Hobbi, szenvedély vagy csupán egy jó befektetési lehetőség? A Old Timerekkel foglalkozókat kérdezve abban mindannyian egyetértettek, hogy az antik autók gyűjtése és a velük való kereskedés mindenképpen jó befektetés, de a vélemények jelentősen eltérnek arról, hogy érdemes-e szakértelem és főleg szeretet hiányában belépni ebbe a különleges világba?
Hobbi, szenvedély vagy csupán egy jó befektetési lehetőség? A Old Timerekkel foglalkozókat kérdezve abban mindannyian egyetértettek, hogy az antik autók gyűjtése és a velük való kereskedés mindenképpen jó befektetés, de a vélemények jelentősen eltérnek arról, hogy érdemes-e szakértelem és főleg szeretet hiányában belépni ebbe a különleges világba?
Az Old Timer szakértők szerint ehhez a befektetési formához a legjobb kulcs a szeretet, bár megvan a hátránya annak, hogyha érzelmileg kötődünk a gyönyörűen fényezett hangos motorokkal rendelkező négykerekűekhez, előfordulhat ugyanis, hogy "beleszeretünk" a befektetésnek megvett autónkba, és ha itt az idő nem tudunk majd megválni tőle. Ez az egyik oka annak, hogy a magyar piacon az Oldtimer Autó-Motor Klub elnöke, Kelemen Attila szerint nem csupán gyűjtök, hanem gyűjtögetők vannak, akik számára a kedvencüktől való megválás a legutolsó és nem a legelső azon listán, amelyen a szorult helyzetben értékesítendő tárgyakat felsoroljuk.
A piacnak ez a különleges tulajdonsága azonban nem jelenti azt, hogy nincs lehetőség arra, hogy eredményesen fektessünk be ebben a műfajban, a hátrányt inkább az jelenti, hogy míg egy banki betét esetében előre tudjuk a hozamot és azt, hogy a betét lejárta után mennyivel leszünk gazdagabbak, ebben az esetben a befektetés kockázatos, és viszonylag nagy szakértelmet igényel. Az első lépés a sikerhez vezető úton, hogy rendelkezzünk a szükséges szakirodalommal, lexikonokkal, amelyekben utánanézhetünk a kiszemelt gépjármű tulajdonságainak (hányas évjárat, hányat gyártottak belőle), hogy könnyebben meg tudjuk becsülni az értékét. A szakemberek szerint azonban arra, hogy személyes segítséget vigyünk magunkkal "bevásárló körútjainkra" nincs szükség, mivel a gépjárművek ilyenkor általában romos állapotban vannak, és inkább a jövőbeli szépet kell meglátnunk benne, mint jelenlegi műszaki állapotukat.
Öreg vagy antik autó az Old timer?
Sokszor mondjuk a 13-14 éves autónkra, hogy igencsak öregecske már, vagy más kifejezéssel, hogy "eladósorban van", ezt a kifejezést hallva a magyarországi Old Timer gyűjtök biztosan mosolyognak, hiszen egy 1920-as években gyártott Bentleyhez képest a mi autónk még csecsemőkorban se jár. Az Old-timerek között is megkülönböztethetünk két kategóriát, az antik autót, és az Old-timert. Antiknak a 100 évnél idősebb autók számítanak, míg az Old-timer kifejezést akár már 30 évnél idősebb gépjárművekre is használhatjuk. A szakértők arra a kérdésünkre, hogy egy épp most antik autóvá öregedő gépjármű értékében is meglátszik-e ez a változás nem tudtak válaszolni, hiszen a születésnapok óta még nem telt el annyi idő, hogy a következtetéseket levonhatták volna.
Romautót vegyünk vagy felújítottat?
Kelemen Attila erre kérdésünkre rövid választ adott, mégpedig azt, hogy mindegy. Ezen a piacon ugyanis nem igaz, amit a bútorpiacról megtudtunk, hogy a restaurálás költségeit sem hozza vissza minden esetben az adott műtárgy értéknövekedése. Az autónkra ráköltött összegeket viszont fogjuk látni a kincsünk értékében. Így az utánajárás költségeit leszámítva a végeredmény szempontjából nem a leglényegesebb tényező, hogy milyen állapotban vesszük meg befektetésünk tárgyát.
Mekkora összeg legyen a zsebünkben mikor elindulunk autót vásárolni?
Az egyéb műtárgy befektetésekkel összehasonlítva ebben az esetben viszonylag magas az indulóösszeg, fél millió forinttól akár 6-7 millió forintig is terjedhet. Ekkora összeg esetében már felmerülhet bennünk a kérdés, hogy ne vegyünk-e helyette új autót, hiszen annak mégiscsak nagyobb a kényelmi és a hasznossági foka, azonban a két "befektetés" össze sem hasonlítható, hiszen, amíg az antik autók értéke évente legalább az infláció mértékében nő, addig az új autó már az első néhány hónapban is jelentős mértékben veszít értékéből. A piacon a leggazdaságosabban, legkisebb befektetéssel elérhető kategóriát az 500-as Fiat képviseli, míg 6-7 millió forintért már igazi kuriózumokat is megkaphatunk.
Előfordulhat-e, hogy nem tudjuk majd értékesíteni az autónkat?
A válasz erre a kérdésre is viszonylag rövid, sajnos előfordulhat. Ez a tényező jelenti az Oldtimerbe való befektetés igazi kockázatát. Az antik autókkal ugyanis egészen más a helyzet, mint az egyéb műkincsekkel, ha ugyanis valaki a Biedermeier bútort vagy Van Goghot szereti, valószínűleg a stílus, illetve a festő minden munkája után ugyanakkora érdeklődést fog mutatni. Az Old timerek esetében viszont ahhoz hasonló a helyzet, mintha Van Gogh képeit más színösszeállításban is meg lehetne vásárolni, egyáltalán nem biztos, hogy annak, aki az általam felajánlott típust keresi, ugyanolyanok a külcsínnyel kapcsolatos elképzelései, elvárásai, mint nekem, az eladónak, a kereslet nagyon szűk.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Mit érdemes megvenni?
Nincs biztos tipp egy-egy márkára vagy típusra vonatkozóan, az viszont biztos, hogy minél idősebb és ritkább egy autó annál értékesebb, persze annál magasabb árat is kell adni érte. Az igazi eredményt a "mindannyiunk álma" kategóriában lehet elérni, amely igazi autóritkaságokat, kuriózumokat takar, akkor, ha az eladó nincs tisztában vele, hogy milyen "kincs" van a birtokában. Ez azonban a legritkább esetben fordul csak elő, sőt az általános tendencia az, hogy az eladó akár a reális érték háromszorosáért kínálja, nehogy túl alacsony árat mondjon.
Mennyibe kerül az Old-timerek fenntartása?
A gépjármű-felelősségbiztosítás esetében a 25-30 évnél idősebb előminősített autók, amelyeken nem történt jelentős átalakítás két kedvezményben részesülhetnek, egyrészt köthetnek flottabiztosítást, másrészt a kategóriájuknak megfelelő éves díjnak csupán az egy negyedét kell megfizetniük.
Emellett, ha a veterán autó átmegy a veterán-minősítő vizsgán és a muzeális minősítő bizottság legalább 75 százalékig korhűnek ítéli, kap egy speciális bizonyítványt, és emellé egy Old-timer rendszámot. Ugyan az átrendszámozás költségei a tulajdonost terhelik, ez körülbelül 30.000 forintot jelent (25.000 forint a Központi Okmányi Iroda részére fizetendő átrendszámozási díj és az utazási költség), ennek megtörténte után mentesül a súlyadófizetés és a zöldkártya megcsináltatásának kötelezettsége alól (bár ezzel sajnos a rendőrök még nincsenek minden esetben tisztában).
Az igazi költséget azonban nem a közterhek jelentik, hiszen az állam jelentős kedvezményeket nyújt ezekre az autókra, a biztonságos tároláshoz, a plusz garázs fenntartásához kell mélyebben a zsebünkbe nyúlnunk. Természetesen megpróbálhatunk megegyezni az előző tulajdonossal, hogy ha szeretné, és általában a gyűjtők szeretnék, míg tovább nem értékesíthetjük maradhat nála is a megvásárolt autónk.
Lehetőségek az unióban
Magyarországon az Old-timerek gyűjtésének sokkal nagyobb a divatja, mint az Európai Unió többi tagállamában, egyáltalán nem megy ritkaság számba, hogy felvonulni láthassuk őket például az Andrássy úton. Emiatt jó befektetési lehetőséget jelent mondjuk Angliából, vagy más nyugati országból behozni a romos autókat, és itthon eladni, hiszen nálunk jóval nagyobb az érdeklődés irántuk, és ezáltal magasabbak az árak is
Összefoglalóan elmondhatjuk az Old-Timer befektetés egy szakértelmet, és "jó szemet" igénylő befektetési forma, amit igazán annak ajánlunk, aki amellett, hogy szeretné biztonságban tudni pénzét, vonzódik valamelyest a nagy hanggal rendelkező szépen polírozott "négykerekű csodajárgányokhoz".

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Kiváló minőség a tányérodon – KMÉ-védjegyes termékek a Mecsek Baromfi Kft.-től (x)
A Mecsek Baromfi Kft. friss csirkehúsai elnyerték a KMÉ-védjegyet, amely biztosítja a vásárlók számára a valóban kiemelkedő minőséget.
-
A magyar befektetők fele nagy lehetőséget szalaszt el (x)
Egyre nagyobb az érdeklődés a TBSZ iránt, a befektetők többsége viszont még mindig nem használja ki ennek az adóhatékony befektetési módnak az előnyeit.
-
Hoppá! Tudtad melyik bank lett a legjobb lakossági állampapír forgalmazó? (x)
Az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK) idén is a Gránit Banknak ítélte „Az év Lakossági állampapír forgalmazója” díj ezüst fokozatát.
Green Transition & ESG 2025
AI in Business 2025
Biztosítás 2025


