A gazdasági válság bizony a világ legnagyobb nemzetközi márkáit is elérte, ami a londoni Brand Finance, a világ vezető márkaérték-vizsgálattal foglalkozó vállalatának idei évre vonatkozó ranglistájából is kitűnik. Krízis idején nem mindig a márkát nézik a vásárlók!
A márkaérték meghatározása az előző évi pénzügyi adatok és a következő évre vonatkozó előrejelzések alapján történik. A vállalat friss adatai szerint az ötszáz legértékesebb brand értéke 24 százalékkal esett az előző év 2,99 ezer milliárd dollárjához képest, ami óriási zuhanást jelez.
A világ legértékesebb márkája, amely a Coca-Colát taszította le a trónról, és három szintet lépett előre, az olcsó árairól elhíresült amerikai élelmiszerlánc, a Walmart, amely mintegy 40,6 milliárd dollárt ér, vagyis a teljes cégértékének több mint 17 százalékát a márkaérték adja.
A Coca-Cola bizony megszenvedte a válságot, és az emberek spórolását, akik ínséges időkben nyilván megelégszenek az olcsóbb szénsavas üdítőitalokkal is, így ma már csak a világ második legértékesebb brandje. A legnagyobb rivális Pepsi termékdiverzifikációs törekvései ellenére sem tud felzárkózni az élmezőnybe, sőt 17-ről a 21. helyre szorult vissza.
A harmadik helyre az IBM-nek sikerült feltornáznia magát, míg a negyedik helyre a Microsoft csúszott vissza, az ötödik helyen pedig a Google végzett, vagyis három cég IT szektorban tevékenykedő cég is szerepel a Top5-ben.
Ha a világ 20 legértékesebb márkáját tömörítő táblázaton végignézünk, azt látjuk, hogy túlnyomórészt amerikai cégek uralják, az 500-as lista összesített márkaértékének 44 százalékát az USA adja, az első hat helyen egyetlen más ország vállalata sem szerepel.

Ugyanakkor az USA pozícióit gyengítik a feltörekvő országok márkái, az ötszázas listán ugyanis már 13 teljesen új ázsiai cégnév is szerepel idén. Japán összesen 55 céggel, Nagy-Britannia 38-cal, Franciaország szintén 38-cal, Németország pedig 34 vállalattal büszkélkedhet.
Ha ágazati bontásban nézzük, a top 10 márkák közül a legtöbb a telekommunikációs iparban tevékenykedik, szemben a tavalyi évvel, amikor még a bankok vitték a prímet, idén azonban a pénzügyi szektort képviselő cégek márkaértéke harmadával csökkent.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A válság, és a pénzügyi szektorba vetett bizalom megrendülése ellenére a Global 500-as listán mégis ez a szektor szolgáltatja a legtöbb vállalatot (77-et), majd a kereskedelmi cégek (56) és a telekommunikációs vállalatok (49).
A válság hatására ezidáig a kereskedelmi cégek szenvedték el a legkisebb veszteséget márkaérték vonatkozásában, hiszen egy év alatt mindössze 3 százalékot csökkentek. Nem véletlen, hogy a Walmart, vagy akár a McDonald's is több helyet előrébb tudott lépni a ranglistán, hiszen az élelmiszeren spórolni igyekvők bizony gyakrabban térnek be ezekbe az üzletekbe. Ez segítette hozzá a Tescot is, hogy bekerüljön a Top20-ba a tavalyi évhez képest.
A legnagyobb érvágás a biztosítótársaságokat érte, a top 10 biztosító cégek márkaértéke mintegy 41 százalékot zuhant egy év alatt. Szintén a gazdasági visszaesés szenvedő alanyai az olyan cégek, mint a Starbucks, a L'Oreal, vagy a Nike, melyek idén több helyezést vesztettek.
A legnagyobb bukást talán mégis a Citi szenvedte el, amely tavaly még a 10. helyen állt, idén azonban már csak az 54. legértékesebb márkának számít a világon.
Itt a nagy év végi pezsgőkörkép: ezek a legjobbak 2025-ben, nagy csatában a Törley és a Moet&Chandon
A Szupermenta terméktesztjén ezúttal száraz rozé pezsgőket vizsgáltak a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) szakemberei.
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








