18 °C Budapest

A 10 legnagyobb tech-bukta - Gondoltad volna?

2009. május 19. 17:32

A Vistától a YouTube-ig Miközben áradozunk a technika legújabb vívmányairól és az internet legújabb fejlesztéseiről, hajlamosak vagyunk megfeledkezni azokról, akik valaha csillogó sztárként indultak, ám végül sosem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket.

A 24/7 Wall Street által összeállított listára viszonylag egyszerű szabályok szerint lehetett felkerülni. A terméknek széles körben ismertnek és elérhetőnek kellett lennie, melyet a teljes világpiacra szántak. Legalább olyan jónak kellett lennie, mint a konkurens termékeknek vagy vállalatoknak és a konkurencia eredményei alapján legalább dollármilliárdos hasznokkal kellett kecsegtetnie. És végül: nyilvánvalóan el kellett buknia, nem beváltva a készítője-alapítója által hozzáfűzött reményeket.

Microsoft Vista


A Microsoft jelenleg is árusított operációs rendszere 2007 január 30-án kezdte meg "világhódító" pályáját. A Windows legújabb tagjáról azonban hamar kiderült, hogy nem igazán váltja be a hozzá fűzött reményeket. Biztonságilag alig volt jobb, mint elődje, az XP, viszont egy csomó régi számítógéppel nem volt kompatibilis, illetve csak nagyon lassan futott rajtuk. A különféle grafikus kártyák illesztőprogramjai hónapokat késtek, megkeserítve mindazok életét, akik a jobb látványért váltottak az új oprendszerre. A Vista több, mint két év alatt mindössze 24 százaléknyi piaci részesedést tudott összeszedni, szemben az XP 62 százalékával - nyilvánvaló tehát, hogy a termék megbukott. Kíváncsian várjuk, mit hoz a karácsonyi időszakra beharangozott Windows 7.

Gateway

Az 1985-ben alapított Gateway valaha az egyik legsikeresebb számítógépcégnek számított az Egyesült Államokban. 1990-ben még egy év alatt meg tudta négyszerezni az eladásait, 2004-ben még harmadik volt az amerikai piacon a Hewlett-Packard és a Dell mögött, ennek ellenére 2007-ben már olyan rosszul állt a szénája, hogy az Acer alig 710 millió dollárért tudta megvásárolni. A Gateway stratégiáját több ponton is elhibázottnak tartják. Egyrészt nem ismerték fel elég hamar a laptopok fontosságát a számítógépek piacán és nem is kezdték el elég hamar árusítani őket. Másrészt szinte teljesen kimaradtak a céges szállítások piacáról, ami például a Dell nyerő szisztémáját jelentette évekig.

HD-DVD


A HD-DVD a DVD utódformátuma körül kialakult harc nagy vesztese lett. Az alapvetően a Toshiba és az NEC által támogatott formátum először 2006-ban került bemutatásra, és eleinte vezetett is az eladási listákon a Sony által támogatott Blu-ray technológiával szemben. Ám utóbbi cég hátulról támadott és megállapodott a legtöbb nagy hollywoodi stúdióval, hogy azok Blu-ray formátumban adják ki a filmjeiket. A HD-DVD végül 2008-ban eltűnt a piacról, mintegy egymilliárd dolláros lyukat ütve a Toshiba eredményeibe.

Vonage

A Magyarországon szinte ismeretlen Vonage volt minden internet-alapú telefonszolgáltatás ősatyja. A 2000-ben alakult cég kezdetei nagyon bizonytalanok voltak, hiszen több hagyományos szolgáltató is beperelte a céget, mivel túl olcsónak találták a telefondíjait, melyeket nem terheltek a földi szolgáltatókra kirótt költségek. Mire azonban elhárultak a jogi akadályok, a cég már lejtőre került, köszönhetően a kábelszolgáltatók felől érkező erős versenynek, no meg az alacsony bevételeknek. A Vonage mostanra gyakorlatilag megszűnt komoly cég lenni, miközben a világ legnagyobb VoIP-szolgáltatója, a Skype 405 millió felhasználót tudhat magáénak és tavaly 551 millió dolláros forgalmat bonyolított.

Youtube

Furcsa, hogy a világ legnagyobb és legismertebb videómegosztója is felkerült a tech-bukások listájára. Pedig a legfrissebb statisztikák szerint az oldalon csaknem százmillió látogató fordult meg egy hónap alatt, akik 5,9 milliárd videó néztek meg. És mégis: jó esély van rá, hogy a szolgáltatást 1,65 milliárd dollárért megvásárló Google soha nem fogja tudni nyereségessé tenni ezt a vállalkozását. Hiába a sok néző, a Google egyelőre nem tudott előállni egy olyan üzleti modellel, mely pénzt is termelne az oldalon. A legtöbb videó olyan rossz minőségű, hogy a hirdetők nem adják hozzá a nevüket, sem banner, sem beágyazott reklámvideó formájában. Bár a Google állítja, hogy a Youtube nem anyagi, hanem eszmei értéket képvisel néhányan azért megpróbálták megsaccolni, mennyit is hozott a YouTube egy év alatt: nos, a legvérmesebb becslések is mindössze 200 millió dolláros forgalmat mertek becsülni.

Még egyszer Microsoft, Palm, Segway

Sirius XM

JÓL JÖNNE 2 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 millió forintot igényelnél, 60 hónapos futamidőre, akkor 2021-től így kalkulálhatsz: a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 39 646 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 7,28%), de nem sokkal marad el ettől a Sberbank 40 150 forintos törlesztőt (THM 7,66%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

A Sarius XM műholdas rádió az egyik legnagyobb sikernek ígérkezett Amerikában. Az előfizetők több, mint 100 rádiócsatornát foghattak volna műholdról, akár az autójukból, akár hordozható rádióról. A két összeolvadt cégből alakult vállalkozás egyik elődje, az XM Satellite Radio hatalmas lépésekkel indult fejlődésnek: 2001 végén 28 ezer, 2002 végén 350 ezer 2005 végén pedig már 5,9 millió előfizetőjük volt. Igen ám, csakhogy a cég mindeközben hatalmas költségekbe verte magát a szolgáltatás elterjesztése és a marketing miatt. A párhuzamosan hasonló szolgáltatást indító Sirius 2002-ben kezdte meg működését és bár sosem volt annyi előfizetője, mint az XM-nek, a számuk csaknem ugyanolyan lendületesen nőtt. Végül 2007-ben jelentették be az összeolvadásukat, ám addigra már késő volt. Az új technológiák, mint a 3G-s mobilinternet, a wifis kütyük és az Apple iPodja egyszerűen kiszorították a "hagyományos" rádiókat a versenyből. 2009 elejére az egy évvel korábbi 16,8 millió előfizetőből mindössze 400 ezer maradt...

Microsoft Zune

Az Apple iPodjára adott Microsoft-válasz nem, hogy nem durrant óriásit, de még egy kis pukkanás sem volt. Mire 2006 novemberében a Zune kijött, az Apple már több mint 100 millió iPodot adott el. Bár a Microsoft leszerződött a négy legnagyobb zeneipari kiadóval, hogy legálisan letölthetővé tegyék számaikat, a Zune csak nem akart fogyni a boltokban. 2008 májusáig mindössze kétmillió darabot sikerült értékesíteni belőle, az üzleti eredmények pedig még borzasztóbbak voltak. 2007 karácsonyi időszakában 185, 2008-ban már csak 85 millió dollár forgalmat hozott össze a Zune, miközben az iPod 2008 utolsó negyedévében 3,37 milliárdot.

Palm


A Palm elsősorban a kis kézi kütyüiről (PDA) híres, kevesen tudják, hogy a cég a hozzájuk való szoftverek fejlesztésével is foglalkozik. A társaság első Palm Pilot nevű készülékét 1996-ban dobta piacra, a második a Palm V volt 1999-ben majd 2004-ben jött a Palm Treo. Az okostelefon hatalmas sikernek ígérkezett. 2005 szeptemberében a negyedéves eladások 160 százalékkal voltak magasabbak, mint egy évvel korábban. Csakhogy a piacon a már jelenlévő Nokia és Palm mellett megjelent a Research-In-Motion által fejlesztett Blackberry és az Apple iPhone, az okostelefon-piac pedig egyszeriben telítetté vált. A Palm egyszerűen nem tudta tartani a lépést a konkurenciával és a vásárlói igényekkel, aminek meg is lett az eredménye, az internetboom idején majdnem 700 dolláros részvény árfolyama mára 11 dollárra csökkent. Kérdés, az év második felében piacra kerülő Palm Pre megmenti a céget, vagy beveri az utolsó szöget a koporsóba.

Iridium

A világszerte elérhető műholdas telefonhálózat ötlete forradalminak tűnt a maga idejében. Mégis, amikor a Motorola által támogatott Iridium 1999-ben csődvédelembe menekült, az Egyesült Államok akkori történetének 20 legnagyobb csődje között tartották számon. A cég több, mint ötmilliárd dollárt költött az infrastruktúra kiépítésére, melyhez összesen 66 műholdat kellett fellőniük. Ezzel szemben mindössze 10 ezer előfizetőt sikerült összeszedni világszerte, ám a 3 000 dolláros készülék és a hívások ötdolláros percdíja nem volt igazán vonzó a vevők szemében. A mind olcsóbbá váló mobiltelefon-szolgáltatás ugyan nem volt elérhető a dzsungel közepén, ám ez nem volt szempont a vevők számára, így az Iridium azelőtt kiszorult a piacról, hogy egyáltalán bekerült volna.

Segway

A kétkerekű városi fűnyíró (bocsánat, közlekedési eszköz) története 2002-ben indult el. A Indulásakor a vezetők még optimisták voltak mennyire is lesz forradalmi a találmányuk: mint amikor az autó leváltotta a lovaskocsit. Elképzeléseik szerint a Segway lett volna a világ leggyorsabban egymilliárd dollárt termelő találmánya. Sajnos azonban a 100 millió dolláros fejlesztési költséggel épült jármű nem lett átütő siker, elsősorban az árának köszönhetően, mely alaphangon is 3000 dollár volt, de egyes modellek ára a 7000 dollárt is elérte. Ráadásul egyes országokban rendszám-kötelessé tették, megnehezítve az elterjedését, míg más országokban egyszerűen betiltották a használatát az utakon, éppen ezért 2002 és 2007 között mindössze 30 ezer darabot sikerült értékesíteni belőle.

NEKED AJÁNLJUK
NAPTÁR
Tovább
2021. szeptember 19. vasárnap
Vilhelmina
37. hét
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?