7 °C Budapest

Milliárdos üzlet világszerte: te is meg tudod csinálni

2017. február 13. 05:31

Sok kezdő vállalkozó számára lehet jó megoldás, ha tagja lesz egy franchise-hálózatnak. Nem kell megijedni, ez nem azt jelenti, hogy házaló ügynökként kell kozmetikumokat vagy életbiztosítást árulnunk ismerőseinknek: azzal, hogy franchise-partnerek leszünk, egy ismert márka nevével, arculatával tudunk például boltot, éttermet nyitni, úgy, hogy megkapjuk a rendszergazda kidolgozott üzleti modelljét, tapasztalatát, tudását - és persze hírnevét is. De miért, és kinek lehet előnyös a franchise? És hogy néz ki a dolog a jogok és a tudás tulajdonosa, vagyis a rendszergazda szempontjából?

A franchise szó hallatán a legtöbb embernek a McDonald’s ugrik be, aminek a történetéről nemrég mozifilm is készült. Ebből kiderül, hogy Raymond A. Kroc üzletember az ötvenes években meglátta élete nagy lehetőségét egy San Bernardinó-i gyorsétteremben, az első McDonald's-ban. Az alapító testvérpár által kitalált formulát tuti sikernek érezte, és minél jobban el akarta terjeszteni - akkor még csak az Egyesült Államokban. 1955-ben nyitotta meg az első saját egységét, és 1959-ben már több mint száz McDonald’s működött. Persze Kroc mag nem tudott mindegyikben ott lenni, és személyesen irányítani a napi munkát, ezért megbízható partnerekre bízta az új éttermek vezetését. Nem csak a tengerentúlon vannak erre példák: Magyarországon így terjeszkedtek a Leroy-éttermek, a Levendula kávézók, a Biohair hajvágószalon, az új piaci szereplők közül pedig így bővül az egészségpiacon a Natur House.

Egyre több a hazai sikersztori

Az elmúlt években a gazdaság élénkülésének köszönhetően több új magyar hálózat indult, az egyik legújabb példa a Bite Bakery pékség, amely decemberben nyitotta az első franchise-egységet Budapesten, és rövidesen a nagyobb megyeszékhelyeken folytatja a terjeszkedést.

Külföldről is egyre több az érdeklődés, ami fontos mérföldkő, mert előtte évekig nem lépett be külföldi cég a magyar piacra franchise-szerződéssel.

Utóbbira példa a 25 éves múlttal rendelkező, táplálkozási tanácsadással foglalkozó, spanyol hátterű Natur House, amely a következő 5 évben 50 üzlet nyitását tervezi hazánkban. A 32 országban jelen levő franchise-nak Franciaországban 600 üzlete van, de a régióban is erős, Lengyelországban több mint 350, Csehországban 100, Romániában 50 üzlet viseli a márkát. A hírek szerint még több külföldi, például spanyol és olasz hálózat nyitott a magyarországi bővülésre, illetve megkezdte az európai franchise-partnerek toborzását a Little Caesars, a világ harmadik legnagyobb pizzérialánca, és Magyarország lehet az első állomások egyike.

Mandel Katalin, a Magyar Franchise Szövetség főtitkára úgy látja, ezek alapján jó okunk van azt remélni, hogy egyre több sikersztori lesz a következő években.

A szövetség jelenleg összesen 300 hálózatot tart számon Magyarországon,

ez azonban becsült adat, mert nem kötelező a franchise-okat regisztrálni. A több százból 60 hálózat tagja a szövetségnek, amely rendszeresen ellenőrzi, hogy a szerződések megfelelnek az etikai alapelveknek, illetve van franchise-dokumentáció, tehát komoly minősítési rendszeren kell átmenniük ezeknek a vállalkozásoknak.

Mit jelent pontosan a franchise?

A franchise (ejtsd: frencsájz) egy világszerte népszerű sajátos vállalkozási forma, amely Magyarországon is egyre elterjedtebb. Alapja a szoros együttműködés a hálózat tulajdonosa, vagyis a franchise-átadó és a többi vállalkozó, a franchise-átvevők között. Az átadó egy kipróbált és komplex rendszert ad el, teljes körű betanítással, márkanév-használattal és folyamatos segítéssel, ellenőrzéssel. A vevő pedig önálló vállalkozásban az átadó előírása szerint, a megállapodás keretein belül (terület, idő), díjfizetés ellenében üzemelteti az új egysége(ke)t.

A modern értelemben vett franchise-ok felfutása a második világháború után kezdődött, bár alapjai a középkorba nyúlnak vissza, amikor a katolikus egyház franchise-szerű megállapodásokat kötött az adószedőkkel, akik a begyűjtött összeg egy részét megtarthatták, egy részét pedig továbbadták az egyháznak. Világszinten az Egyesült Államok a franchise-piac legnagyobb szereplője, már az 1930-as évek óta, amikor megjelentek az első amerikai gyorséttermek.

Milyen üzletből lehet hálózatot építeni?

Nem minden üzleti koncepció alkalmas arra, hogy franchise-rendszerben működjön: tipikusan ilyenek a nem másolható üzletek, amelyek egy személy egyéni tudására vagy személyes márkájára épülnek.

Az éttermi koncepcióknál is működőképesebbek a gyorséttermi koncepciók, ahol az ellenőrzött forrásból származó alapanyagokkal garantálják az egységes minőséget, míg egy ismert séfre épített ötletet nem lehet lemásolni" - mondta a Pénzcentrumnak Mandel Katalin.

A koncepciónak és a tudásnak belátható időn belül elsajátíthatónak kell lennie, általában az 1-2 hónapos betanítási idő az elfogadott. A másik fontos kitétel, hogy a franchise-kompatibilis koncepciók fejleszthetőek, hiszen a folyamatos innováció része a rendszernek. Ahhoz, hogy a partnerek motiváltak legyenek, és hosszú távon benne maradjanak a hálózatban, folyamatos megújulásra van szükség.

A terjeszkedés írott és íratlan szabályai

A főtitkár szerint a franchise-okra vonatkozó etikai kódex legalább egy éves működést ír elő, mielőtt egy üzlet hálózat kiépítésébe kezd. Bár többen próbálkoznának már néhány hónap után, ezt a szövetség nem javasolja.

A franchise tesztelt és bevált koncepcióra ajánlott, és néhány hónap után ezt nem még nem lehet kijelenteni egy üzletről,

illetve az sem árt, ha a rendszergazda maga sem egy darab egységet üzemeltet.

A tapasztalatok szerint gyakran előfordul, hogy Budapesten működik egy üzleti modell, míg vidéken egyáltalán nem, kifejezetten igaz ez bizonyos szolgáltatások esetében.

- tette hozzá Mandel Katalin, aki szerint arra is figyelni kell, hogy a franchise-átvevők, vagyis a hálózat tagjai ne legyenek egymás konkurenciái, tehát kizárólagos területet kapjanak. Ez nem szerepel az etikai kódexben, de a szövetség mindenképp javasolja ennek az íratlan szabálynak a betartását.

Bárki bekapcsolódhat, de mennyi pénz kell?

Gyakorlatilag bárki bekapcsolódhat, a franchise-szerződésnek azonban természetesen megvannak a feltételei, illetve az azzal járó kötelezettségek. Szükséges hozzá tőke is, hiszen az átvevőnek a csatlakozási díj megfizetése mellett a beruházási költségeket is állni kell.

Ez általában 10 és 30 millió forint között mozog, de 100 millió forintra is rúghat,

az üzleti tevékenységtől függően: egész másképp alakulnak a költségek mondjuk egy cukrászda, egy bútorbolt és egy kertészet nyitásánál.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Csak olyan csatlakozási díjat lehet elkérni, ami számokkal igazolhatóan kitermelhető a franchise-szerződés ideje alatt. A befektetett összeg megtérülése az üzleti tervből megállapítható, de a hálózat mérete és a brand értéke is befolyásolja a belépési díjat

 - mondta el a főtitkár. Arra is figyelmezet, hogy csak reális díjra bólintsanak rá a partnerek, mert különben tönkremehet az üzlet, ami egyébként a rendszergazdának sem érdeke. Ebben az üzletben tehát mindkét félnek az az érdeke, hogy reális díjban állapodjanak meg.

A Natur House részletes üzleti tervvel is segíti a csatlakozó partnereket - mondta el Bedő Mónika szakmai igazgató. Elmondása szerint 10 millió forint körüli összeg befektetést igényel egy saját Natur House-üzlet elindítása. Számukra nem a csatlakozási díj a fontos, hanem hogy megfelelő kezekben tudják egy világmárka boltjait. A felelőség nagy, hiszen a cég évek óta szerepel a világ TOP100 legjobb franchise rendszere között, 2009-ben például globális első volt.

Barátok és vendégek voltak az első partnerek

A Biohair ma az egyik legismertebb magyar franchise-hálózat, összesen 46 egységgel rendelkezik, amelyek Budapest mellett vidéki nagyvárosokban kaptak helyet. Binder Géza fodrász és Perger Gabriella marketingszakember 2010-ban indultak ezzel a koncepcióval. Korábban is volt egy közös hajvágó-szalonjuk, ahol sok fiatal fodrászt kineveltek, akiknek aztán nem tudtak munkát biztosítani, így többségük átment a konkurenciához. Ez adta az első ihletet egy új szalon megnyitásához, aztán 2009-ben, a válság éveiben észrevették, hogy új igények jelentek meg a fodrászokkal szemben: az emberek jó áron akarnak hajat vágatni, de igényes munkát várnak el.

A két alapító a Szent István körúton nyitott egy próbaegységet, ami az első naptól szép forgalmat produkált.

Ekkor derült ki, hogy valóban piaci rést találtunk, és hogy még több ilyen szalonra lenne igény a piacon. Azonban mindkettőnknek véges volt az időnk és az energiánk,

így csak az ötletet másokkal megosztva, vagyis franchise-rendszerben tudtuk megvalósítani a további bővülést. Ehhez ki kellett dolgozni egy olyan egységes arculatot és működési elvet, ami átlátható és másolható" - mondta Binder Géza.

Egységes folyamatokat alakítottak ki, egységes munkaruha készült, mára pedig van egy oktatóközpont, ahol a fodrászokat egységesen képzik, és az anyagfejlesztés is beindult. Egy olasz cégnek köszönhetően csak saját termékeket használnak, amelyekhez csak a Biohair-üzletekben lehet hozzájutni, ez szintén erősíti a franchise-t. Binder is elmondta, hogy az innováció fontos eleme a franchise-rendszereknek, nélkülözhetetlen a hosszú távú fennmaradáshoz, ezért a kezdetektől folyamatosan fejlesztenek, gazdasági és szakmai oldalon is.

Az elején, ismeretlen cégként nehezebb volt partnereket szerezni, hiszen nem volt referencia. Az első franchise-partnerek a baráti körből és a vendégkörből kerültek ki,

de a mai napig előfordul, hogy a hajvágószalon egyik vendége úgy dönt, bekapcsolódik a hálózatba egy új egységgel. Miután kiépült a hálózat és ismertté vált a márka, már ismeretlenek is bekapcsolódnak.

Azok az üzletek mennek, ahol erős a tulajdonosi jelenlét

A nemzetközi terjeszkedés a franchise esetében is abszolút reális opció, ezt mutatja a Natur House példája is. Az alapstáb Spanyolországban, Lengyelországban kapott szakmai képzést, amit később Szlovákiában követett szakmai gyakorla - hangsúlyozta ki Bedő Mónika a nemzetközi működés előnyeit. Bedő szerint a helyi franchise-partnereknek már elég Budapestre jönni képzésre és gyakorlatra.

A Natur House első vevői nem meglepő módon olyan külföldeik vagy sokáig külföldön élő magyarok voltak, akik megváltásként élték meg, hogy Magyarországon is megjelent a népszerű márka,

hiszen itt nemcsak a diatetikusokra alapozott testre szabott táplálkozási tanácsadás, hanem a cég kutatói által kikisérletezett saját gyártású természetes termékek is a rendszer részét képezik.

Az utóbbi időben a Biohair esetében is voltak külföldi egységek nyitásával kapcsolatos tárgyalások, de Binder Géza szerint a külföldi érdeklődők egyelőre mind passzív befektetésként tekintettek a franchise-üzletre, pedig a franchise-szerződés egy aktív kapcsolat.

Ez nyilván egy befektetés is, de fontos, hogy az átvevők a koncepció részesévé váljanak: általában azok az üzletek mennek jól, ahol erős a tulajdonosi jelenlét

- mondta a Pénzcentrumnak a hajvágószalon-hálózat társalapítója.

Szerinte vállalkozói oldalról a franchise-formátum legfontosabb előnye, hogy mivel egy bevált és statisztikailag megalapozott modellt vesznek át a partnerek, ez gyakorlatilag egy olyan vállalkozás, amibe nem lehet belebukni. Fogyasztói oldalról az a legnagyobb előnye, hogy még egy kreatív szakma esetében - mint a fodrászat -, garantált egyfajta biztonságérzet: a vendég bármelyik egységbe megy, azt kapja, amit megszokott, és pontosan tudja, mennyibe kerül és meddig tart az adott frizura elkészítése.

Címlapkép forrása: Facebook/The Founder

NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 24. szerda
György
17. hét
Április 24.
A rendőrség napja
Április 24.
Zajvédelmi világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem