Egy tavalyi felügyeleti vizsgálatot követően az ügynöki tevékenység törvényi szabályozását, a szakmán belüli átláthatóbb rendszer kialakítását sürgeti a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete. Bár a feltárt problémák sokfélesége jogossá teszi a szigorításokat, az Otthon Centrum Hitel Center szerint azonban a szabályozásnál ügyelni kell arra, hogy az ne hozza versenyhátrányba a minőségi munkát végző tanácsadókat.
Az elmúlt években a pénzügyi termékek (különféle hitelek, biztosítási és befektetési termékek, nyugdíj- és egészségpénztári portfoliók) egyre bonyolultabb és összetettebb formáinak megjelenésével az ügynökök szerepe jelentősen megnőtt. Termékismeretüknek és szaktudásuknak köszönhetően, hasznos tanácsokkal és információkkal ellátva az ügyfeleket, akár milliós tételeket takaríthatnak meg számukra. Emellett piaci súlyuk is látványosan nőtt, s az ügynökök által közvetített lakossági devizahitelek állománya mára már számos banknál meghaladja az ötven százalékot. Ehhez képest, a tavalyi ügyfél-elégedettségi felmérés szerint csak minden harmadik ügyfél kap a hitelközvetítőtől olyan részletes tájékoztatást, amely mindenre kiterjed, és 50 százalékban lényeges információkat csak külön kérdésre mond el az ügynök.
A PSZÁF álláspontjáról bővebben itt olvashatsz:150 ezer ügynök országában élünk: kinek az érdekeit szolgálják?
A közvetítők iránti igény ugyanakkor egyértelműen nő. Elsősorban azért, mert a bankok nem tudnak minden esetben elég időt az ügyfelek tájékoztatására fordítani;, miközben ők igénylik, hogy valaki elmagyarázza nekik az "apró betűs" részeket is. Az ügyfél oldali körültekintés, óvatosság és igényesség növekedése vitathatatlanul pozitív tendencia, amit nem lenne célszerű egyoldalúan szigorú szabályozással tompítani. A hitelközvetítés erősíti a versenyt, ügynök segítségével összehasonlíthatóvá válnak a különböző termékek, ugyanakkor a két értékesítési csatorna; a közvetlen banki illetve a közvetítői nagyon jól kiegészíti egymást, hiszen a közvetítők hitelkínálatában minden jelentős bank és pénzintézet termékköre elérhető.
.
Bánfalvi László, az Otthon Centrum Hitel Centerét működtető HC Központ Kft. ügyvezető igazgatója szerint mindenesetre örömteli, hogy a PSZÁF felszínre hozta a problémát.
"Fontosnak tartjuk, hogy a közvetítők szabályozása teljes körűen, ugyanakkor tevékenységi alapon megtörténjen. Nem lenne célszerű a biztosítás- és a hitelközvetítés szabályait összemosni; bár vannak hasonlóságok, de más a két tevékenységi kör, amit a szabályalkotásnál figyelembe kell venni." - mondta a szakértő.
A közvetítő személyével kapcsolatban egyöntetű a vélemény, hogy végzettséghez, szakképesítéshez, erkölcsi bizonyítványhoz kötve szigorítani kell a szakmai és emberi követelményeket. Emellett meg kell szabni a minimális tárgyi és pénzügyi feltételeket (pl. tőkekövetelmény és/vagy felelősségbiztosítás), és előírni a folyamatos továbbképzést.
"Senkinek nem érdeke, hogy hozzá nem értők adjanak tanácsot milliós döntésekkel kapcsolatban." - véli Bánfalvi László. "Nem látom annak akadályát, hogy hasonlóan más szakmákhoz, az ügynöki munkát is regisztrációhoz kössék, és ezáltal egy mindenki számára hozzáférhető, publikus adatbázisból bárki ellenőrizhetné, hogy bejegyzett tanácsadóval, vagy "álközvetítővel" van dolga."
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A szabályozás esetében sarkalatos pont, hogy az ne hozza versenyhátrányba a már eddig is minőségi szolgáltatásokat nyújtó, jól képzett tanácsadókkal dolgozó ügynöki hálózatokat. Megfelelő színvonalat csak megfelelő jövedelmezőséggel lehet biztosítani, így egy minden oldalról át nem gondolt döntéssel éppen a professzionális közvetítőket hoznák nehéz helyzetbe, figyelmeztetnek az Otthon Centrum Hitel Center szakértői.
"A folyamatos továbbképzés elengedhetetlen ezen a piacon. Nem lehet úgy hitelt közvetíteni, hogy valaki nem követi a banki, valamint jogszabályi változásokat. Erre viszont jelenleg csak a megfelelő technikai és személyi háttérrel rendelkező közvetítők képesek, akik, mint az Otthon Center Hitel Center is saját képzési rendszert üzemeltetnek, s erre komoly összegeket áldoztak korábban is. Nem elég az a pár órás gyorstanfolyam, ami alapján valaki közvetítővé válhat egy banknál. El kellene azt kerülni, hogy a bankfióki és ügynöki hálózati hitelezési munka közé éles vonalat húzva, csak ez alapján olyan szabályozás születne, ami az utóbbit hátrányba hozná." - tette hozzá Bánfalvi László.
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








