A gazdaságot hónapok óta uraló szokatlanul nehéz időszak alaposan megtépázta a magyar családok költségvetését. A megélhetési költségek emelkedése és a jövedelmek reálértéken vett szűkülése következtében a spórolás a lakosság mindennapi életének szerves részévé vált. A Pénzcentrum ezúttal azt vizsgálta, hogy a vízóra felszerelésével mennyit takaríthatnak meg a családok.
Aki valaha vett már részt társasházi közgyűlésen, az biztosan emlékszik arra, hogy egyik pillanatról a másikra miként forrósodik fel a légkör, amikor szóba kerül a közös költség esetleges emelése, különösen a vízóra nélküli lakások tulajdonosai által egy négyzetméterre eső fizetendő díjak. A lakók egyre nagyobb számban ismerik fel a vízóra felszerelésével járó előnyöket és a munkálatok mielőbbi elvégzése mellett teszik le a voksukat.
Az erre szakosodott cégek teljes körű ügyintézést vállalnak, a vállalkozások internetes oldalain a tervezéstől a nyomtatványok kitöltésén át a regisztrációig és a hitelesítésig terjedő ajánlatokat találhatunk. Információink szerint a hideg- és melegvízóra beszerelése tervezéssel, valamint anyag- és munkadíjjal 50-60 ezer forint közötti összegből megoldható.

Egy fővárosi panelház üzemeltetéséért felelős közös képviseletet ellátó cég adatai szerint a vízórás lakások tulajdonosainak 171 forintot kell négyzetméterenként fizetni, míg a vízóra nélküli lakásokra 371 forintos tarifa vonatkozik. A 200 forintos különbség azt jelenti, hogy egy 35 négyzetméteres lakás tulajdonosa havonta 7 ezer forinttal kevesebb közös költséget fizethet, ami átlagos vízfogyasztást feltételezve alig több mint egyéves megtérülést eredményezhet.

Az ivóvíz szolgáltatásért jelenleg köbméterenként nettó 180,5 forintot, míg a szennyvíz elvezetéséért nettó 228,18 forintot kell fizetni a fővárosban. A vízterhelési és az ügyviteli díjjal együtt bruttó 551 forintra jön ki az egy köbméter vízre eső költség.
Ennek tükrében a másfélszobás lakásban élő lakónak 6 köbméteres havi fogyasztást feltételezve havi 3 300 forintot számláz a Díjbeszedő, ami a közös költség megtakarítással összevetve 3 700 forintos havi spórolást jelent. Számításaink szerint a példában szereplő lakónak naponta átlagosan legalább 425 liter vizet kellene elhasználni ahhoz, hogy jobban megérje a vízóra nélküli tarifa. Ha ketten élnek a másfél szobás lakásban, ennyi víz még mindig meghaladja az átlagos hazai felhasználást.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Az 50 négyzetméteren élő két lakó a 200 forintos tarifakülönbséggel havonta 10 ezer forintot faraghat a közös költségéből. 12 köbméteres fogyasztást feltételezve a vízszámla 6 600 forintra rúg, tehát még ők is megtakarítanak 3 400 forintot a munkálatok elvégzésével. Ha a havi fogyasztásuk 18-19 köbméter felé emelkedik, akkor jobban megéri nekik a vízóra nélküli közös költség tarifa (ez kisgyermekes családoknál a tisztálkodással és a gyakoribb mosással, mosogatással könnyen összejöhet).
A vízmérőket bizonyos időközönként újra kell hitelesíttetni. A bekötési vízmérők esetében 4 évente, míg a lakás mellékvízmérőknél 6 évente szükséges a felülvizsgálat. Erről a tulajdonosok többsége meg szokott feledkezni, pedig az ennek elmulasztásából eredő károkat nekik kell viselni. Az óra a felszerelés napjától mér, a különbözetet eddig az időpontig visszamenőleg kell a szolgáltatónál és a közös képviseletnél elszámoltatni. Ez nem mindig megy zökkenőmentesen.
Amennyiben olvasóink szívták már meg a vízórával, úgy történeteiket várjuk a blog@penzcentrum.hu címre.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








