Keményebb a csoki, mint a gyémánt

Pénzcentrum
2009. január 11. 08:00

Ha gazdasági recesszióról van szó, mindenki a biztos befektetéseket keresi, amelyekkel át lehet vészelni a nehéz időket. Egyesek az aranyra és gyémántra esküsznek, de a csokoládé-részvények sem rosszak, legalábbis az édesség-eladási statisztikákat tekintve.

A csokoládé maga a boldogság, márpedig a nehéz időkben mindenkinek szüksége van egy kis boldogságra. A felmérések szerint ez a tézis továbbra is megállja a helyét, bár egyáltalán nem általánosságban: a vevők nagyon is megnézik, milyen minőségű csokoládéra adják ki a pénzüket.

A legnívósabb csokik például nagyon is ellenállóak a válság hatásaival szemben, úgy látszik a minőségi kényeztetés igenis fontos a vásárlók nagy részének, még akkor is, ha ezért néhány más árucikkről le kell mondaniuk. Az Information Resources legutóbbi felmérése szerint az Egyesült Államokban egy év alatt ugyan 3,8 százalékkal csökkent a csokoládé-eladás, az értékesítés összes bevétele azonban 2,2 százalékkal meghaladta a 12 hónappal korábbi szintet. Az egy egységnyi csokira kifizetett átlagos összeg 9 centtel nőtt. Persze az áremelkedésben közrejátszott az is, hogy a 2007-ben indult nagy árupiaci áremelkedésből nem maradhatott ki a nyers kakaó sem, melynek kurzusa évtizedes rekordokat döntött meg.

A prémium csokoládék piaca minden piaci borúlátás ellenére olyan lelkesedéssel bővült az utóbbi időkben, hogy az már a nagy csokigyárak érdeklődését is felkeltette. Pedig a piacot hagyományosan a kis manufaktúrák kézzel készített exkluzív csokoládéi határozták meg éveken keresztül, ám mostanra olyan "nagyágyúk" is beszálltak a piacra, mint a Hershey, a Cadbury, vagy a Mars Inc., mely elsőként a nagysikerű M&M's golyóinak exotikus ízű változataival igyekezett betörni a piacra. Hiába azonban a nagy lendület: a vásárlók csokoládé-preferenciája nagyban hasonlít a borvásárlási szokásokhoz. Sokat számít maga a gyártó és az elkészítés metódusa is. Nem könnyű betörni egy olyan piacra, ahol a legtöbb fogyasztónak kialakult elképzelése van arról, melyik gyártóban bízik meg és melyikben kevésbé.

Egy azonban biztos, elnézve a nagy gyártók részvényárfolyamait és gyorsjelentéseit, a csokoládéipar viszonylag könnyedén úszta meg az őszi vérzivataros kalandot a tőzsdéken. Az alapanyagok és energiahordozók árának drasztikus csökkenésével valószínűleg visszaesnek a költségeik, a fogyasztás pedig - minden eddigi jel szerint - stabil és töretlen. Úgy tűnik tehát, hogy a csoki legalább annyira időt és inflációt álló befektetés lehet a közeljövőben, mint az arany, a gyémánt, vagy az állampapírok.

PC BLOGGER & PODCASTER
iO Charts  |  2025. június 9. 11:02
Az Evolution AB részvény (EVVTY) alapadatai, áttekintés Az Evolution AB (EVVTY), korábban Evolution...
Kiszámoló  |  2025. június 8. 20:42
Az áprilisi amerikai munkanélküli adat nagyon jól néz ki, az ötvenéves mélypont közelében maradt, 4,...
MEDIA1  |  2025. június 6. 18:45
Minimum 17 fő távozásáról tudunk.
ChikansPlanet  |  2025. június 6. 12:53
A mesterséges intelligenciák (AI) térnyerése egyre nagyobb hőterhelést jelent az adatközpontok számá...
Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. június 9. hétfő
Félix
24. hét
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2025. június 9. 18:06