A magyar szülők mindössze 28 százaléka rendszeresen ad fix zsebpénzt a 18 év alatti gyermekének, de az összeg nagyban függ az anyagi helyzettől.
A bankok az óvodás gyerekek kegyeiért, helyesebben minimális megtakarításaikért is összecsapnak, a kiélezett versenyben ugyanis jövőbeli, pénzügyileg tudatos ügyfelekre vadásznak! Történhetne mindez hazánkban is... egyelőre azonban elégedjünk meg azzal, hogy az Egyesült Államokban ez már realitás és nézzük, mit tanulhatunk tőlük!
A tengerentúlon rengeteg bank kínál speciális termékeket, szolgáltatásokat az igazán kis, akár csak 5 éves kor feletti gyerekeknek. Mindezt persze korántsem önzetlenül, koncepció nélkül teszik: igyekeznek bevezetni a fiatalokat a pénz világába, a szükséges ismeretek és tapasztalatok átadása közben pedig természetes módon erősödik márkaértékük, a gyerekeknek ugyanis a pénzügyi döntésekről mindig az adott pénzintézet fog eszükbe jutni.
A termékek többsége alapvetően a megtakarítások fontosságára hívja fel a figyelmet, ezt kívánja ösztönözni. Akad olyan bank, mely már 5 évesektől is elfogad betétet és mini ajándékokkal jutalmazza őket, ha egyáltalán bármilyen összeget befizetnek, amikor pedig elérik a 100 dolláros szintet, ingyenes zeneletöltést kapnak ajándékba. Van olyan pénzintézet is, mely már a számla megnyitásáért egy iPod Shuffle-t ad ajándékba, az egyszerű betétgyűjtésnél azonban nem áll meg a tudomány "nyugaton"...
A gyerekeknek lehetőségük nyílik akár 20 dollárral beszállni a First Start Growth nevű befektetési alapba, mely már 228 millió dollárt kezel. Az alap olyan cégek részvényeibe (!) fektet, melyeket a gyerekek is ismernek (Pepsi, Google...), közelebb hozva ezáltal a tőzsdét a fiatalokhoz.
Mindez olyan időben, amikor a felnőttek sem képesek saját pénzügyeiket intézni (az USA-ban sem...), egyre többen mennek tönkre, mert nem tudják fizetni az egykor felvett diákhitelek törlesztéseit és a hitelkártyáikon is folyamatosan negatív az egyenleg, mely után komoly kamatot számítanak fel a bankok.
A különböző megtakarítási konstrukciók mellett akadnak olyan csomagok is, melyek keretien belül a gyerekek saját nevükre kiállított bankkártyát kaphatnak, havi számlakivonatukat e-mailben küldi a bank és neten bármikor ellenőrizhetik egyenlegüket.
Itt még korántsincs vége a sornak: akad ugyanis olyan bank, mely komoly hitelt is nyújt a fiataloknak, egy 10 éves denveri kislány például 1,067 dollárt vett fel a Young Americans Banktól, mely egy non-profit alapítvány tulajdonában áll. A hitelből 2 éve egy szóda automatát vásárolt, amit egy irodaépületben helyezett el. A bank elfogadta az üzleti tervet, melyben fel kellett tüntetni a szóda árát és azt, hogy milyen ütemezés szerint törlesztene a lány. (A hitelt végül 3 éves futamidőre folyósították, így bőven maradt pozitív cash-flow, mára pedig a zökkenőmentes törlesztés mellett már 500 dollár van a lány megtakarítási számláján...)
A szülők természetesen kontrollálhatják a folyamatokat: beállíthatnak például napi tranzakciós limiteket, mely elsősorban akkor lehet fontos, ha a gyerek hitelkártyát igényel (merthogy a lehetőség erre is adott), ebben az esetben ugyanis a hitelkeret túllépést természetesen díjjal büntetik a bankok. (A díjak a gyerek kártyák esetén alacsonyabbak, mint a hagyományos termékeknél, de a gyerekek pénzügyi helyzetéhez képest azért komoly tételekről van szó.)
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el, havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%, a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Az Egyesült Államokban az már egyáltalán nem megy ritkaságszámba, hogy az iskolában akár 25 centtel lehet megtakarítási számlát nyitni, melyre 10 centes tételenként is lehet befizetni.
A korábban - hitelezési ügylete kapcsán - említett Young Americans Bank kifejezetten 21 éven aluliak számára kínál banki termékeket és szolgáltatásokat. Esetükben a gyerek hitelkártyák maximális hitelkerete 100 dollár.
A szakértők abban a kérdésben megosztottak, hogy a pénzügyi ismeretek oktatása önmagában befolyásolhatja-e a fiatalok költekezési és megtakarítási szokásait, abban azonban teljes az egyetértés, hogy a kifejezetten gyerekek számára kínált termékek révén elérhető tapasztalatszerzés mindenképpen hasznos.
A fentiektől sajnos még fényévekre vagyunk, így jelen összeállítás célja egyedül az volt, hogy elgondolkodtassa az Olvasót, mit hall és lát otthon a gyerek, amikor hazánkban a legtöbb családban elsősorban az a téma, miből törlesszék a lakáshitelt, vagy a személyi kölcsönt, részvény-befektetésről pedig meglehetősen kevesen elmélkednek, sőt a befektetési alapok területére is csak a hibrid konstrukciókkal lehet becsalogatni az ügyfeleket. Lehet, hogy a változást éppen gyermekkorban kell elkezdeni, hiszen hasonló problémákkal az amerikaiak is küzdenek, ha nem is a részvénybefektetés területén...
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
De'Longhi Rivelia automata kávégép lenyűgözte a piacot a három International Forum Design Awards (IF) Díj elnyerésével (x)
2024. március 1-jén a De’Longhi, a világszerte elismert vezető háztartási termékeket gyártó vállalat, büszkén mutatta be legújabb innovációját, a Rivelia teljesen automata kávégépet.
- Különleges orosz trófeát ejtett Ukrajna – képek, videó
- Visszalép Vitézy Dávid javára Brenner Koloman
- Szijjártó Péter: a BAT 60 milliárd forintos beruházása 450 új munkahelyet teremt
- Hatnapos munkahét vár a Samsung vezetőire
- Saját választási törvényt fogadott el a boszniai Szerb Köztársaság
- Korrupt boncmestereket kapcsoltak le a rendőrök