16 °C Budapest

Életveszélyes a leállósáv

Pénzcentrum
2007. március 2. 10:28

Az ÁAK Zrt. által kezelt autópályákon bekövetkezett halálos balesetek egy része az úttesten közlekedő gyalogosok jelenlétére és a leállósávok helytelen használatára vezethető vissza.

Az ÁAK Zrt. két évre visszamenőleg elemezte az általa kezelt autópályákon bekövetkezett halálos kimenetelű baleseteket. Az elemzés végeredménye újból felhívta a figyelmet azokra a veszélyekre, amelyek az autópályán történő megállásból, illetve a gyalogos közlekedésből erednek: a kimutatások szerint ugyanis minden ötödik haláleset ezekre vezethető vissza.

Az autópályán bekövetkezett balesetek egy része a leállósávon történik, vagy úgy, hogy elütik az ott tartózkodó személyeket, vagy a műszaki, illetve egyéb okból ott veszteglő járműveknek ütköznek neki a nagy sebességgel haladók. A pálya ezen részét a szakemberek vészsávnak is nevezik, ahol éppen ezért csak indokolt esetben szabad megállni. A balesetek elkerülése érdekében szigorúan be kell tartani az alábbi szabályokat:

· A leállósávot semmilyen körülmények között nem szabad előzésre használni, hiszen amellett, hogy ez a közlekedési szabályok durva megsértésének minősül, rendkívül életveszélyes manővernek is számít! Továbbá baleset esetén a mentést végző egységek és az intézkedő hatóságok leggyakrabban csak a leállósávon juthatnak el a helyszínre, ezért a szabálytalanul előző autósok nagymértékben hátráltatják a segítségnyújtást.
· A nagy sebesség miatt a koncentráció kismértékű csökkenése is végzetes balesethez vezethet. A járművezetők menet közben nem végezhetnek semmilyen más tevékenységet, mivel az elterelheti a figyelmüket.
· A hosszabb utaknak lehetőség szerint kipihenten tanácsos nekivágni. Fáradtságérzet esetén a legközelebbi pihenőhelyre betérve szünetet kell tartani a vezetésben.

A tapasztalatok sajnos azt mutatják, hogy az úthasználók egy része nem tartja be a fenti szabályokat. Ebből kifolyólag a leállósávon való megállás előtt érdemes figyelembe venni az ezzel járó kockázatokat és a vonatkozó KRESZ-előírásokat. Pihenés, uzsonnázás és vécéhasználat céljából kizárólag a pihenőhelyeken szabad szünetet tartani, ezért a járműben utazó gyermekek ilyen jellegű igényeivel már előre tervezni kell. A leállósávon még sürgős szükség esetén sem szabad megállni, hiszen a pihenőhelyek egymástól csupán párperces távolságra, átlagosan 10 km-enként találhatóak az autópályákon.

Ha műszaki okból vagy baleset következtében elkerülhetetlenné válik a megállás, az alábbiak szerint kell cselekedni:

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

· Műszaki hiba esetén lehetőség szerint a műszaki öblöket kell használni - ezek a leállósáv öbölszerűen kiszélesedő szakaszai, melyeket táblák is jeleznek. Ilyenekkel az M1-es és M7-es autópályán találkozhatnak az autósok. Ha nincs ilyen, akkor amennyire csak lehet, le kell húzódni a leállósáv jobb szélére, és ügyelni kell arra, hogy a meghibásodott járművel foglalkozó személy teste ne "lógjon be" a külső sávba.

· A vészvillogó bekapcsolása mellett az elakadásjelző háromszöget is kötelező kitenni, még akkor is, ha a műszaki hiba várhatóan rövid idő alatt elhárítható.
· A pályán senki ne tartózkodjon fényvisszaverő mellény nélkül!
· A műszaki okból megállásra kényszerült vagy balesetet szenvedett gépjármű utasainak tanácsos haladéktalanul a szalagkorlát mögé húzódni, és ebben az esetleg magatehetetlen, sokkos állapotba került személyeknek is segítséget kell nyújtani.

A közúti közlekedésbiztonsági szakterületen leggyakrabban használt statisztikai mutatók szerint az útkategóriák közül az autópályák forgalombiztonsága a legkedvezőbb. A hazai autópályákon gyakorlatilag háromszor kisebb a baleseti kockázat, mint az országos közutakon, ugyanakkor az egyes balesetek átlagosan súlyosabbak, hiszen a forgalom átlagsebessége is lényegesen nagyobb. Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. ismételten felhívja az autósok figyelmét a körültekintő vezetésre, a sebességhatárok betartására, a biztonsági öv és a fényvisszaverő mellény használatának fontosságára.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 23. kedd
Béla
17. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2024. április 23. 12:30
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem