Ónos szitálás is lehet ma, a hőmérséklet nem növekszik érdemben az ország területének jelentps részén.
A lakáshitelezés és a lakáspiac felpörgéséből csak akkor lesz gazdasági növekedés, ha ez együtt jár az újlakás építések, a bővítések és a korszerűsítések felfutásával is. Ehhez nagy szükség lenne egy kiterjedt felújítási hitel konstrukcióra is, mert az ilyen célokra megítélt hitelek összegek messze elmarad a korábbi évek – valódi építőipari felfutást hozó – szintjeitől. A magyar lakásiparban érdekelt több 10 ezer mikro-, kis- és közepes vállalkozás három szűk esztendő után ettől remélhetne igazi növekedést.
"Bár sokan sokfelé leírták már, hogy rekord szinten van a lakáshitelezés Magyarországon, ez csak nominálisan van így. Fogyasztói árindexszel vagy lakás árindexszel korrigálva ez messze nem igaz, ezért van még tere a növekedésnek, és ez a növekedés a következő hónapokban be is következik." - mondja Juhász Attila, az Újház Zrt. és az ÉVOSZ Építőanyag-kereskedelmi Tagozatának elnöke.
A ma megjelent MNB adat szerint júliusban 142 milliárd forint lakáshitelt ítéltek meg a bankok az ügyfeleknek. Ez nominálisan valóban a korábbi csúcs, a 2021 júniusi 137 milliárd forint felett áll, ám annak értéke az inflációval korrigálva 198 milliárd forint lenne, a KSH lakásárindexével valorizálva pedig 233 milliárd. Nem kérdés, hogy az új Otthon Start hitel belépése után ezeket az értékeket is bőven átlépi a piac, de az építőipar – és nemzetgazdaság teljesítménye – szempontjából az lesz meghatározó, hogy ez milyen lakáspiaci beruházási értékeket indukál.
E tekintetben még nem jó a helyzet. A teljes lakáshitel állományon belül az építési, bővítési és korszerűsítési hitelek állománya 11-13 százalék körül áll (a többi használt, vagy új lakás vásárlás), és ezeknek a hiteleknek a nominális összege is alacsony. 2022 tavaszán voltak olyan hónapok, amikor lakáscélú beruházásokra (az új építés nélkül) több mint 36 milliárd forint hitelt ítéltek meg a bankok, a ma közzétett adat ennek nem egészen a fele, reál értelemben pedig kevesebb mint egyharmada.
„Továbbra is úgy gondolom, itt lenne az ideje egy kiterjedt lakásfelújítási hitelkonstrukció bevezetésének, ami hozzájárulna a lakáspiacba ömlő források multiplikációjához, a lakásállomány megújulásához, végső soron a lakáskínálat javulásához és így a lakhatási válság megoldásához” – tette hozzá Juhász Attila.
Az Otthon Start bevezetésével kapcsolatos fogyasztói attitűdöket és várakozásokat a Bankmonitor és a Pénzcentrum közös felmérésben vizsgálja - kérjük olvasóinkat, hogy vegyenek részt a kutatásban: a felmérés célja feltérképezni, kik terveznek hitelfelvételt, milyen feltételeket tartanak a legfontosabbnak, és hogyan alakítja a program a vásárlási döntéseket.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Másokért tenni? A Lidl-nél igazán megéri!
A diszkontlánc ünnepi összefogásra hívja vásárlóit, hogy három partnerszervezetével összefogva támogassa a hátrányos helyzetű gyermekek karácsonyát.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








