Havi 20 munkanappal számolva 10 ezer forint lehet a fővárosban bevezetendő, behajtásonként 400-500 forintos dugódíj összege. A zónából naponta többször ki-be közlekedőknek viszont még ennél is nagyobb költséggel kell számolniuk. Sok a megválaszolatlan kérdés, például az, milyen kedvezményt kapnak a zónán belül élők, az ott található üzletek, és milyen veszteséget kell elszenvedniük a körgyűrűn belül lévő nagy bevásárló központoknak.
Továbbra is bizonytalan a főváros vezetése abban a kérdésben, hol húzzák meg a határát a dugódíjjal terhelt övezetnek. Az egyik verzió szerint a Hungária-gyűrű, a másik szerint a nagykörút lenne a zónahatár. Tarlós István főpolgármester csütörtöki tájékoztatása szerint az övezetben lakók mentesülnének a díjfizetési kötelezettség alól - hasonlóan a parkolási díjakhoz. Ez sovány vigasz a céges autóval járók, valamint a zónán belüli, vagy oda szállító vállalkozások, illetve azon szülők számára, akik külső városrészekben laknak, de a gyűrűn belülre jár bölcsődébe, óvodába, iskolába a gyermekük.
A főpolgármester szerint is a legnehezebb feladat az lesz, hogy meghatározzák a kedvezményezettek körét. Amennyiben az említett körre semmilyen kedvezmény nem vonatkozik, akkor az egyszerű haza, vagy munkahelyre történő eljutás és az áruszállítás is jelentős költségnövekedést jelent. Havi 20 munkanappal és napi egyszeri belépéssel számolva ez 10 ezer forint lehet. Január végén röppent fel a hír, hogy a fővárosi önkormányzat komplex javaslatcsomagot terjesztett a kormány elé a BKV finanszírozási gondjainak megoldására.
Az Index értesülései szerint a nyolcféle javaslat egyike volt, hogy havi 10 ezer forintos általános dugódíjjal sarcolják meg az autósokat. A dokumentumban lévő számítások szerint a bevezetést követően a 600 ezer fizetésre kötelezett - 50 százalékos fizetési hajlandóságot és 10 százalékos autóletételt feltételezve - egy év alatt 32 milliárd forintot fizetne be a kasszába. Az átalánydíjat Tarlós István sem támogatta, ellenben a Nemzetgazdasági Minisztérium igencsak jó lépésnek tartotta. A behajtásonként 400-500 forintos sarc munkanaponkénti használat esetén minimum 10 ezer forintot tesz ki, de az áruszállítás speciális eseteiben - például a gyógyszertárak napi többszöri rendeléseinek kiszállítása - akár ennek a többszöröse is rúghat. (Mindez a személyautóval és 3,5 tonna alatti teherautóval közlekedőkre igaz. Nagyobb járművek esetében eddig is volt díjfizetési kötelezettség és több, csak engedéllyel megközelíthető területi egység, ezek átalakításáról egyelőre nincs szó.)
A Hungária gyűrű, mint külső határ miatt több lakótelep és jelentős lakóövezet is a zónán belülre kerül, ahol már a parkolási időszak is "korlátozza" a hazaérkezés ideális időpontját. A dugódíj bevezetésével a parkolási fizető zónák mérete nem fog csökkenni, hanem a korábban elfogadott határozatok alapján már azt megelőzően is növekedni fog. Az sem jelent feltétlenül megoldást, ha nem 24 órás lesz a díjfizetési időszak. Sok helyre ugyanis nem lehet hajnalban, vagy éjjel szállítani.
JÓL JÖNNE 3,3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 300 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 70 324 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,61%), de nem sokkal marad el ettől az UniCredit Bank 71 484 forintos törlesztőt (THM 11,39%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A bevásárlóközpontok forgalmára is minden bizonnyal hatást gyakorol majd a dugódíj. A budai oldalon levők közül kettő - a Széna téri, illetve Alkotás utcai - éppen a zónán kívülre esik, míg a Fehérvári úti parkolója csak a zónán belülről közelíthető meg. Ugyanez a helyzet a Rákóczi híd pesti hídfőjénél elhelyezkedő általános és szakáruházakra is, míg a Kerepesi útra épített - ingyenes parkolási lehetőséget biztosító - áruház már egyértelműen a Hungária gyűrűn belül található.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Vállalkozói álmok: egyre több magyar fiatal vált alkalmazotti létből saját üzletre
OTP Junior Piacralépők: tíz fiatal vállalkozó versenyez 10 millió forintos fejlesztési támogatásért.
-
Brutális hiba, ha egy munkáltató csak a fizetéssel akarja megtartani a dolgozóit: ez ma már kevés
Berta Pétert, a WHC Csoport ügyvezetőjét kérdeztük.


