2017. szeptember 23. szombat Tekla

Fontos változás jön a bankkártyáknál: mindenkit érint

Egyre többet vesszük elő a boltokban a bankkártyáinkat, havonta átlagosan 5 tranzakciót bonyolítunk le a plasztikokkal. A kártyás tranzakciók növekedésével persze a visszaélések száma is megemelkedett, azonban ezek aránya forgalomhoz viszonyítva még mindig alacsonynak mondható. A kártyás csalásokkal kapcsolatos szabályozással mindenkinek érdemes tisztában lennie. A Pénzcentrum mutatja a részleteket és azt is, jövőre milyen fontos változások léphetnek életbe.


2016-ban nagyot ugrott a bankkártyás fizetéseknek a népszerűsége. A korábbi években is jelentősen növekvő kártyás vásárlási forgalom tavaly közel a negyedével bővült 2016-hoz viszonyítva. Ehhez persze hozzájárult az is, hogy jelentősen bővült a bankkártyát elfogadó helyek száma, napjainkban csaknem 110 ezer POS terminálnál lehetséges a kártyás fizetés.

Hazánkban jelenleg 10, 4 millió bankszámla és 9,1 millió fizetési vagyis, hitel- és bankkártya van forgalomban. A növekvő kártya használat miatt persze a kártyás visszaélések száma is megemelkedik, hamarosan azonban a fogyasztókat védő két fontos új változás is életbe léphet.

KATTINTS! Fotókon a legújabb ATM-es csalások: téged is könnyen kifosztatnak

Nem szabad elfelejtenünk, hogy bár a bankkártyás csalások száma a tavalyi évben emelkedett, de arányaiban a forgalomhoz képest a kártyás visszaélések aránya mégis alacsonynak mondható.

2016 első félévében a tranzakciók kevesebb, mint 0,006 százalékát, az összérték 0,01 százalékát tették ki a visszaélések

- olvasható a Magyar Nemzeti Bank 2017-es Fizetési Rendszer jelentésében.


A kártyás visszaélések irányukat tekintve elsősorban a határon átnyúló forgalmat, visszaélési fajták szempontjából pedig főleg az internetes vásárlásokat érintették - olvasható a jelentésben. Vagyis a statisztikák azt mutatják, hogy leginkább az internetes vásárlásokkor kell odafigyelnünk arra, pontosan kinek és milyen formában adjuk meg a kártyaadatinkat. Ennél már jóval kevesebb visszaélés történik hamisított kártyákkal, vagy elveszett, ellopott plasztikokkal. A meg nem érkezett bankkártyákkal való visszaélések száma pedig csak ezek után következik a sorban.

Bár sokan tartanak az érintőkártyás fizetési formától,  a tapasztalatok mégis azt mutatták meg, hogy a visszaélések aránya az ilyen típusú kártyáknál nem számít kiemelkedőnek.

Ki fizet a végén?

Fontos tudnunk, hogy már most is az ügyfelekre hárított kár az összes veszteség csupán 10 százalékát teszi ki, hiszen a visszaélések terhét

90 százalékban a kibocsátók, viselik.

A bankkártyás visszaélések esetében a pénzforgalmi törvény részletesen meghatározza a felelősségi és kárviselési szabályokat. Jelenleg például, abban az esetben, ha nem rosszhiszeműen és nem csalárd módon járunk el, és ellopott vagy elveszett bankkártyánkkal, a PIN kódunk használatával történt a visszaélés, annak a pénzforgalmi szolgáltatóhoz történt bejelentéséig keletkezett károkból legfeljebb 45 ezer forintnak megfelelő összeg mértékéig kell nekünk viselni a kárt.

A 2018. elejétől életbelépő új szabályozás szerint ez az összeg 45 ezerről 15 ezer forintra csökkenhet, illetve, a kivizsgálás ideje is megváltozik, legkésőbb másnap vissza kell adni az ügyfélnek az ellopott összeget.

A bankkártya eltűnésének, ellopásának bejelentését követően a keletkezett kárt már teljes mértékben a pénzforgalmi szolgáltató viseli. Ám ez a szabály nem vonatkozik ránk például akkor, ha súlyosan gondatlanul járunk el, például ha a PIN kódunk és a bankkártyánkat egy közös helyen tartottuk.

Mindemellett nem szabad elfelejtenünk, hogy nekünk is kötelességünk bejelenteni, ha elveszik, vagy ellopják a kártyánkat. Ellenben a bankok is észlelhetnek a gyanús tranzakciókat, amelyek esetén értesítenek minket, de akár le is tilthatják a kártyánkat. A külföldi utazásokat éppen ezért érdemes lehet jelezni külön a bankunk felé.

Javasolt azt is jelezni az utazás előtt a banknak, hogy mit tervezünk és melyik térségben, így kiemelt figyelmet fordíthatnak a bankok a gyanús tranzakciók monitorozására

- válaszolta korábban Pénzcentrum megkeresésére a CIB Bank.

Mit tegyünk, ha már megtörtént a baj?

A kártya elvesztése esetén fontos, hogy mihamarabb jelezzük a problémát bankunk felé, hogy ne lehessen visszaélni kártyánkkal.

Ha kártyaadatainkat vagy a PIN kódot megszerezték, a kártyát rögtön le kell tiltani.

A már megtörtént jogosulatlan tranzakcióról egy reklamációs nyomtatványt kell kitöltenünk (ez a legtöbb banknál elküldhető e-mailben, vagy kérhető/leadható személyesen bankfiókban), amely alapján a bank kivizsgálást indít az elfogadóhely felé, ahol a reklamált tranzakció történt. A kivizsgálás kártyatársasági előírások alapján maximum 120 nap, az eredmény határideje az elfogadóhely bankjának válaszától függ.

Még nincs hozzászólás - Legyél te az első!
Ezt olvastad már?
11
22
33
 Kedvelem az oldalt

A címlapról ajánljuk


Feliratkozom a hírlevélre!

 

Gondolnád, hogy ezek az országok viszik hátukon a világot?

A lenti infografika megmutatja, hogy a világ országai mennyire veszik ki részüket a globális gazdaság gigantikus batyujából. Az Egyesült Államok és Kína a torta majd 40 százalékát szakítják...
 

Nem kell ide dizájnfarmer: csináld meg otthon

Ha neked is tetszenek a boltokban a dizájnfarmerek, de nem szeretnél ennyi pénz elkölteni, mutatunk néhány nadrágos trükköt.  
NÉPSZERŰ
FRISS

Interspar

09.21-09.27
Országos

Spar

09.21-09.27
Országos

Lidl

09.21-09.27
Országos

Auchan

09.21-09.27
Országos

Aldi

09.21-09.27
Országos

Tesco

09.21-09.27
Országos

Spar, Interspar

Borkatalógus
09.06-09.27
Országos

Diego

09.01-09.30
Országos