Az országos nettó települési átlagkereset 474 ezer forint volt 2024-ben, mely 13,5 százalékkal bővült az előző évi 418 ezer forinthoz képest.
5 kérdés, amit minden magyar dolgozónak fel kell tennie magának idén: óriásit bukhat, aki nem lép
Az újév az újrakezdés, az előttünk álló év megtervezésének az ideje. Ilyenkor átgondoljuk az életünket, és eldöntjük, változtatni akarunk-e a karrierünk ívén. Összeszedtük, melyek a legkritikusabb kérdések, amiket fel kell tennünk magunknak ahhoz, hogy szintet léphessünk.
„Eldöntöttem, hogy munkahelyet váltok, de fogalmam sincs, hogyan kezdjem” – gondolhatják az év ezen időszakában sokan. A HuffPost éppen ezért karrierszakértőkkel beszélgetett arról, hogy melyek a munkahelyváltás során jelentkező legkritikusabb kérdések, amiket fel kell tennünk magunknak ahhoz, hogy szintet léphessünk a karrierünkben.
1. Milyen feladatokból szeretnénk többet/kevesebbet?
Angelika Karachristos, karrier coach szerint az első és legfontosabb kérdés az, amit egy szintlépés előtt fel kell tennünk magunknak, hogy mik azok a feladatok, amikből többet szeretnénk végezni az előttünk álló évben. Ezzel ugyanis tisztázhatjuk, hogy mit szeretnénk elérni a következő lépésünkkel.
Ha csak pusztán kedvtelésből lépsz le a munkahelyedről valahova máshova, akkor továbbra is elégedetlen leszel, hiszen a lépésed nem vezet olyan teendőkhöz, amiket szívesen végzel
– mondta a szakember. Hozzátette, érdemes azt is eldönteni, hogy mi az, amivel biztosan nem szeretnénk foglalkozni a jövőben, hiszen az elég erőteljes motiváció lehet bárki számára.
Ezen kérdések tisztázása ráadásul nem csak a saját, de a munkaadók számára is előnyös lehet, hiszen a munkavállalók tapasztalatainak ismerete segíthet egy cég számára új fejlesztési célokat kitűzni.
2. Hogyan javíthatom a láthatóságomat a munkahelyemen?
Karrierünk előmozdítása érdekében érdemes rendszeresen elgondolkodnunk azon, hogy kik számára vagyunk láthatók. Érdemes tisztáznunk, hogy elég ember számára vagyunk-e láthatók, és hogy ők az előrelépésünk szempontjából a megfelelő személyek-e. Hiszen a munkatársak egy cégnél gyakran változhatnak, és vannak, akiket előléptetnek.
Ami akár a hasznunkra is válhat, hiszen a feljebb lépő személy felerősítheti a jelenlétünket
– mondta a HuffPostnak Cynthia Pong. A karrierstratéga kifejtette, lényegében minél több megfelelő ember számára vagyunk láthatók, annál jobban bebiztosítjuk magunkat a karrierünkban való előrelépéshez. Arról nem is beszélve, hogy amikor a következő tömeges elbocsátási hullámra, költségvetési megszorításra vagy egy gazdasági visszaesésre kerül a sor, akkor a jó pozíció akár meg is védhet bennünket.
3. Mi volt az előző év nagy győzelme, ami az újévben is megmosolyogtat?
Karrierünk tervezése során érdemes a legjobb forgatókönyvet figyelembe venni. Goric Ng , a Harvard Egyetem karrier-tanácsadója szerint az egyik legfontosabb kérdés, amit fel kell tennünk magunknak, hogy mi volt az előző évünk legnagyobb győzelme, amin az újesztendőben is képesek vagyunk mosolyogni.
Vezettél egy sikeres projektet? Mélyebb kapcsolatot építettél ki egy munkatársaddal? Új városba költöztél? Előléptettek? Heti öt napot edzel?
– sorolta, majd azt javasolta, mindenki képzelje el azt az életet, amit élni szeretne, és írja le, a papírt pedig ragassza a fürdőszobai tükörre, hogy lássa, és tehessen érte minden nap.
Hasonló tanáccsal élt Jasmine Escalera karrier tanácsadó is. Ő arra szokta kérni az ilyen helyzetekben ügyfeleit, hogy képzeljék el, milyen érzés lenne, ha elérnék karrierjük legjobb évét, majd tegyék fel maguknak a kérdést, hogy „Mi történt ekkor?”. Ez ugyanis segít tisztázni, hogy milyen kötelezettségeket kell vállalnia valakinek ahhoz, hogy el tudja érni ezt a célt, kinek kell lennie hozzá, és milyen gondolkodásmóddal kell rendelkeznie, illetve milyen szokásokat kell követnie hozzá.
