A megvásárolt vállalatok értékének csaknem fele goodwill

2009. július 13. 11:32

A válságot megelőzően világszerte a tranzakciók értékének 47 százalékát a goodwill tette ki - adta közre az Ernst & Young legújabb felmérésében. A jelenlegi gazdasági környezetben azonban az immateriális javak magas aránya értékvesztési kockázatoknak teszi ki a cégeket.

Az Ernst & Young "Akvizíciók számviteli elszámolása - mi a következő lépés?" című kiadványában 21 ország 709 tranzakciójának elemzése alapján mutatja be a vételár allokációjának trendjeit.

Eszerint a pénzügyi válságot megelőzően az egyértelműen azonosítható immateriális javak (pl. márkanév) átlagosan csak 23 százalékát képezték a vállalat piaci értékének. Ezzel ellentétben a goodwill értéke átlagosan 47 százalékot tett ki. A goodwillben olyan elemeket találhatunk, mint tranzakciós szinergiák, be nem azonosított immateriális javak, vagy egyszerű vevői "túlfizetést", amely a túlzottan optimista értékelési szintek eredménye.

"A felmérés eredményei meglepőek, hiszen a nemzetközi gyakorlatban egyre nagyobb hangsúlyt kap az eszközök valós piaci értéken történő bemutatása. A magas goodwill arány jelentős értékvesztési kockázatot jelent a vállalatok számára." - utalt a felmérésből levonható egyik fontos következtetésre Gorondi Csaba, az Ernst & Young Üzletértékelési és pénzügyi modellezési csoportjának vezetője.

A felmérésben vizsgált piaci szektorok közül a vállalat értékének goodwillre allokált része a fogyasztásicikk-iparágban volt a legmagasabb (65 százalék), melyet szorosan a technológiai szektor (60 százalék) követett. Figyelemreméltó, hogy a fogyasztásicikk-iparágban mindössze 9 százalékot tett ki a vállalat értékéből a tárgyi eszközök részaránya.

A felmérésben résztvevő akvizíciók során a leggyakrabban - az esetek 44 százalékában - a szerződések illetve a vevői kapcsolatok szerepeltek, mint legfontosabb immateriális javak. Ezek az eszközök különösen a biztosítási és a telekommunikációs szektorokban fontosak, hiszen az akvizíciók fő mozgatórugója gyakran az ügyfélkör megszerzése. Ezt követően a márkanév (a tranzakciók 31 százalékában) valamint a technológia (a tranzakciók 20 százalékában) voltak a leggyakrabban szerepeltetett immateriális javak

Magyarországon a felmérés eredményei elsősorban olyan tőzsdei, vagy tőzsdére készülő vállalatok számára lehetnek tanulságosak, amelyek aktívak a vállalatfelvásárlások területén. "A számviteli eredmény ingadozását csökkenti a nemzetközi számviteli sztenderdek szerint, megfelelő szakmai alapossággal elvégzett vételár allokáció, ami végső soron a befektetőknek és hitelezőknek a társaságok pénzügyi jelentéseibe vetett bizalmát növeli." - foglalta össze a felmérés üzenetét Gorondi Csaba.

NAPTÁR
Tovább
2021. szeptember 25. szombat
Eufrozina, Kende
38. hét
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?