szerint európai szinten a vállalatokat közel azonos mértékben érintette a gazdasági visszaesés. Magyarországon ezzel szemben valamivel enyhébbek lehettek a kkv-k kárai, a veszteség inkább a nagyvállalatoknál, például a nagy járműipari cégeknél csapódott le. Ez magyarázza azt, hogy nálunk a cégvezetők jelentős része inkább optimista."
Sokféle stratégiával próbálkoznak
Ez persze nem azt jelenti, hogy a magyar cégek nagy részét nem érintette volna valamilyen szinten a visszaesés: az Intrumnak adott válaszaik alapján a magyar cégvezetők nagy része tervez valamilyen költségcsökkentő és bevételnövelő lépést, hogy kiegyenlítse a 2020-as mérlegét.
A magyar vállalatok 30 százaléka tervez létszámstopot, ami megfelel az EU-s átlagnak (29 százalék), többségük azonban másfajta válságkezelő megoldásban gondolkodik, ám a válaszok alapján még nem rajzolódik ki egységes stratégia. 29 százalék tervez költségcsökkentést, 21 százalék készül arra, hogy részesedést vagy céges vagyont adjanak el befektetőknek, 17 százalék pedig venne is. Valamivel kevesebben vannak azok, akik innovatív megoldásokkal (digitalizáció vagy új termékek bevezetése: 11 százalék) próbálkoznak, vagy új piacokra próbálnának eljutni - utóbbi persze a folytatódó lezárások miatt érthető. Sokan vannak azok is (27 százalék), akik rövidebb fizetési határidőket adnának az ügyfeleiknek.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A felmérésből kiderült, hogy a késedelmes fizetések idén jóval nagyobb problémát jelentenek a magyar vállalatoknak, mint tavaly. Ekkor még a cégek 35 százaléka mondta csak azt, hogy a késedelmes fizetések bevételkiesést okoznak nekik. Idén viszont már a magyar vállalatok 87 százaléka érzékelte ezt a problémát (ez megfelel az európai átlagnak, ami 85 százalék). Nem egyértelmű, hogy a számlafizetési határidők lerövidítése elegendő lesz a veszteségek lefaragására.
Deszpot Károly azt mondta, a nagyobb pénzügyi szigor vagy leépítések helyett a mostani bevételkiesésre megoldást jelenthet a korábban kibocsátott, kifizetetlen számlák rendezése. Ebben azonban legtöbb cégnek szüksége lehet külső segítségre, hiszen az elmúlt időszakban jó eséllyel az ügyfeleik pénzügyi helyzete sem javult. "A követeléskezelő szolgáltatások lényege, hogy a cégek és az adósok számára is elfogadható megoldással rendezzük az adósságokat, úgy, hogy az üzleti kapcsolatok se sérüljenek. Cégek számára több megoldásunk is van, mint például az emlékeztető szolgáltatásunk, vagy s szolgáltatásként igénybe vett, sikerdíjas követeléskezelés, ami így tervezhetővé válik és nem köt le belső erőforrásokat."
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








