Ők a Lidl és az Aldi milliárdosai: hatalmas vagyon a háttérben

2011. október 14. 05:22

A legfrissebb becslések szerint még mindig a leggazdagabb németek közé tartoznak az Aldi és a Lidl alapítói- szépen gyarapodó vagyonukból akár zsebből ki tudnák fizetni a magyar devizahitelesek össztartozását.

Az Aldi-dinasztia vezeti a német szupergazdagok ranglistáját - derül ki a Manager Magazin friss összesítéséből, amely Németország ötszáz leggazdagabb emberét vette számba. Az áruházlánc egyik alapítójának, Karl Albrechtnek vagyonát 17,2 milliárd euróra (5 ezer milliárd forint) becsülték.


Karl Albrecht egyik utolsó ismert fotója

Az idős üzletembert két unokaöccse, a tavaly elhunyt Theo Albrecht fiai, Berthold és Theo követi 16 milliárdos összvagyonnal. Karl Albrecht egyébként a Forbes magazin összesítése szerint a világ 12. leggazdagabb emberének számít, míg unokaöccsei a világranglista 48. helyén szerepelnek. Összehasonlításként: Karl Albrecht vagyonából szinte egy az egyben ki tudná fizetni a magyar devizahitelesek összes tartozását.

A vállalatot alapító testvérpár másik tagja, Theo Albrecht tavaly nyáron a világ egyik leggazdagabb embereként tért örök nyugalomra; a 88 éves milliárdost a németországi Essen városában érte a halál. Életére jellemző, hogy halálhírét csak a temetés után hozták nyilvánosságra.

Aldi: a titokzatos milliárdosok

A cég gyökerei 1913-ig nyúlnak vissza, mikor Theo és Karl Albrecht édesanyja egy kis boltot nyitott Schönenbeck-ben, a Németország nyugati részén fekvő Essen egyik külvárosában. Karl Albrecht 1920-ban, öccse Theo 1922-ben született. Édesapjuk munkás volt: bányászként, majd péksegédként dolgozott.

Theo kamaszévei alatt saját boltjukban tanonckodott, míg Karl egy fűszerüzletben szerzett gyakorlatot. Karl a második világháború alatt a német hadseregben szolgált. A háború befejezése után, 1946-ban a fivérek átvették anyjuk üzletének irányítását, és hamarosan újabb üzletet nyitottak a környéken. 1950-re - azaz négy évvel később- az Albrecht-fivéreknek a Ruhr-vidéken már 13 üzletük volt.

A testvérek üzletpolitikája radikális újdonságnak számított a korabeli piacon: a megengedett maximális árból 3 százalékot engedtek, gyakorlatilag minden terméknél. Arra is mindig nagy figyelmet fordítottak, hogy nehogy olyan áru legyen a polcaikon, ami nem fogy el. Annyi nyereséget értek el, amennyit csak lehetett: nem reklámoztak, nem árultak friss árut, és kis alapterületűnek hagyták meg boltjaikat. Amikor igazán beindult az üzlet, a két testvér összekülönbözött: a pletykák szerint azon vesztek össze, hogy az üzleteikben áruljanak-e dohányterméket.

Így 1962-ben bevezették az Aldi (az Albrecht DIscount rövidítése) márkanevet, és 1966-ban kettéváltak: Theo kapta Németország északi, Karl pedig a déli piacait. A két csoport mind pénzügyileg, mind jogilag önálló. Néhány esetben - ha az üzleti érdek úgy kívánja- például sajátmárkás termékek elkészítésénél és a beszállítókkal folytatott tárgyalásokon egy cégnek mutatkoznak.

A testvérek ugyanakkor meglehetősen visszahúzódva éltek, kimondottan kerülték a médiában való megjelenést. Háttérbe húzódásuknak egyik magyarázata lehet az is, hogy 1971-ben Theo emberrablók fogságába került, és csak 3 millió dolláros váltságdíj fejében engedték szabadon. A hetvenes évek óta nem találni róluk készült hiteles fényképet. 1993-ban az Albrecht-fivérek lemondtak igazgatói posztjukról.

A Lidl is jól fizet

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

A lista harmadik helyére került Dieter Schwarz, a Lidl diszkont üzletlánc alapítója, az ő vagyonát 11,5 milliárd euróra (3400 milliárd forint) becsülték. Érdekes, hogy a Lidl alapítójának egy év alatt egymilliárd euróval nőtt vagyona.


Dieter Schwarz


Az 1930-as évek elején Németországban Josef Schwartz élelmiszerkereskedő céget alapított, Schwarz Lebensmittel-Sortimentsgrosshandlung néven. Néhány év múlva csatlakozott hozzá egy nyugdíjas tanár, Ludwig Lidl, közösen pedig létrehozták a Lidl&Schwarz Élelmiszer Nagykereskedést.A tomboló gazdasági világválság idején az alapítók üzleti stratégiája az volt, hogy ellátják az elszegényedett, a rohamtempójú infláció miatt szenvedő családokat olcsó, mégis a körülményekhez képest jó minőségű élelmiszerrel.

Később a vállalat tevékenysége több területre vált szét: a diszkont-élelmiszerüzlethálózat a Lidl cégnév alatt, illetve a hipermarketek és önkiszolgáló áruházak a Kaufland és Handelshof néven váltak ismertté.

1977-ben Josef Scwarz fia, Dieter Schwarz megalapította azt az áruházláncot, amit ma is ismerünk. Az első Lidl diszkontáruház 1973-ban nyílt meg Ludwigshafenben, a nagy konkurens, az Aldi mintájára. Schwarz ekkor megvette a Lidl nevet apja társától.

A 80-as évek végéig tartó erőteljes németországi és a 90-es évek elejétől fokozódó nemzetközi expanziónak köszönhetően mára Európa szinte összes országában - és világszerte egyre több helyen- találkozhatunk Lidl- áruházakkal.

HR BLOGGER
hrdoktor  |  2024.04.18 06:25
Hazánkban körülbelül 3,5 millió ember küzd visszérbetegséggel, ami kezeletlenül lábszárfekélyhez, ak...
coachco  |  2024.04.16 16:42
Nekem a csend! A csendre való vágyakozás maga! [...] Bővebben!
perfekt  |  2024.04.10 14:41
Az utazási költségtérítési támogatásról a Kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi L...
laskainelli  |  2024.03.26 12:00
A házasság egy olyan szövetséget jelentene, amelynek mélysége biztonságot és figyelmet biztosít a fe...
vezetoi-coaching  |  2024.02.12 22:30
Gondoltam, ezt elmesélem már. Gyakorlatilag kétszer megnéztem…:-))) Életemben először... Ki tudja, a...
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 19. péntek
Emma
16. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem