Nem bír egyedül az adóhatóság a költségvetést megkárosító árusokkal, az állampolgárok segítségét kéri. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) tapasztalatai és a közérdekű bejelentések szerint a sült halról, jégkrémről, sörről szinte soha nem kapnak számlát, nyugtát a vásárlók, az éttermi fogyasztásokról pedig sokszor tollal írt vagy számítógéppel előállított úgynevezett "pincérblokkot" adnak az árusok, amit a hozzá nem értő szem szabályosnak vél. A Pénzcentrum.hu kérésére az ellenőrzésekről készített statisztika azt mutatja, hogy az első félévben romlott a nyugta-, számlaadási fegyelem, minden ötödik ellenőrzés mulasztást tárt fel.
Fokozott ellenőrzési tevékenységet folytat a NAV annak érdekében, hogy valamennyi vállalkozás eleget tegyen adófizetési kötelezettségének; kimondottan igaz ez a nyári időszakra - tájékoztatott az adóhatóság. Ugyanakkor nem állhat minden vendéglátóhely, lángosos vagy piaci árus mellett egy revizor, ezért feltétlenül szükség van társadalmi összefogásra. Ennek legegyszerűbb módja, ha mindenki kér nyugtát a vásárlásról, egyebek között a fagyizásról, vízibicikli-bérlésről, dinnyevásárlásról.
Fontos, hogy minden vevő legyen tudatában annak, hogy az eladó köteles nyugtát, számlát adni. Az adóhatóság felhívja a figyelmet arra, hogy a bizonylatadás nem járhat újabb anyagi teherrel a vásárlónak, vagyis nem lehet valamit aszerint eltérő áron értékesíteni, hogy valaki kér-e róla számlát vagy sem.
Közérdekű bejelentésekből, adóhatósági ellenőrzésekből levont tapasztalatok szerint a sült halról, jégkrémről, sörről elvétve kapnak nyugtát a vásárlók, az éttermi fogyasztásról pedig sokszor csak tollal írt vagy számítógéppel előállított úgynevezett "pincérblokkot" adnak, amit a hozzá nem értő szem szabályosnak vél. A szabálytalanul kiállított nyugták legfőbb következménye, hogy az érintett vállalkozások nem teljesítik adófizetési kötelezettségüket, ezáltal megrövidítik a költségvetést.
Az adóhatóság arra kéri az állampolgárokat, hogy ha azt tapasztalják, nem kapnak megfelelő nyugtát, akkor azt kérjék az eladótól. A hivatal nem buzdít direktben arra, hogy az állampolgárok úgymond jelentsék fel a mulasztó vállalkozásokat, hanem így fogalmaz: "a NAV az e témában tett jelzéseket továbbra is fogadja, és kivizsgálja".
Sok esetben nehezen lehet megkülönböztetni egymástól a szabályosan kiállított nyugtát, illetve a csak nyugtának látszó dokumentumot, pláne az egyszeri vásárlóknak. Utóbbi ugyanúgy nem felel meg az adózási szabályoknak, mintha az eladó egyáltalán nem adott volna nyugtát. Az adóhatóság közzétett két bizonylatmásolatot, amelyek közül az első egy szabályosan kiállított nyugta, a második viszont csak álca.

Az AP szám a pénztárgépek egyedi azonosító száma. Ez minden pénztárgép esetén más, nem lehet két megegyező AP szám. A 9 jegyű szám első 3 számjegye a pénztárgép típus azonosítója, a többi 6 számjegy pedig a kassza egyedi azonosítója.
Mit mutatnak a számok?
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A Pénzcentrum.hu kérésére statisztikát készített a NAV a nyugta- és számlaadási kötelezettség teljesítésére irányuló ellenőrzésekről. A kimutatás szerint 2012. I. félévében összesen 33 102 vizsgálatot végzett az adóhatóság, amelyek összesen 24 690 adóalanyt érintettek. Az ellenőrzések 20,5 százaléka zárult megállapítással. Összesen 666 millió forint mulasztási bírságot szabott ki az adóhatóság, melynek a 80 százaléka jogerős.
Az adóhivatal 2011. I. félévében jóval kevesebb, összesen 25 025 esetben ellenőrizte a nyugta- és számlaadást 19 784 adóalanynál. Az ellenőrzések 18,8 százaléka zárult megállapítással, összesen 474 millió forint mulasztási bírságot szabott ki a NAV, amelyből 417 millió forint emelkedett jogerőre.

Az ellenőrzések során ugyanakkor kevesebb súlyos mulasztásra derült fény, ezt támasztja alá, hogy a tavalyinál tízzel kevesebbszer, 58 alkalommal kellett alkalmazni az üzletbezárás szankcióját. Az adóhatóság mulasztási bírság kiszabása mellett 12 nyitvatartási napra lezárhatja az üzlethelyiséget, és ugyanerre az időre felfüggesztheti az adóköteles tevékenység folytatását, ha a vállalkozó be nem jelentett alkalmazottat foglalkoztat vagy foglalkoztatott, igazolatlan eredetű árut forgalmaz, illetve ha ugyanabban az üzlethelyiségben, telephelyen, műhelyben az első ellenőrzéstől számított egy éven belül második alkalommal mulasztja el számla- vagy nyugtaadási kötelezettségét.
Sokat kockáztat a vállalkozás, ha ezt követően sem ad nyugtát vagy számlát. Ha egy újabb ellenőrzésen is fennakad a rostán, akkor már 30 nap a felfüggesztés időtartama, minden további esetben pedig már 60 napra zárják be a boltját, és ez idő alatt máshol sem végezheti a tevékenységét. Az ismétlődésre vonatkozó szabályok nem alkalmazhatóak, ha két egymást követő ugyanolyan mulasztás között 3 év eltelt.
-
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
Megindult az MBH Bank részvények igénylése (x)
A lakossági befektetőket egyszerű folyamat és árkedvezmény is várja a bank részvényigénylésében.
-
Megéri-e a KKV-nak napelembe fektetnie? (x)
Energiaválság és kiszámíthatatlan költségek
-
Szigetüzem egyszerűen: megbízható Pramac megoldások (x)
A stabil energiaellátás ma már nem luxus, hanem alapfeltétel – legyen szó otthonról, vállalkozásról vagy mezőgazdasági telepről.








