3 °C Budapest

Befejeződtek a jelentősebb fenntartási munkálatok az autópályákon

Pénzcentrum
2007. november 22. 11:44

November elején fejeződtek be az ÁAK Zrt. idei fenntartási programjának jelentősebb munkálatai. A társaság a beruházások kivitelezésére költségvetésének közel negyedét, azaz mintegy 5,6 milliárd forintot fordított. A felújítási tervek elkészítésekor továbbra is elsődleges szempont volt, hogy a kivitelezésre a forgalom lehető legkisebb zavarása mellett és a lehető legrövidebb időn belül kerüljön sor.

A tavalyi évhez viszonyítva az Állami Autópálya Kezelő Zrt. mintegy 300 millió forinttal kevesebbet, 5,6 milliárd forintot fordított a kezelésébe tartozó gyorsforgalmi úthálózat fenntartására. A költségmegtakarítás a versenypályázatoknál elért alacsony áraknak és a költségtakarékos, egyben környezetbarát új technológia bevezetésének köszönhető. A fenntartásra fordított összegből 2,6 milliárd jutott az utak felújítására, 1,5 milliárd a hídfelújításokra és mintegy 1,5 milliárd forint az egyéb fenntartási tevékenységekre. A felújítások költségtervéhez a társaság és a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ közötti fenntartási és üzemeltetési szerződés szolgált alapul.

2007-ben összességében 45 kilométernyi burkolatfelület cseréjét (autópályák, félautópályák, csomóponti ágak) és 55 híd felújítását végezték el az ÁAK Zrt. által kiírt közbeszerzési pályázatokon nyertes vállalkozók. A jelentősebb beruházások mellett számtalan egyéb feladat is szerepelt a programban, így például számos vízmegállásos és balesetveszélyes hely átépítésére került sor az M3 és M30 autópályán. Ezen felül a szakemberek nagy gondot fordítottak az utak kopórétegén keletkező hézagok megszüntetésére is.

Bár néhány kisebb beruházás és a 2006-ról áthúzódó hídfelújítások már áprilisban elkezdődtek, a jelentősebb munkálatok májusban indultak, jó egy hónappal korábban, mint tavaly. A kedvező időjárási körülményeken túl ennek elsődleges oka a hatékonyabbá vált előkészítő munka volt, hiszen a felújítási tervek nagy része már 2006-ban elkészült. Az elmúlt évekhez képest a Társaság üzleti tervét is jóval korábban sikerült kidolgozni, ezért a közbeszerzési eljárások egy részét már az év elején el lehetett indítani.

A felújítások előkészítésekor az elmúlt évekhez hasonlóan idén is elsődleges szempont volt, hogy a beruházások a forgalom lehető legkisebb zavarása mellett és a legrövidebb időn belül valósuljanak meg. A munkálatok lebonyolításának időpontjait a tervkészítők a Forma 1 Magyar Nagydíjához igazítva állapították meg, így a verseny idején nem volt olyan építkezés, amely a hazai gyorsforgalmi úthálózaton jelentős forgalomkorlátozással járt volna.

A 2007-es fenntartási programban szereplő munkálatok közül a kivitelezés jellegét és volumenét tekintve két beruházást érdemes kiemelni. Az első az M1-es autópálya 145. és 160. kilométerszelvénye közötti szakaszának burkolat felújítása volt. Ennek érdekessége, hogy a burkolat cseréjét az úgynevezett Remix technológia segítségével végezték el. A költséghatékony és anyagtakarékos eljárás során az autópálya külső sávján a kopóréteg eltávolítását követően a kötőréteg aszfaltjának felmelegítése és felmarása után új aszfaltkeverék hozzáadásával készülő elegyből új kötőréteg épült, majd teljes szélességben új kopóréteg került az autópályára. A Társaság kimutatásai szerint az aszfalt újrafelhasználásával 20 százalékos megtakarítást sikerült elérni. A Remix technológia alkalmazásával 2007-ben az Állami Autópálya Kezelő Zrt. érdemelte ki a Környezettudatos Vállalatirányítási Egyesület által alapított Környezeti Megtakarítási Díj innovációs különdíját.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A másik kiemelendő beruházás az M7-es autópálya törökbálinti szakaszának burkolat felújítása volt a Balaton felé vezető oldalon. A munkálatok különlegességét az adta, hogy a magyar autópálya-hálózat legnagyobb forgalmat lebonyolító pályarészét érintette. Az augusztus utolsó harmadától szeptember közepéig tartó építkezés méretére és intenzitására jellemző volt, hogy a beavatkozás idejére a társaság szakemberei az M1-es autópályát és az M0 autóutat jelölték ki terelőútként az autósok számára. A felújítás maximális kapacitással folyt a forgalom lehető legkisebb zavarása mellett.

Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. ezúton is köszöni az autósok türelmét és megértését, melyet a felújítási munkálatok miatt bevezetett forgalomkorlátozások idején tanúsítottak.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. december 17. szerda
Lázár, Olimpia
51. hét
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?