Azok számára, akiknek nagy céljaik vannak, de nem tudják, hol kezdjék azok megvalósítását, első lépésként azt javasolta, hogy találjanak valakit, aki már elérte azt a célt. Beszélgessenek vele, kérjenek tőle tanácsokat.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Escalera ehhez hozzátette, az év elejét felhasználhatjuk arra, hogy átgondoljuk a lehetséges kihívásokat a nagy célunk elérése kapcsán. „Ha például tudjuk, hogy az év végéig előléptetést szeretnénk, akkor kezdjük el megszerezni és csiszolni a vezetői pályához szükséges készségeket” – mondta.
4. Milyen a hírnevem a munkahelyemen?
Jenny Fernandez , a Techstars nevű vállalkozói program vezetője szerint ez a kérdés világossá teheti, hogy az, ahogyan látjuk magunkat belülről, az összhangban van-e azzal, ahogyan a mások látnak minket. Sokan ugyanis elkövetik azt a hibát, hogy úgy gondolják, a munkájuk önmagáért beszél. A cégvezetés ugyanakkor ez alapján azt gondolhatja, hogy jól érezzük magunkat abban a pozícióban, ahol aktuálisan vagyunk, nem számítunk előléptetésre, így várhat is a dolog.
Fernandez szerint amennyiben szintlépésen gondolkodunk, és a céges hírnevükről szeretnénk pontos képet kapni, úgy érdemes jó kapcsolatot kialakítanunk legalább három olyan munkatársunkkal, akik aztán őszintén elmondják a véleményüket rólunk.
Kérdezzük meg őket, hogy mi az a három szó, ami szerintük a legjobban jellemez minket. Ha pedig megkapjuk ezt a három szót, akkor már elég adat áll a rendelkezésünkre ahhoz, hogy képben legyünk arról, hogy mit gondolnak rólunk
– részletezte.
És ha a vezető pozícióban lévő emberekről az első három hívószó az együttműködő, stratéga és az elemző, de nekünk nem ezeket a szavakat mondják, akkor tudhatjuk, hogy van még min dolgoznunk.
5. Mitől válhatok teljessé?
Mielőtt valaki mindent beleadna az új célja elérésébe, azelőtt érdemes átgondolnia, hogy az összhangban áll a belsőnkkel. Cynthia Shaw, klinikai szakpszichológus véleménye ez, aki szerint egy hasonló folyamat előtt meg kell kérdeznünk magunktól, hogy mitől válunk teljessé. Ez ugyanis segíthet átgondolni és jobban beazonosítani, hogy mit keresünk szakmailag. „Legyen szó pénzügyi előrelépésről, promóciós elmozdulásokról, induló vállalkozásokban vagy önkéntes munkában való részvételről, esetleg a munka és magánélet közti jobb egyensúly megteremtéséről” – nyilatkozta.
Shaw elmondta továbbá, hogy vágyaink konkrétabbá tételéhez fontos felkutatnunk a belső forrásainkat.
Vegyük például a sikeresebbé válást. Sikeresnek lenni azt jelenti, hogy sok pénzt kell keresnünk, vagy azt, hogy hatásos változást kell végrehajtanunk? Azt jelenti, hogy céltudatosnak érezzük magunkat az életben, vagy azt, hogy van időnk a munkán kívüli dolgokkal foglalkozni?
– sorolta a szakpszichológus. Ezután tovább folytatta: „Sikeresnek lenni azt jelenti, hogy sok pénzt keresünk, de mennyi az a sok pénz? Mikor mondhatjuk, hogy van elég pénzünk, és ez hogy viszonyul ahhoz az elképzeléshez, hogy a pénzkeresés jelenti a sikerességünket? Egyszóval meg kell keresnünk az okát annak, hogy pontosan mi befolyásolta bennünk a sikerről alkotott nézetet.”
Összességében amennyiben a fenti kérdéseket sorra megválaszoljuk, hogy könnyebben felkészülhetünk egy olyan évre, amely hosszú távon a karrierünk szempontjából kifizetődőbb lehet számunkra. S bár a válaszok megtalálása elsőre óriási kihívásnak tűnik, azt nem feltétlenül az év első hónapjában kell megtennünk. Ám ha a kérdéseket feltesszük magunknak, úgy holisztikus képet kaphatunk arról, hogy hol tartunk ma, és kivé/mivé válhatunk a jövőben.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








