Kutatók szerint a rendszerváltás környéki „mindig havasabb volt” kép részben igaz, de a teljes kép ennél összetettebb.
A Z generáció és az ezredfordulósok egyre inkább vágynak olyan offline közösségi terekre, ahol szabadon találkozhatnak és szocializálódhatnak anélkül, hogy fogyasztásra kényszerülnének. Ez a trend a "harmadik helyek" iránti növekvő igényt jelzi, miközben az amerikaiak egyre több időt töltenek egyedül otthon - tudósított a HuffPost.
A harmadik helyek olyan közösségi terek, amelyek az otthon és a munkahely mellett lehetőséget biztosítanak az informális társas interakciókra. Ezek lehetnek közösségi központok, könyvesboltok, parkok, kávézók vagy akár templomok is. Ray Oldenburg szociológus szerint ezek a helyek nélkülözhetetlenek a demokrácia és a közösségépítés szempontjából.
Az elmúlt évtizedekben azonban a hagyományos harmadik helyek fokozatosan eltűntek, ami hozzájárult a magányosság járványszerű terjedéséhez. A COVID-19 járvány és az otthoni munkavégzés elterjedése tovább súlyosbította ezt a helyzetet. Szakértők szerint ez összefüggésbe hozható a mentális betegségek, a kábítószer-használat és akár a szélsőséges nézetek terjedésével is.
A jó harmadik helyek jellemzői közé tartozik, hogy bárki számára hozzáférhetőek, általában olcsók vagy ingyenesek, és kényelmes, hétköznapi légkört biztosítanak. Richard Kyte etika professzor szerint ezek olyan helyek, "ahol mindenki tudja a neved, és mindig örülnek, hogy eljöttél".
Bár az online terek is betölthetnek hasonló szerepet, sokan úgy vélik, hogy hosszú távon nem tudják biztosítani azt a tartós összetartozás-érzést, amire szükségünk van. A Z generáció tagjai, annak ellenére, hogy digitális bennszülöttként nőttek fel, egyre inkább vágynak az offline élményekre.
Azt hiszem, a Gen Z talán felismeri ezeknek a tereknek a korlátait, hogy hosszú távon nem tudják biztosítani a tartós összetartozás és kapcsolat érzését, amire mindannyiunknak szüksége van a túléléshez
- mondta Danielle Littman, a Utah-i Egyetem adjunktusa.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A harmadik helyek hiánya nem csak a fiatalokat érinti. Kyte szerint minden generáció éhes ezekre a terekre, bár kissé eltérő okokból. Az ezredfordulós fiatal szülők például gyermekeik számára keresnek lehetőségeket a strukturálatlan játékra és a különböző generációkkal való kapcsolatteremtésre.
Szakértők szerint a harmadik helyek hiányának egyik oka, hogy az Egyesült Államokban sok mindent árucikké tettek, és az emberek inkább drága, exkluzív helyekre járnak. Emellett a területrendezési törvények és az ellenséges építészet is akadályozzák az élénk, nyilvános harmadik helyek létrehozását.
A helyzet javítására több szakértő is javaslatokat tesz. Kristen Ghodsee antropológus szerint érdemes tanulni olyan országoktól, ahol a közösen használt közterületek a közösségek alapvető alkotóelemei. Jennifer Pauline, egy közösségközpontú kreatív stúdió alapítója pedig olyan csoportokra és klubokra hívja fel a figyelmet, amelyek szándékosan hoznak létre találkozóhelyeket specifikus érdeklődési körök és csoportok számára.
-
Másokért tenni? A Lidl-nél igazán megéri!
A diszkontlánc ünnepi összefogásra hívja vásárlóit, hogy három partnerszervezetével összefogva támogassa a hátrányos helyzetű gyermekek karácsonyát.
-
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
3,5%-os kamatozású hitellel segíti a tudatos otthontervezést a Fundamenta megújult lakásszámlája (THM: 5,04–5,31%) (x)
Frissítette egyik legnépszerűbb termékét, az Otthontervező Lakásszámlát a Fundamenta, azzal a céllal, hogy még inkább megkönnyítse ügyfelei számára lakáscéljaik elérését.
-
A stílus maga az ember - már karkötővel és gyűrűvel is fizethetnek a Gránit Bank ügyfelei (x)
A Gránit Bank most azon ügyfeleinek, akiknek az ajánlására két további ügyfél számlát nyit a banknál december 19-ig, díjmentesen biztosít digitális fizetésre alkalmas karkötőt.








