Mától, azaz május 17-től látogatható a fertődi Esterházy-kastély rózsakertje, ahol több mint tízezer rózsa bontja épp szirmait.

Ez lehet a pesti fürdők aduásza 2025-ben: óriási átalakítás készül, új kedvezmények élesednek
Május 1-jén hivatalosan megnyitnak ugyan a strandok, de a Budapest Gyógyfürdői és Hévizei Zrt. vezérigazgatója szerint az időjárás gyakran átírja a terveket. A Pénzcentrumnak adott interjúban Szűts Ildikó elmondta, a járványidőszak hatásai ma is érezhetők, és bár a vendégszám elmarad a korábbi csúcsoktól, ez tudatos stratégiai irány: a cél nem a tömeg növelése, hanem a magasabb színvonalú élmény. Júliustól új kedvezményrendszer lép életbe, amely a fővárosiak és diákok számára kedvezőbb árazással ösztönözné a kevésbé zsúfolt időpontok kihasználását, hiszen a vállalat szeretné feléleszteni a régi budapesti fürdőkultúrát, valamint jobban tudatosítani a gyógyvizek egészségmegőrző szerepét – nemcsak belföldön, hanem külföldön is. A háttérben pedig jelentős felújítások zajlanak. Interjú
Pénzcentrum: Május elseje a strandok hivatalos nyitási időpontja – ez idén is így lesz?
Igen, a hivatalos strandnyitás időpontja május 1., ám ezt az időjárás felülírhatja, legalábbis amióta itt vagyok – 2020 januárja óta –, ezt tapasztalom. Éppen a Covid-járvány idején kezdtem a munkát.
Nem volt könnyű időszak.
Nem volt az. Február 9-én adtam ki az első Covid-utasítást, de akkor még nem sejtettük, mi vár ránk. Ráadásul érintettek is voltunk már az első pillanattól, hiszen az első igazolt esetek között volt az a két amerikai diák, akik jártak a Széchenyi fürdőben is budapesti látogatásuk során. Onnantól egy nagyon nehéz, embert próbáló két év következett
Milyen protokollokra tudtak akkor támaszkodni? Nemzetközi irányelvek segítették a munkát?
Akkoriban semmilyen konkrét protokoll nem létezett ehhez a helyzethez. Az élet írta a szabályokat. Korábban – még a Magyar Posta vezérigazgatójaként – végigéltem a 2008–2009-es gazdasági válságot. Bár az egy pénzügyi krízis volt, sok tapasztalatot lehetett hasznosítani válságkezelési szempontból. Tulajdonképpen „élőben szerkesztettük” a működést. Minden nap új kihívást hozott. Az első időszakban rengeteget dolgoztunk, online tartottuk a kapcsolatot a vezetőkkel, és próbáltuk előre megtervezni, hogy mikor mi történhet. Egy külső kollégát vontunk be a munkába, aki kríziskommunikációval foglalkozott, de más irányból nem volt hivatalos segítségünk, az Országos Tisztifőorvosi Hivatal és a fővárosi irányelvek voltak a fő támpontok. Mi különösen érintettek voltunk: március 15-én be kellett zárnunk, és az azt követő másfél–két évben összesen 8,5 hónapig nem tudtunk nyitva tartani.

Most, évekkel később, úgy tűnik, mintha minden visszatért volna a régi kerékvágásba. Valóban így van?
Részben igen, de azt gondolom, hogy sok minden már nem lesz ugyanolyan. A vendégforgalmunk például még tavaly, egy csúcsévben is több mint egymillió látogatóval elmaradt a Covid előtti időszaktól. Ugyanakkor én ezt nem látom problémának, hiszen a túlzsúfoltság rontja a vendégélményt, és higiéniai szempontból sem ideális. Ezért már a járvány előtt is az volt a célom, hogy inkább az egy vendégre jutó költést növeljük, ne a tömeget. Ennek ellenére a mai napig sokszor kapunk visszajelzést arról, hogy például a Széchenyiben vagy a Rudasban túl sokan vannak. Érthető, hiszen a Budapestre érkező turisták közül minden második biztosan eljön fürdőbe. A Covid idején több új szabályozást vezettünk be, amelyek közül néhányat meg is tartottunk – például csak papucsban lehet belépni a fürdőbe, ha valakinek nincs, akkor vásárolnia kell. Megszüntettük a fürdőruha- és törölközőkölcsönzést is, és ezt azóta sem vezettük vissza. A Covid idején vezettük be azt is, hogy nem a teljes fürdő kapacitását nézzük, hanem a medenceterekét – 4 négyzetméter/fő arányban, ez azóta bekerült a jogszabályokba is. Tehát számos, a járvány alatt kialakult szabály ma is él, és én ezt nem tartom problémának.
Lehet az megoldás, hogy időben és térben széthúzzák a látogatók érkezését, hogy ne mindenki szombat délben érkezzen? Kommunikációval lehet ösztönözni a kevésbé zsúfolt időpontok választását?
2024 végéig is mi alkalmaztunk jó pár olyan kedvezményrendszerhez kapcsolódó szabályt, ami megpróbált abban segíteni, hogy ne mindenki egyszerre akarjon fürdőbe jönni, de nyilván a hétvége az hétvége mindenki számára. A most megújuló kedvezményrendszer, amit a Fővárosi Közgyűlés kérésére alakítottunk ki, azt gondolom, ebben tud segíteni, hiszen a reggeli és az esti sávban lesz rendkívüli kedvezmény a fővárosi lakcímkártyával rendelkezők, illetve a diákok számára. Reggel, a nyitás utáni 2 órában lesz egy 5 alkalmas bérlet, ami 50% kedvezményt ad, és este pedig zárás előtt 2 órával ugyanígy egy 50%-os jeggyel lehet bejönni. Ezek július 1-vel életbe fognak lépni, és bízom benne, hogy ez részben szét tudja húzni a forgalmat.
A külföldieknél azt lehet látni, hogy abszolút a saját nemzetük szokásainak megfelelően érkeznek, az ázsiai vendégek például már reggel korán ott vannak a Széchenyi fürdőben, de az európai vendégek 11 óra előtt nem érkeznek meg – ezzel nem nagyon tudunk mit tenni. Természetesen odafigyelünk a fürdők – jogszabályban előírt – egyidejű befogadóképességére, ezért is van az, hogy időnként, amikor megtelik a fürdő, „zsilipelünk”. Indítunk egy pilot programot is a Rudas fürdőben, lényege, hogy előzetes időpontfoglalással, idősávokra lehet majd érkezni.
Tehát akkor cél az, hogy a budapesti közönséghez közelebb hozzák a fürdőket, és minél többen használják őket? Egy átlag magyar fizetéssel egészen távoli ma egy fürdőbelépő.
Ez nem feltétlenül van így. Ha valaki bérlettel vagy Zsigmondy Klubkártyával használja a fürdőket, akkor ma már olcsóbban bejuthat, mint egy moziba vagy színházba.
A bérlettel lehet, hogy olcsóbban jön ki egy alkalom, de ez viszont egyszeri nagy kiadást jelent, akár több százezer forintot.
Igen, nyilván, de mint említettem, a mozi, a színház, a koncert is elképesztően drága, ennek ellenére szeretnénk a budapestiekhez közelebb vinni a fürdőket, és szeretnénk azt a fürdőkultúrát feléleszteni, ami t még a 60-as, 70-es években volt Budapesten. Azóta nem csak a fürdők látogatottsága, de meredeken csökken az a gyógyászati statisztika is, a gyógyászati igénybevétel – hiszen ne felejtsük el, a fürdők egy része gyógyfürdő. A gyógyvíznek a gyógyító ereje, prevenciós ereje nagyon sokak számára evidencia volt a korábbiakban, már évszázadokkal, évtizedekkel korábban is..
Ebben azt gondolom, hogy sok tennivalónk van. Ennek érdekében tervezünk egy ismeretterjesztő előadássorozatot, kommunikációs kampányt indítunk például a fiatalok számára arról, hogy a gyógyvíznek van stresszkezelő hatása is.
A külföldiek részéről az látszik, hogy nagyon sok fiatal jön, a bakancslistájukon szerepelnek a fürdők is, de a turisták nem feltétlenül, sőt, biztos, hogy nem a gyógyvíz miatt jönnek. Egy viszonylag friss kutatás szerint a budapesti fürdőket elsősorban az építészet miatt látogatják, a második ok maga a víz, a harmadik nyilván a közösség, és csak a 4-5. helyen van a gyógyvíz gyógyító hatása. Éppen ezért még nagyon sokat kell tennünk, hogy mindenkiben tudatosítsuk a termálvíz jelentőségét.
Két helyen működtetünk nappali kórházat, ez az úgynevezett komplex ellátás, és azt látjuk, hogy ha szükség lenne rá, akkor tudunk kapacitást növelni. Saját orvosaink fel tudják írni a kúrákat, tudunk időpontot biztosítani. Nyilván nagyon nehéz valakinek kiszakadni 3 hétre naponta 3-4 órára a munkából, ezt is érzékeljük, erre is van megoldásunk.
Igen, Magyarország talán legfontosabb turisztikai attrakciója a gyógyvíz, amiről sokkal többet is lehetne kommunikálni.
Az egyik legfontosabb erőforrásunk, amivel rendelkezünk, a gyógyvizek. Magyarország a világ top 5 országai között szerepel, ahol a legtöbb gyógyforrás található, és Budapestnek különösen nagy előnye van ezzel kapcsolatban, hiszen a város alatt 118 forrás is található. Ezt külföld felé is sokkal jobban kellene kommunikálni, hogy felhívjuk a figyelmet a gyógyfürdők és gyógykúrák különleges értékére.
Idén elindulnak a korábban előkészített fejlesztések. Mely fürdők esetében várható látványosabb változás 2025-ben?
Budapesten a fürdők nem szállodákkal együtt épültek meg, tehát nem voltak egy integrált turizmusfejlesztési projekt részei, ahogyan mondjuk Hévízen vagy Hajdúszoboszlón.
2020 előtt volt egy óriási túlhasználat, például a Széchenyi fürdő reggel 6-tól este 10-ig nyitva volt. Számos fürdőnk több mint 100 éves, ebből adódóan ezekben az épületekben olyan probléma merültek fel, amiket csak a felújítás megkezdése után észleltünk. A Széchenyi fürdőben elkezdődtek a termál részleg második ütemének munkálatai, az úszómedence teljes felújítása pedig június végére el is készül. Ezen kívül a Rudas fürdő szaunáját már vissza is adtuk felújítva vendégeinknek, a Lukács fürdőnél pedig sorban, ütemezetten minden mellékhelyiséget és zuhanyzót renováltunk.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A Gellért fürdő is napi téma, de ott különleges a helyzet, mivel a fürdő és a hotel egy épületegyüttest alkotnak. A hotel felújítása megkezdődött, a fürdő is évek óta már csak „lélegeztető gépen” tud üzemelni, és tekintettel az épület közös műszaki hátterére , a fürdő is bezár októbertől. A fürdő felújításának műszaki megvalósíthatósági tanulmánya elkészült, a kiviteli tervezés közbeszerzési eljárása elindult, bízunk benne, hogy a Gellért fürdő felújítása 2028-ra befejeződik. Ez a világörökség része, fővárosi és nemzeti érdek, hogy megvalósuljon.
2024-ben minden eddigi bevételi rekord megdőlt: milyen konkrét lépések vezettek ezekhez az eredményekhez?
Valóban, 2024 rekordév volt társaságunk számára, 26 milliárd forintot meghaladó árbevétellel 6,2 milliárd forintos profitot értünk el. A látogatószámunk nem érte el a 4 milliót, de nem is volt cél ennek mindenáron való növelése. Inkább az árazási politikát és a szolgáltatási portfóliót fejlesztettük, nemzetközi benchmarkokhoz igazítottuk a történelmi fürdőink árait. Emellett olyan csomagokat és extra szolgáltatásokat alakítottunk ki, mint például masszázsok, Thalion kezelések vagy private medical szolgáltatások, illetve a rendezvények, amelyek hozzájárultak a bevételek növekedéséhez.
Elérte már az árak szintje a nyugat-európai fürdőkét?
Azt mondhatom, hogy elértük a minimumot, ahogy egyes nyugat-európai fürdők áraznak. A jövőben várható még egy kis emelés,3-4 eurós emelést tervezünk , a friss nemzetközi benchmark ezt indokolja. , , Azonban az árakat mindig úgy kell alakítanunk, hogy a vendég is érezze, hogy megéri ezért a szolgáltatásért fizetni. Tény, hogy az egyedi fürdőélmények, mint amilyen a Széchenyi fürdő, még mindig versenyképesek a nemzetközi piacon.
Mennyit emelkednek a fürdőbelépők idén?
