5 °C Budapest

Olaj helyett pénz folyik a motorokból?

Pénzcentrum
2006. szeptember 19. 12:00

Hobbi, szenvedély vagy csupán egy jó befektetési lehetőség? A Old Timerekkel foglalkozókat kérdezve abban mindannyian egyetértettek, hogy az antik autók gyűjtése és a velük való kereskedés mindenképpen jó befektetés, de a vélemények jelentősen eltérnek arról, hogy érdemes-e szakértelem és főleg szeretet hiányában belépni ebbe a különleges világba?

Hobbi, szenvedély vagy csupán egy jó befektetési lehetőség? A Old Timerekkel foglalkozókat kérdezve abban mindannyian egyetértettek, hogy az antik autók gyűjtése és a velük való kereskedés mindenképpen jó befektetés, de a vélemények jelentősen eltérnek arról, hogy érdemes-e szakértelem és főleg szeretet hiányában belépni ebbe a különleges világba?

Az Old Timer szakértők szerint ehhez a befektetési formához a legjobb kulcs a szeretet, bár megvan a hátránya annak, hogyha érzelmileg kötődünk a gyönyörűen fényezett hangos motorokkal rendelkező négykerekűekhez, előfordulhat ugyanis, hogy "beleszeretünk" a befektetésnek megvett autónkba, és ha itt az idő nem tudunk majd megválni tőle. Ez az egyik oka annak, hogy a magyar piacon az Oldtimer Autó-Motor Klub elnöke, Kelemen Attila szerint nem csupán gyűjtök, hanem gyűjtögetők vannak, akik számára a kedvencüktől való megválás a legutolsó és nem a legelső azon listán, amelyen a szorult helyzetben értékesítendő tárgyakat felsoroljuk.

A piacnak ez a különleges tulajdonsága azonban nem jelenti azt, hogy nincs lehetőség arra, hogy eredményesen fektessünk be ebben a műfajban, a hátrányt inkább az jelenti, hogy míg egy banki betét esetében előre tudjuk a hozamot és azt, hogy a betét lejárta után mennyivel leszünk gazdagabbak, ebben az esetben a befektetés kockázatos, és viszonylag nagy szakértelmet igényel. Az első lépés a sikerhez vezető úton, hogy rendelkezzünk a szükséges szakirodalommal, lexikonokkal, amelyekben utánanézhetünk a kiszemelt gépjármű tulajdonságainak (hányas évjárat, hányat gyártottak belőle), hogy könnyebben meg tudjuk becsülni az értékét. A szakemberek szerint azonban arra, hogy személyes segítséget vigyünk magunkkal "bevásárló körútjainkra" nincs szükség, mivel a gépjárművek ilyenkor általában romos állapotban vannak, és inkább a jövőbeli szépet kell meglátnunk benne, mint jelenlegi műszaki állapotukat.

Öreg vagy antik autó az Old timer?

Sokszor mondjuk a 13-14 éves autónkra, hogy igencsak öregecske már, vagy más kifejezéssel, hogy "eladósorban van", ezt a kifejezést hallva a magyarországi Old Timer gyűjtök biztosan mosolyognak, hiszen egy 1920-as években gyártott Bentleyhez képest a mi autónk még csecsemőkorban se jár. Az Old-timerek között is megkülönböztethetünk két kategóriát, az antik autót, és az Old-timert. Antiknak a 100 évnél idősebb autók számítanak, míg az Old-timer kifejezést akár már 30 évnél idősebb gépjárművekre is használhatjuk. A szakértők arra a kérdésünkre, hogy egy épp most antik autóvá öregedő gépjármű értékében is meglátszik-e ez a változás nem tudtak válaszolni, hiszen a születésnapok óta még nem telt el annyi idő, hogy a következtetéseket levonhatták volna.

Romautót vegyünk vagy felújítottat?

Kelemen Attila erre kérdésünkre rövid választ adott, mégpedig azt, hogy mindegy. Ezen a piacon ugyanis nem igaz, amit a bútorpiacról megtudtunk, hogy a restaurálás költségeit sem hozza vissza minden esetben az adott műtárgy értéknövekedése. Az autónkra ráköltött összegeket viszont fogjuk látni a kincsünk értékében. Így az utánajárás költségeit leszámítva a végeredmény szempontjából nem a leglényegesebb tényező, hogy milyen állapotban vesszük meg befektetésünk tárgyát.

Mekkora összeg legyen a zsebünkben mikor elindulunk autót vásárolni?

Az egyéb műtárgy befektetésekkel összehasonlítva ebben az esetben viszonylag magas az indulóösszeg, fél millió forinttól akár 6-7 millió forintig is terjedhet. Ekkora összeg esetében már felmerülhet bennünk a kérdés, hogy ne vegyünk-e helyette új autót, hiszen annak mégiscsak nagyobb a kényelmi és a hasznossági foka, azonban a két "befektetés" össze sem hasonlítható, hiszen, amíg az antik autók értéke évente legalább az infláció mértékében nő, addig az új autó már az első néhány hónapban is jelentős mértékben veszít értékéből. A piacon a leggazdaságosabban, legkisebb befektetéssel elérhető kategóriát az 500-as Fiat képviseli, míg 6-7 millió forintért már igazi kuriózumokat is megkaphatunk.

Előfordulhat-e, hogy nem tudjuk majd értékesíteni az autónkat?

A válasz erre a kérdésre is viszonylag rövid, sajnos előfordulhat. Ez a tényező jelenti az Oldtimerbe való befektetés igazi kockázatát. Az antik autókkal ugyanis egészen más a helyzet, mint az egyéb műkincsekkel, ha ugyanis valaki a Biedermeier bútort vagy Van Goghot szereti, valószínűleg a stílus, illetve a festő minden munkája után ugyanakkora érdeklődést fog mutatni. Az Old timerek esetében viszont ahhoz hasonló a helyzet, mintha Van Gogh képeit más színösszeállításban is meg lehetne vásárolni, egyáltalán nem biztos, hogy annak, aki az általam felajánlott típust keresi, ugyanolyanok a külcsínnyel kapcsolatos elképzelései, elvárásai, mint nekem, az eladónak, a kereslet nagyon szűk.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 15 millió forintot, 20 éves futamidőre, már 8,54 százalékos THM-el, és havi 129 100 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 9,12% a THM; a Raiffeisen Banknál 9,37%; az MKB Banknál 9,4%,  a Takarékbanknál pedig 9,53%; míg az UniCredit Banknál 9,7%-os THM-mel kalkulálhatunk. Érdemes még megnézni az OTP Bank, a Takarékbank, és természetesen a többi magyar hitelintézet konstrukcióját is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Mit érdemes megvenni?

Nincs biztos tipp egy-egy márkára vagy típusra vonatkozóan, az viszont biztos, hogy minél idősebb és ritkább egy autó annál értékesebb, persze annál magasabb árat is kell adni érte. Az igazi eredményt a "mindannyiunk álma" kategóriában lehet elérni, amely igazi autóritkaságokat, kuriózumokat takar, akkor, ha az eladó nincs tisztában vele, hogy milyen "kincs" van a birtokában. Ez azonban a legritkább esetben fordul csak elő, sőt az általános tendencia az, hogy az eladó akár a reális érték háromszorosáért kínálja, nehogy túl alacsony árat mondjon.

Mennyibe kerül az Old-timerek fenntartása?

A gépjármű-felelősségbiztosítás esetében a 25-30 évnél idősebb előminősített autók, amelyeken nem történt jelentős átalakítás két kedvezményben részesülhetnek, egyrészt köthetnek flottabiztosítást, másrészt a kategóriájuknak megfelelő éves díjnak csupán az egy negyedét kell megfizetniük.
Emellett, ha a veterán autó átmegy a veterán-minősítő vizsgán és a muzeális minősítő bizottság legalább 75 százalékig korhűnek ítéli, kap egy speciális bizonyítványt, és emellé egy Old-timer rendszámot. Ugyan az átrendszámozás költségei a tulajdonost terhelik, ez körülbelül 30.000 forintot jelent (25.000 forint a Központi Okmányi Iroda részére fizetendő átrendszámozási díj és az utazási költség), ennek megtörténte után mentesül a súlyadófizetés és a zöldkártya megcsináltatásának kötelezettsége alól (bár ezzel sajnos a rendőrök még nincsenek minden esetben tisztában).

Az igazi költséget azonban nem a közterhek jelentik, hiszen az állam jelentős kedvezményeket nyújt ezekre az autókra, a biztonságos tároláshoz, a plusz garázs fenntartásához kell mélyebben a zsebünkbe nyúlnunk. Természetesen megpróbálhatunk megegyezni az előző tulajdonossal, hogy ha szeretné, és általában a gyűjtők szeretnék, míg tovább nem értékesíthetjük maradhat nála is a megvásárolt autónk.

Lehetőségek az unióban

Magyarországon az Old-timerek gyűjtésének sokkal nagyobb a divatja, mint az Európai Unió többi tagállamában, egyáltalán nem megy ritkaság számba, hogy felvonulni láthassuk őket például az Andrássy úton. Emiatt jó befektetési lehetőséget jelent mondjuk Angliából, vagy más nyugati országból behozni a romos autókat, és itthon eladni, hiszen nálunk jóval nagyobb az érdeklődés irántuk, és ezáltal magasabbak az árak is

Összefoglalóan elmondhatjuk az Old-Timer befektetés egy szakértelmet, és "jó szemet" igénylő befektetési forma, amit igazán annak ajánlunk, aki amellett, hogy szeretné biztonságban tudni pénzét, vonzódik valamelyest a nagy hanggal rendelkező szépen polírozott "négykerekű csodajárgányokhoz".

NEKED AJÁNLJUK
PC BLOGGER & PODCASTER
Holdblog  |  2023. január 31. 05:59
Az ENSZ adatai szerint a Föld szárazföldi területeinek 31 százalékát borítják erdőségek. Levegő- és...
MEDIA1  |  2023. január 30. 20:28
A világ legnézettebb párkapcsolati realityje, A Married at first sight magyar változata hamarosan a...
Bankmonitor  |  2023. január 30. 16:44
Az utóbbi években ugrásszerűen nőtt a magán egészségügybe járók száma. A szolgáltatásokért zsebből f...
MNB Intézet  |  2023. január 30. 10:42
Do editors and reviewers have strong preferences for statistically significant estimation results? T...
Óriási dobásra készül 2023-ban a magyar Kickstarter: ez lehet a válság ellenszere?

Hivatalosan is elindította befektetési kampányát a Brancs közösségi piactér, amely rekordérdeklődéssel zárta az előregisztrációs kampányát.

Újabb két közösségi kampány lett sikeres: mutatjuk, hogy melyik (x)

Év végén két újabb izgalmas kampány ért el kiemelkedő sikereket a Brancs piacterén.

Jövőre ezeket az ötleteket lesz érdemes figyelni!

Most viszont bemutatunk 3 olyan projektet, amikről valószínűleg sokat fogunk még hallani 2023-ban!

Zubreczki Dávid: teljesen abszurd, hogy erről végleg lemondtak a budapestiek

A könyv szerzőjét, Zubreczki Dávidot kérdeztük a balatoni fejlesztésekről, a városnézésről, építészetről és hogy mitől lenne élhetőbb Budapest. Interjú.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2023. január 31. kedd
Marcella
5. hét
KONFERENCIA
Tovább
Digital Transformation 2023
Innovatív technologiák a hatékonyságnövelésért!
Sustainable Tech 2023
Innováció ma, zöld gazdaság holnap!
Biztosítás 2023
A tavasz meghatározó pénzügyi konferenciája március 8-án!
EZT OLVASTAD MÁR?