Az internet elintézte az árverési maffiát

Pénzcentrum
2008. augusztus 4. 13:05

Dolgoznak az adózás rendjéről szóló törvény módosításán, hogy ingóságok mellett ingatlanokat is online liciten adhasson el az adóhivatal. A elektronikus árverés idén kezdődött, és az első félévben már 200 milliós pluszt hozott az államkasszának; voltak olyan autók, amelyekre több mint 450-szer licitáltak. Bár ügyeskedni így is lehetne, még senki nem próbálta meg - írja az Index.

Január óta az adóhivatal az adó- vagy más köztartozás fejében lefoglalt ingóságokat elektronikusan is árvereztetheti a korábbi hagyományos licitáláson kívül. Az első félévben 237 árverést tartottak, az internetes licittel eladott áruk átlagosan a becsérték 72 százalékáért találtak gazdára, közölte az Index kérdésére Várszeghi György, az APEH végrehajtási főosztályának vezetője.

Az APEH kifejezetten sikeresnek értékeli az online árveréseket, így már tervben van az ingatlanok elektronikus árverésének bevezetése is. Ehhez azonban módosítani kell az adózás rendjéről szóló törvényt úgy, hogy az ingatlanokra is kiterjedjen az e-árverés lehetősége, mondta Várszeghi György. A törvénymódosítás előkészítése már folyik.

Elintézték a hiénákat

Korábban, a hagyományos árveréses időszakban rendszeresen előfordult, hogy az értékesebb tárgyak - elsősorban az autók - érdemi licitálást meghiúsították az árverési hiénák, ennek fényében jelentős előrelépés a becsérték 70 százaléka feletti értékesítési átlag. Az adózás rendjéről szóló törvény szerint az ingóságok árverése során akár a becsérték 25 százalékáig le lehet menni, kellő érdeklődés hiányában - és az árverési hiénák gondoskodtak arról, hogy ne legyen érdeklődés.

Ha valaki be akart menni a licitre, az árverési maffia tagai még a hivatalos helyiségen kívül megakadályozták ebben, és felajánlották neki: majd ők megveszik, és továbbadják a kiszemelt autót, jellemzően a becsérték feléért. Így egy kétmillió forintosra felbecsült autót megvették félmillióért, majd továbbadták egymillióért. Ha a vevőjelölt nagyon erősködött, hogy részt akar venni a liciten, akkor ott ajánlottak rá, hogy félárnál olcsóbban semmiképp se tudja megvenni.

Az online árverés viszont tiszta versenyhelyzetet teremtett. Nem csoda, hogy az első félévben a hagyományos nagyjából 25 százaléknak csaknem háromszorosát érték el az e-árverésen (a törvény szerint az ötven százalékig eleve el kell jutni, hogy eredményes legyen a licit). Ez az APEH számításai szerint hat hónap alatt több mint 200 millió forintos pluszbevételt jelentett a költségvetésnek. Tulajdonképpen ennyivel kevesebb folyt az árverési maffiához, mondta Várszeghi György.

Ha az ingatlanokra is lehet majd online licitálni, az várhatóan jócskán megdobja az e-árverésből számrazó bevételek összegét. Panaszra azonban így sem lehet oka az adóhivatalnak: az első hat hónapban csak elektronikus árverésből 307,5 millió forint volt az első féléves bevétel. Ez majdnem annyi, mint tavaly az összes árverésből - beleértve az ingatlant is - származó 375 millió forint, és több, mint a 2005-ös összes árverési bevétel, ami 287 millió volt.

Negyvenezertől nyolcmillióig

Egyébként az APEH összes végrehajtási bevétele is dinamikusan nőtt az előző évekhez képest. Június végéig 154,8 milliárd forintot hajtottak be a köztartozást felhalmozó adózóktól, ami 29 milliárdos, több mint húsz százalékos növekedést jelent az előző évi 125,8 milliárd forinthoz képest (és csaknem a másfélszerese a 2005-2006-os, 110 milliárd forint körüli összegnek).

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Az első félévben az eddig sikeresen lezárult licitálások majdnem 90 százalékában járműveket adtak el (ez nem csoda, mivel az árverési hiénák az autókat szerették legjobban). Természetesen egy autó volt a legdrágábban értékesített termék is, egy Mercedesért összesen 8,2 millió forintot fizetett a nyertes licitáló. A legvonzóbb termékek szintén autók voltak: egy Toyota Hiace-t 456 regisztrált ajánlat után, a becsérték 106 százalékán tudtak eladni, míg egy Renault Mastert 454 licit után a becsérték 1,83-szorosán került új tulajdonoshoz.

Az autókon túl szerszámok, gépek, berendezések, árukészlet, illetve lakberendezési tárgyak, így bútorok, festmények, dísztárgyak, de még porcelán is szerepel a kínálatban. Ez utóbbiak közül került ki a legolcsóbban, 43 ezerért eladott termék, egy intarziás éjjeliszekrény.

Kétezer potenciális vevő

A licitálók érdeklődése változó: jellemzően hét-nyolc ajánlattevő küzd egy termékért, de volt olyan, amiért 22-an szálltak ringbe az eddig regisztrált csaknem kétezer felhasználóból. Ha egy online licitre felkínált termék senkinek nem kell - az e-árverés egyébként nyolc napig tart -, lehetőség van ismételt árverésre, ami lehet hagyományos vagy elektronikus is. Bizonyos feltételekkel az eredetileg megállapított becsértéket csökkenteni is lehet, ha az adóhivatal illetékesei úgy érzik, a túl magasan megállapított ár okozta az érdektelenséget.

Sikeres árverés esetén a nyertes licitálónak nemcsak fizetnie kell, hanem gondoskodnia is a megvásárolt termék elszállításáról (az árverés eredményéről minden résztvevőt e-mailben értesítenek). A győztesnek nyolc napja van a fizetésre. Néhány esetben fordult csak elő, hogy a legmagasabb árat kínáló nem fizetett. Ebben az esetben a következő legmagasabb ajánlatot tevő lesz az új nyertes, míg a nem fizetőt kötelezik a vételár-különbözet megfizetésére, valamint kizárják az elektronikus árverezés rendszeréből.

Ez a szabály lehetővé tenne egy kiskaput: ügyfélkapus regisztrációra kellene bírni például hajléktalanokat, a nevükben olyan magas árat ajánlani, ami a többi árverezőt elriasztja, hogy az ügyeskedő saját, viszonylag kedvező ajánlatával juthasson a licitre bocsátott termékhez. Várszeghi György azonban erre a felvetésünkre azt mondta: egyelőre nem látják a jelét annak, hogy ilyen trükközésekkel próbálkozott volna bárki is.

NEKED AJÁNLJUK
HR BLOGGER
hrdoktor  |  2024.04.18 06:25
Hazánkban körülbelül 3,5 millió ember küzd visszérbetegséggel, ami kezeletlenül lábszárfekélyhez, ak...
coachco  |  2024.04.16 16:42
Nekem a csend! A csendre való vágyakozás maga! [...] Bővebben!
perfekt  |  2024.04.10 14:41
Az utazási költségtérítési támogatásról a Kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi L...
laskainelli  |  2024.03.26 12:00
A házasság egy olyan szövetséget jelentene, amelynek mélysége biztonságot és figyelmet biztosít a fe...
vezetoi-coaching  |  2024.02.12 22:30
Gondoltam, ezt elmesélem már. Gyakorlatilag kétszer megnéztem…:-))) Életemben először... Ki tudja, a...
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 19. péntek
Emma
16. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem