Siralmas évet zárnak a kereskedők A kereskedők szerint pocsék év volt az idei, jóval kevesebbet vásároltunk, elfogytak tartalékaink, ráadásul a hitellehetőségek is szűkültek. A boltosok helyzetén csak tovább rontott az áfaemelés, ugyanakkor a fogyasztás visszaesése az energiaital- és kávéfogyasztásban egyáltalán nem mutatkozik meg. A kisboltok egyre inkább kiszorulnak a piacról, helyüket a keménydiszkontok veszik át.
Rendkívül rossz év volt 2009 a kereskedelemben, a kereskedők, a vásárlók és a beszállítók számára egyaránt, és 2010 első félévi kilátásai is rosszak - mondta Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára az idei évet értékelve.
Az OKSZ főtitkára elmondta, hogy a 2007 és 2008 után 2009 már a harmadik katasztrofális éve lesz a kereskedelemnek. A szövetség a 2009. évre szóló előrejelzésében még azzal számolt, hogy a GDP 6-7 százalékos csökkenése esetén a kereskedelmi fogyasztás is ilyen mértékben esik majd. Ehhez képest nagyobb lesz a kereskedelem visszaesése, a háztartások fogyasztási volumene az idén az I-III. negyedévben 7,9 százalékkal csökkent - mutatott rá a főtitkár.
Idén az első félévben a kereskedelem forgalma még hónapról hónapra fokozatosan esett vissza, viszont a második félévben - július és szeptember között - óriási zuhanás történt. Például az élelmiszerek forgalma 7-8 százalékkal esett vissza ezekben a hónapokban, az iparcikkeké 10 százalékkal, ezen belül a tartós cikkeké 15-18 százalékkal mérséklődött. A járműveknél 50 százalék feletti volt a visszaesés.

A főtitkár értékelése szerint a második félévre már elfogytak a háztartások tartalékai, nagy volt a munkanélküliség, a bankok nehezebben hiteleztek, a vásárlók óvatosabban vették fel a hitelt. A decemberi kereskedelem is gyengébb a tavalyinál és a tavalyelőttinél. A 2010-es első félév kilátásai is nagyon rosszak, mivel a gazdaság teljesítménye - a kormány előrejelzése szerint is - nem fog növekedni. A fogyasztás ehhez igazodik, és nincs olyan tényező, amely azt vetítené előre, hogy összességében a fogyasztás egésze növekedne - tette hozzá.
Vámos György szerint nagyon kimerültek a kereskedelem tartalékai. A jelenlegi akciókat is kényszerből hirdetik meg a kereskedők, mert valamivel be kell csalogatni a vásárlót.
Azzal is számolni kell, hogy csökken a kereskedelmi értékesítő helyek száma. Míg 2006 előtt több mint 165 ezer kiskereskedelmi értékesítő hely volt Magyarországon, addigra számuk 2008. végére 158 ezerre csökkent. Előzetes információk szerint az idén az első félévben a tendencia folytatódott, néhány ezerrel kevesebb lett az üzletek száma, a második felében pedig a nagyobb piaci visszaesés miatt tovább csökkenhet a boltok száma.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Az áfa év közbeni megemelését katasztrofálisan rossz döntésnek nevezte Vámos György, ennek véleménye szerint jelentős szerepe volt a kereskedelem második félévi zuhanásban. Az áfakulcs emelése a termékek többségénél eltérő mértékben megjelent a fogyasztói árakban is. A kereskedők egy részének lehetősége volt ugyan a forint árfolyamának kedvező alakulásából ellentételezni az áfa-emelkedést, míg másik részük a szezonális hatást tudta kiszűrni, például a mezőgazdasági termékeknél. Az áfakulcs emelése azonban a fogyasztás csökkenésén túl a "feketézéshez" is hozzájárult. Az áfaemelés ugyanakkor rontja a vállalkozások belpiaci versenyképességét. A kilábalás indulásakor a magyar gazdaság szereplői számára a magas áfa-kulcs versenyképességi hátrányt jelent a piaci versenyben.
Kiszorulnak a kisboltok, jön a Lidl, az Aldi
Az élelmiszerek kiskereskedelmi forgalma értékben 2 százalékkal emelkedett 2008. december-2009. novemberben, az előző hasonló időszakhoz képest, a Nielsen piackutató vállalat által mért 90 termékcsoportból.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Vállalkozói álmok: egyre több magyar fiatal vált alkalmazotti létből saját üzletre
OTP Junior Piacralépők: tíz fiatal vállalkozó versenyez 10 millió forintos fejlesztési támogatásért.
-
Brutális hiba, ha egy munkáltató csak a fizetéssel akarja megtartani a dolgozóit: ez ma már kevés
Berta Pétert, a WHC Csoport ügyvezetőjét kérdeztük.
-
Közel 170 háztartási és higiéniai termék lesz olcsóbb ezekben az üzletekben
A PENNY Magyarország által bevezetett árcsökkentés a diszkontlánc vegyi áru választékának csaknem felét érinti.
-
A kozmetikai márkák sikere már nem csak a boltok polcain dől el (+Videó)
A Rossmann Beauty Expo-ra idén több mint 5500-an látogattak el.