Az árak január 1-jétől emelkedtek, átlagosan 5%-os emelés történt. A strandok esetében is ez a helyzet, kivéve a Palatinust, ahol a téli és nyári szezonra külön árak érvényesek. A nyári szezonban, amikor a strand kapacitása nagyobb, akkor alkalmazzuk a magasabb díjakat, itt ekkor lesz hasonló mértékben áremelés.
Milyen arányban látogatják hazai, illetve külföldi vendégek a fürdőket?
Az első negyedéves adatok alapján elmondható, hogy a hazai vendégek aránya növekvő tendenciát mutat a történelmi fürdőinkben. 2019-ben a magyar vendégek aránya a Széchenyi fürdőben körülbelül 10% volt, ebben az évben ez az arány jelentősen nőtt. Azt tapasztaljuk, hogy a magyar vendégek gyakran Zsigmondy-kártyával vagy bérlettel érkeznek.
És mi a helyzet a strandokkal: cél, hogy a külföldi vendégek aránya ott is emelkedjen?
A strandok kapacitása még nem teljesen kihasznált, tehát van lehetőség arra, hogy több vendéget fogadjunk. Azonban azt tapasztaljuk, hogy a strandok a hétköznapokon üresebbek, mint hétvégén, és igazán akkor telnek meg, ha az időjárás is kedvező.
Mi az oka annak, hogy nem telnek meg a budapesti strandok?
Ezt nehéz megmondani. Pesterzsébet, Csillaghegy vagy a Paskál fürdő sok vendéget vonz, ugyanakkor területük olyan nagy, hogy még bőven lehetne tölteni.De a víz hőmérséklete is fontos, a Római strand vize hidegebb, 22-23 fok körüli, amit fel kell fűteni, hogy komfortos legyen. Régebben a hidegebb víz teljesen elfogadott volt, de manapság az emberek a melegebb vizekhez szoktak, talán a wellness szállodák miatt is. Sokan jobban szeretnek magasabb hőmérsékletű vízben fürdeni.

A dunai strandok jelenthetnek konkurenciát?
A Duna- fürdők valóban vonzóak, de azért az élmény más, mint a megszokott strandokon. Az emberek, akik a Dunában szeretnek fürdeni, egy teljesen más élményt keresnek, ők talán inkább a természetes vízhez vonzódnak.
A munkaerőhiány egyetlen szegmenst sem kerül el, Önök hogyan kezelik ezt a problémát?
A munkaerőhiány folyamatos kihívást jelent nálunk is, de az elmúlt 1 évben sikerült stabilizálni a létszámot, amit elsősorban az alapbérek 3 év alatti több mint 50 %-os növelésével értünk el. Mostanra a piachoz viszonyítva az alapbéreink a felsőbb tartományokban vannak. Azonban még így is küzdünk a műszaki szakemberek, például a gépészek és villanyszerelők hiányával, a fiatalok nem vonzódnak eléggé ezekhez a területekhez, így a szakembergárda öregedése és a fiatal munkaerő megszerzése továbbra is problémát jelent. A legnagyobb feladat az éjszakai takarítók megtalálása, jelenleg ez a munkakör különösen nehezen feltölthető.
Nem szervezik ki a takarítói munkát?
Próbáltunk már külső céget bevonni, de azt tapasztaltuk, hogy sok minőségi panasz érkezett, például a munkavégzés színvonala miatt. Ezért úgy döntöttünk, hogy a takarítói munkákat nem kívánjuk kiszervezni, hanem inkább belső munkatársakat alkalmazunk, így jobban tudjuk kontrollálni a munkavégzés minőségét.
Az úszómesterek kereslete is komoly gondot jelent, előfordul, hogy a fürdők egymástól "elvadásszák" a jó szakembereket . A tavalyi évben egy új szabályozás miatt 42 új medenceőrt kellett felvennünk, és mi magunk vállaltuk a felkészítő tanfolyamok költségeit. A nyári időszakban szezonális munkavállalókat, például diákokat is alkalmazunk az úszómesteri, medenceőri feladatok ellátására, hogy enyhítsük a munkaerőhiányt. Az úszómesterek bére is a piacon elérhető szint felső tartományához van igazítva, de még így is nehéz megfelelő munkaerőt találni.
Képek: Gosztola Judit
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Meghívó (x)
XXVII. közgyűlését tartja az MGYOSZ
-
Műtárgyak, mint befektetés: trend vagy lehetőség? (x)
Rolex és Vaszary uralják ma az értékkövető piacot
Portfolio Gen Z Fest 2025


