11 °C Budapest

Ilyen veszélyek leselkednek a gyerekekre az interneten

2014. október 6. 18:34

A 8-17 éves gyerekek csaknem fele internetezik naponta egy két órát, ezzel egy időben ötödük tévézik is. A többség a közösségi oldalakat nézi, nekik általában fogalmuk sincs a világháló veszélyeiről. Ez derült ki egy idei felmérésből, amelyben 2300 általános is középiskolást kérdeztek internetezési szokásairól.

A Pázmány Péter Katolikus Egyetem tanára a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat budapesti konferenciáján azt mondta: "régen azt tapasztaltuk, hogy a napi három-négy óra televíziózás jellemző erre a korosztályra, ma azt mondhatjuk, hogy a gyerekek több mint fele háromnál több órát is tölt internetezéssel naponta, de ez az idő megnő hétvégeken."

Kósa Éva hozzátette: "ugyanakkor a televíziózás sem szűnt meg, a gyerekek fele azt mondja, megy a tévé, amikor interneteznek, tehát a háttérben. Amikor valami érdekes van, odakapják a fejüket. Innentől a párhuzamos tevékenységek egész sora bomlik ki, a gyerekek tényleg a média világában élnek, szól a zene, amikor tanulnak, bekapcsolják az internetet, ahonnan egyébként a tanuláshoz is gyűjtenek anyagot."

"A legtöbb gyerek a legtöbb időt a közösségi oldalakon tölti, a második mások oldalainak nézegetése, a harmadik-negyedik helyen az, amikor valamit keres; egy könnyűzenei számnak megy utána vagy egy házi feladathoz gyűjt anyagot, utána jönnek azok az oldalak, amelyek esetleg valamilyen speciális saját érdeklődésnek megfelelnek, legyen az a gördeszkák világa, vagy egy öltözködési stílus. És vannak olyan oldalak, amelyeket egyáltalán nem szeretnénk, hogy nézzen, ezekről nagyon kevés tudomásunk is van" - fogalmazott a Pázmány Péter Katolikus Egyetem tanára.

Kósa Éva jelezte: a szülők többsége nem tudja, nem nézi, nem beszélget arról, hogy mit csinál a gyerek az interneten, ez nem feltétlenül nemtörödömség, a szülők valamilyen értelemben lemaradtak ebből a világból, már a televíziónál is. "Valami olyasféle dolgot kellene megértetnünk mindenkivel, aki szülő, hogy mindennek alfája és omegája, kulcsmozzanata: beszélni róla és magyarázni" - fogalmazott a Pázmány Péter Katolikus Egyetem tanára.

A fiatalok élménytársadalomban élnek; hajszolják az élményeket, emiatt a közösségi médiában sok veszélynek vannak kitéve - mondta László Miklós szociológus. Az internet hatásairól szóló rendezvény előadója példaként említette az adathalászatot.

"Sokfajta elmélet van a jelen világ, a társadalmak leírására, az egyik legismertebb Gerhard Schulze Élménytársadalma" - mondta László Miklós. A szociológus úgy vélte: az ő megközelítése van a legközelebb a médiapolisz lakói, a fiatalok társadalmának leírására, mert ez a jellemző a mai fiatalokra; az élmények hajszolása, mégpedig a kevés befektetéssel, rövid időn belül megtörténő élményeké. "Erre a legalkalmasabb az új médiában a közösségi háló, konkrétan a Facebook, amely egyeduralkodónak tekinthető, és amely szeptember végére elérte az ötmilliós felhasználói számot Magyarországon, tehát ez tekinthető a legjelentősebb médiumnak, még akkor is, ha nem is látják ennyien, ha valaki kiposztolja a kutyáját vagy a sikeres futását" - fogalmazott László Miklós.

"Az önmegmutatási, vagyis nárcisztikus igény és a közösségbe tartozás igénye nagyon erős és ez adja a Facebook sikerét. Az élmény redukálva van arra a momentumra, hogy valakit lájkolnak" - hangsúlyozta a szociológus.

Hozzátette: "ami ilyen általános, ennyi ember használ, annak vannak hátrányai. A legnagyobb az, hogy ott üzleti célból adathalászat folyik nagy mennyiségben, a fiatalok nagyon felelőtlenek, türelmetlenek és gyorsak, igaz, mi is. Vannak kutatások, amelyek azt mutatják, a fiatalok egyre több adatot adnak meg magukról, és van egy szűk része - az internetes zaklatás és bűncselekmények -, amely rendőrségi kategória."

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

László Miklós úgy fogalmazott: "a legtöbb hatást sokan negatívnak minősítik, pedig inkább más; mások a fiatalok, más ez a mai világ, mint, amilyet tíz-tizenöt éve tapasztaltunk. Ennek a más világnak az értékelésében pedig még nincs konszenzus."

Erősödik a társadalmi nárcizmus, egyre önzőbb lesz a világ, és a nárcisztikus önbecsülés egyre fontosabb lesz a fiataloknak - közölte Tari Annamária. A pszichoanalitikus azt mondta: az 1996 után születettek, vagyis a Z-generáció az offline térben rázúdult hatásokat az online életben dolgozza fel; ebben segíthetnek a szülők, de csak akkor, ha tudják, milyen a közösségi média, és erről hetente többször is beszélgetést kezdeményeznek otthon.

"Túl gyorsan, túl hamar válnak úgy koraéretté, hogy azt látják maguk körül, hogy a felnőttek is az érdekeiket nézik, akár anyagi, tehát gazdasági, akár eltolódott érzelmi érdekeiket, és kicsit kevesebb az a típusú régi elfogadás, empátia, együttes jó érzések, amelyek szükségesek lennének ahhoz, hogy ennek a generációnak a felnőtt kora jó legyen, vagy kielégítő legyen érzelmileg" - hangsúlyozta Tari Annamária.

A pszichoterapeuta elmondta: "a közösségi média általában az emberek mindegyikére némi beszippantó hatással bír, tehát tud addiktív lenni. Ami a Z-generáció, tehát a digitális ifjúság közösségi médiabeli viselkedését illeti, az látszik, hogy az online csoporthoz tartozás, annak normáinak való megfelelés, a folyamatos transzparencia, egymás láttatása és a folyamatos énmegjelenítés, vagyis énprezentáció olyan mindenperces működés, amely jellemzője a közösségi médiában való működésnek."

Hozzátette: "ez egy felnőttnek nagyon furcsa, nagyon gyors, nagyon sűrű, nagyon aktív." "Ezek a kiskamaszok, kamaszok nagyon sok időt töltenek az online térben, a kutatásból kiderült és a konferencián is elhangzott, hogy 44 százalék napi szinten egy-két órát internetezik. Romantikus megközelítés, hogy az a szülő, aki ezt nem veszi tudomásul, kicsit olyan, mintha kiküldené a körútra bolyongani a gyerekét, majdcsak lesz vele valami."

Tari Annamária hangsúlyozta: "nem szabad magára hagyni a gyerekeket! Az a család, amelyik nem tematizálja hetente két vagy három alkalommal az internetezést és a közösségi médiát az esti beszélgetésekben, nem nagyon fogja tudni, mi történik a gyerekkel az online térben. A kommunikációját ott elkezdeni, hogy a szülőnek el kell mondani: valójában az a helyzet, hogy nem ennyit, hanem annyit vagyok fönt, nem ezzel, hanem azzal beszélgetek és ezt meg azt csináltam, az nagyon nehéz."

NEKED AJÁNLJUK
HR BLOGGER
hrdoktor  |  2024.04.18 06:25
Hazánkban körülbelül 3,5 millió ember küzd visszérbetegséggel, ami kezeletlenül lábszárfekélyhez, ak...
coachco  |  2024.04.16 16:42
Nekem a csend! A csendre való vágyakozás maga! [...] Bővebben!
perfekt  |  2024.04.10 14:41
Az utazási költségtérítési támogatásról a Kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi L...
laskainelli  |  2024.03.26 12:00
A házasság egy olyan szövetséget jelentene, amelynek mélysége biztonságot és figyelmet biztosít a fe...
vezetoi-coaching  |  2024.02.12 22:30
Gondoltam, ezt elmesélem már. Gyakorlatilag kétszer megnéztem…:-))) Életemben először... Ki tudja, a...
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 23. kedd
Béla
17. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem