12 °C Budapest

Erre senki sem számított: meglepő adatok a rezsicsökkentésről

Pénzcentrum
2014. január 20. 05:24

Hiába a rezsicsökkentés, nem minden hazai közműszolgáltatónál javult tavaly a magyar lakosság közüzemidíj-fizetési hajlandósága. A legnagyobb veszélyben továbbra is a 60 napon túli késedelmes fogyasztók vannak. Esetükben a végső megoldás továbbra is a szolgáltatásból történő kizárás.

Hiába a rezsicsökkentés, nem minden hazai közműszolgáltatónál javult tavaly a magyar lakosság közüzemidíj-fizetési hajlandósága - derül ki néhány hazai gáz- és áramszolgáltató körében végzett friss felmérésünkből. A rezsicsökkentés hatása főként a 60 napon túli késedelemmel rendelkező fogyasztók esetében nem hozott átütő sikert. A teljes állományt közelebbről vizsgálva, fogyasztói csoportokra lebontva a némileg megváltozott trend igen összetett képet mutat.

A Tigáz Zrt. lapunk számára megküldött adataiból például az derül ki, tavaly az éves kiszámlázás 14 százalékkal csökkent, mely elsősorban a rezsicsökkentéssel, az aktív fogyasztói létszám csökkenésével, valamint a fajlagos fogyasztás csökkenésével (a fogyasztók alternatív fűtési megoldásokat is alkalmaznak a gázfűtés mellett - a szerk.) magyarázható. Ezt meghaladó mértékben csökkent viszont a lakossági kintlévőség állomány, mely a rezsicsökkentésen túl a felszólítási és behajtási folyamatok optimalizálására, s a behajtás hatékonyságának növekedésére vezethető vissza. De az is sokat javít a számokon, hogy a társaságnál a felhasználók igényeit jobban figyelembe vevő részletfizetési kedvezményeket biztosítanak. A 60 napon túli lakossági kintlévőség, a teljes állományhoz viszonyítva azonban már jóval csekélyebb visszaesést mutat. A társaság véleménye szerint ebből az valószínűsíthető, hogy a rezsicsökkentés által felszabadult forrásokat elsősorban nem a hátralék rendezésére fordították a lakossági felhasználók.

Aggasztó fejleményekről számolt be lapunk megkeresésére viszont a GDF SUEZ Energia Magyarország Zrt. "Mi azt tapasztaljuk, hogy bár az utóbbi hónapokban, elsősorban a meleg időjárásból fakadó alacsonyabb számlákat könnyebben fizették be a fogyasztók. Viszont a fizetési hajlandóság javulását összességében már nem érzékeljük. A hátralékkal rendelkező fogyasztók száma sajnos nem csökkent, sőt emelkedett az utóbbi időszakban és a felhalmozott határidőn túli kintlévőség állománya is növekedést mutat" - mondta el a Pénzcentrum.hu megkeresésére a GDF Suez.

Jóval meglepőbb képet mutat ugyanakkor a GDF tartós hátralékot felhalmozó ügyfeleinek állományváltozása. Míg a 2013. január elsején hatályba lépett rezsicsökkentés hatására - egy csapásra - jelentős mértékben csökkent a 60 napon túli késedelembe esett fogyasztók száma, és az általuk felhalmozott adósság állománya; addig a tavalyi év végére kirajzolódó trend jelentős emelkedést mutat a felhalmozott adósságállomány tekintetében. Vagyis azoknak vélhetően semmilyen segítséget nem jelentett a rezsicsökkentés, akik leginkább rászorultak volna.

Bár a GDF Suez Energia Magyarország Zrt. nem reprezentálja a teljes hazai piacot; ugyanakkor következtetéseink így is iránymutatók lehetnek. A társaság ugyanis több mint 700 ezer lakossági gázfogyasztóval rendelkezik, amely a hazai gázfogyasztó háztartások hozzávetőlegesen 20 százalékát jelenti.

Mindez azért is elgondolkodtató, hiszen az egyik fő ellenérv a kormányzati árstratégiát illetően az volt, hogy az intézkedés a nagyobb mennyiséget fogyasztókat támogatja inkább, s e mellett nincs tekintettel a fogyasztók szociális helyzetére, s energiafelhasználásuk hatékonyságára sem. Tehát a már érvényben lévő, illetve a további csökkentések nem nyújtanak hatékony választ az egyre égetőbb problémákra, vagyis nem csökkenti a felhasználást és nem javít az energiahatékonyságon sem. Az intézkedés így végeredményben sem az ország energiaszámláját, sem energiafüggőségét nem mérsékli, és a lakosság terhei is csak látszólag csökkennek.

Hiába a rezsicsökkentés; elmaradtál a számlákkal? Ezt kell tenned

A rezsicsökkentés sem szüntette meg tehát azt a trendet, hogy a kezdetben csak egyhavi, tízezer forintos tartozás igen hamar több tízezer forintosra, gázszolgáltatás esetén akár százezres nagyságrendű összegre is duzzadhat. A piaci szereplők tapasztalatai szerint pedig ilyenkor már alig tudják az ügyfelek egy összegben teljesíteni kötelezettségüket. Tartós fizetési késedelem esetén viszont nem marad más, mint a szolgáltatásból történő kizárás. Az érvényben lévő törvényi szabályozás szerint pedig már 60 napos tartozás után, összeghatártól és évszaktól függetlenül bárki kikapcsolható. A szolgáltatásból történő kikapcsolás rendjét ugyanakkor törvény szabályozza. Kikapcsolásra az alábbi feltételek együttes teljesülése esetén kerülhet sor:

JÓL JÖNNE 2 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 millió forintot igényelnél, 60 hónapos futamidőre, akkor 2021-től így kalkulálhatsz: a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 39 550 forintos törlesztővel a Sberbank nyújtja (THM 7,11%), de nem sokkal marad el ettől az UniCredit Bank 39 604 forintos törlesztőt (THM 7,17%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

  • A lakossági fogyasztó fizetési kötelezettségével 60 napot meghaladó késedelembe esett,
  • a lakossági fogyasztó által, fizetési haladék adásáról vagy részletfizetési lehetőségről kezdeményezett egyeztetés nem vezetett eredményre,
  • a földgázkereskedő a tartozásról és a kikapcsolás lehetőségéről a lakossági fogyasztót legalább kétszer értesítette, és az értesítésben a lakossági fogyasztó figyelmét felhívta a szociálisan rászoruló fogyasztókat az e törvény és a földgázellátásról szóló törvény rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló kormányrendelet alapján megillető kedvezményekre, valamint az előre fizető mérő felszerelésének a lehetőségére. A lakossági fogyasztó első értesítése postai vagy - a lakossági fogyasztó előzetes hozzájárulása esetén - elektronikus úton, a kikapcsolás lehetőségére és az azzal járó szolgáltatás-szüneteltetésre vonatkozó második értesítése tértivevényes levélben vagy a lakossági fogyasztó általi átvétel igazolására alkalmas egyéb módon történik.

Mindazonáltal a legnehezebb anyagi körülmények között élők speciális védelmet élveznek - az energiaszolgáltatás tekintetében is. Ennek eleget téve - az Európai Unió előírásai alapján - vezette be Magyarország az úgynevezett védendő fogyasztók intézményét. Ezen belül két kategóriát - a szociálisan rászoruló és a fogyatékossággal élő fogyasztók csoportját - különítenek el a jogszabályok. A védendő státuszú fogyasztókat különböző kedvezmények (egyebek között részletfizetés, fizetési haladék, előrefizető mérő, szükségáramforrás) illetik meg. Aki mindkét jogosulti kategória feltételeinek megfelel, vegyesen is igénybe veheti a kedvezményeket. A lehetőségről a szolgáltatóknál érdemes részletes tájékoztatást kérni.


A legtöbb esetben azonban a fogyasztók nem tudnak kitörni az adósságspirálból, s a szolgáltatónak nem marad más lehetősége végül, mint a kikapcsolás. A kizárás ugyanakkor természetesen nem jelenti a szolgáltató részéről a veszteség leírását. Ha a tartozás nagyon régóta fennáll, a szolgáltatók többnyire külsős behajtó céget bíznak meg a tartozás beszedésével, vagy faktoráló cég felé engedményezik ezeket a követeléseket. Ezzel párhuzamosan jogi úton is megpróbálják igényüket érvényesíteni. Mindazonáltal a szerződésbontás után is van lehetőségük a tartozást felhalmozó fogyasztóknak arra, hogy újra részt tudjanak venni a szolgáltatásban.

Ha az ellátásból kikapcsolt felhasználó rendezi valamennyi lejárt tartozását, és a külön díj ellenében végezhető szolgáltatásokról szóló rendeletben meghatározott egyéb költségeket is megfizeti, a kereskedő a tudomására jutást követően legkésőbb 24 órán belül köteles kezdeményezni a felhasználónak az ellátásba történő ismételt bekapcsolását. E kötelezettség elmulasztása a kereskedő részéről súlyos szerződésszegésnek minősül. Ugyanakkor alapvető feltétel, hogy a visszakapcsolási igénybejelentés időpontjában érvényes műszaki követelmények teljesüljenek a fogyasztási helyen, tehát a mérőhely kialakítása az érvényben lévő előírásoknak megfeleljen.

 

NEKED AJÁNLJUK
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
HR Revolution 2021
Vörös riadó! Újabb fronton nyílhat harc a hazai munkahelyeken. Hogyan tovább?
EZT OLVASTAD MÁR?