11 °C Budapest

Már másképp csinálnánk: belefulladtunk az autóhitelekbe

Pénzcentrum
2012. február 18. 16:30

Miközben az elmúlt 6 év során a magyarok mintegy 1 600 milliárd forint hitelt vettek fel autóvásárlásra, a hitel kiválasztására a vásárlók zöme alig 1-2 órát fordított - derül ki a Budapest Bank felméréséből. A kutatás arra is rávilágított, hogy míg a megkérdezettek fele az elmúlt években azt a hitelt vette fel, amelyet először talált, a többség ma már másképp állna ehhez a kérdéshez. A pénzügyi tudatosság növekedését jelzi, hogy több időt szánnának a hitelekkel kapcsolatos informálódásra, és már nemcsak az autókereskedőnél, hanem a bankoknál is tájékozódnának a lehetőségekről.

A felmérés többek között azt vizsgálta, hogy az elmúlt hat évben autójukat részben vagy egészben hitelre vásárlók milyen szempontok alapján választották ki a megvásárolt személygépkocsit és az ehhez kapcsolódó finanszírozási formát. Azt is megkérdezték, hogy a kutatásban részt vevők mennyi időt fordítottak az autóvásárláshoz kapcsolódó egyes tevékenységekre, és hogy az elmúlt időszak tapasztalatai nyomán mit csinálnának másként a jövőben, ha autóhitelt kellene felvenniük.

Nagyrészt hitelből vásároltunk, ennek kiválasztására azonban kevés időt szántunk

A kutatásban megkérdezettek az elmúlt hat évben átlagosan két és fél millió forint értékű személygépkocsit vásároltak, amelyre jellemzően másfél millió forintos hitelt vettek fel, átlagosan hat éves futamidőre. Dacára a viszonylag hosszú futamidejű, nagy összegű hiteleknek, a megfelelő finanszírozási konstrukció kiválasztására alig fordítottak időt.

Az autóvásárlás során a válaszadók 65%-a számára az autó ára illetve márkája volt a legfontosabb szempont, míg a hosszabb távú előnyök (pl. az alacsony fogyasztás vagy az olcsó szervizelés) jóval kisebb jelentőséggel bírtak a döntés során. Az árérzékenység azonban a finanszírozási konstrukció kiválasztása során nem jelentkezett: az évekre szóló eladósodás ellenére a válaszadók harmada kevesebb, mint egy órát, másik harmada mindössze 1-2 órát töltött ezzel.

Ezüst Suzuki volt a legnépszerűbb
A megkérdezettek közül a legtöbben alsó- illetve középkategóriás autót vásároltak, a legnépszerűbb márka a Suzuki (23%) volt, ezt követte sorrendben az Opel (13%) és a Ford (9%).
Az 50-59 évesek közül az átlaghoz képest többen választottak Suzukit, míg az Opel a 30-39 éves korosztályban volt az átlagosnál gyakoribb.

A megvásárolt autó színe leggyakrabban ezüst (19%) vagy kék (17%), de népszerűek a fekete (12%) és fehér autók is (11%).
A felmérés eredménye szerint a férfiak inkább a hagyományos színeket preferálják (ezüst, fehér, fekete, kék), a női vásárlók szívesebben választanak színesebb (például piros, zöld, narancssárga, bordó vagy aranyszínű) autót.

A többség az extrákra nem sajnálta a pénzt: 53% az alapfelszereltségnél magasabb, 21% pedig sok extrával bíró autót vásárolt.
A használt autót vásárlók esetében a férfiak 60%-a nem kért segítséget az autó műszaki állapotának felméréséhez, sőt, minden második nő is maga döntött arról, hogy a kiválasztott autó megfelelő műszaki állapotban van-e.

Az autó kiválasztása során a legtöbben az autókereskedő véleményét kérték ki (43%), de sokan tájékozódtak az internetes blogokról, fórumokról is (34%). A fiatal, 23-29 éves korosztályra ez utóbbi különösen jellemző volt: ezen


A használt autót vásárlók kb. háromszor, az új autót vásárlók kb. kétszer annyit foglalkoztak saját bevallásuk szerint az autó kiválasztásával, mint a finanszírozással kapcsolatos ügyekkel (a konstrukció kiválasztásával és a hitel- illetve lízingügyintézéssel). Míg a megkérdezettek átlagosan öt autót néztek meg személyesen, addig a hitelek közül jellemzően csak kettőt hasonlítottak össze, a válaszadók fele pedig elfogadta az első szembejövő ajánlatot.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A kényelem volt a legfőbb szempont

A hitel kiválasztásánál a legfontosabb szempont az alacsony törlesztőrészlet, az ügyintézés egyszerűsége és gyorsasága volt a megkérdezettek számára valamint az, hogy mindent egy helyen lehetett intézni. Használt autó esetében például általában a kereskedő intézte az eredetiségvizsgálatot és a műszaki állapotfelmérést is. A legtöbben az autókereskedőknél tájékozódtak a finanszírozási formákról is, a válaszadók közel 80%-a pedig itt kötötte meg hitelszerződését is. Azok közül, akik hitelüket az autókereskedőn keresztül vették fel, 40% mondta, hogy megnézett egyéb finanszírozási lehetőségeket is, 35% viszont egyáltalán nem járt utána más konstrukciónak. A megkérdezettek egyharmada nyilatkozott úgy, hogy azért választotta az adott konstrukciót, mert nem volt kedve illetve ideje több ajánlatnak utánanézni.

A kellő tájékozottság hiányára utal, hogy a válaszadók egyharmada nem tudja, mit jelent a THM, 42% pedig azt mondja, a hitelajánlatok túl bonyolultak, így nem is tudja őket összehasonlítani. A megkérdezettek háromnegyede nem is vett más konstrukciót figyelembe, mint amit a kereskedő ajánlott. A közvetlenül a banktól igényelhető autófinanszírozást például a válaszadók mindössze 24%-a vette fontolóra a hitel kiválasztása során.

Ma már másképp csinálnák

A hitelekkel kapcsolatos attitűd változását ugyanakkor jól mutatja, hogy a kutatásban résztvevők 73%-a ma már úgy gondolja, hogy érdemes alaposan utánajárni a különböző hitelajánlatoknak, mert nem igaz, hogy nincs nagy különbség közöttük. Meglévő hitelével a megkérdezettek több mint fele nem igazán elégedett, 71% pedig azt állítja, hogy ha most kellene autóhitelt felvennie, több időt fordítana annak kiválasztására. Egy új hitel esetében fontos szempont lenne a korábbihoz képest kisebb törlesztőrészlet (66%) és a rövidebb futamidő (52%). A válaszadók fele ma már biztosan utána nézne a bankokon keresztül elérhető finanszírozási lehetőségeknek is, 71%-uk pedig hasznosnak tartaná, ha az autóhitellel kapcsolatos ügyeket közvetlenül a bankfiókban is lehetne intézni.

PC BLOGGER & PODCASTER
KonyhaKontrolling  |  2024. április 19. 07:44
A mostani, 18-20%-ot fizető PMÁP sorozatok kiemelkedően jó hozammal kecsegtetnek, de természetesen e...
Bankmonitor  |  2024. április 19. 07:25
A Babaváró kölcsön maximális összegét 10 millióról 11 millió forintra emelték 2024-ben. De mekkora p...
Holdblog  |  2024. április 19. 06:01
A következő órákban a manipulálhatatlan programkód negyedszerre is végrehajtja a Bitcoin négyévente...
MEDIA1  |  2024. április 18. 19:12
Az előző felelős szerkesztő több mint három év után távozott a népszerű YouTube-csatorna stábjának é...
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 19. péntek
Emma
16. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem