Tovább erősödtek a telítődés jelei a hazai üzlethálózatban. Mélyült a működő üzletek számának első negyedévi szezonális visszaesése, és az éves szintű növekedés is mérsékeltebb volt a korábbiaknál. 2005. március 31-én Magyarországon 111,8 ezer vállalkozás összesen 165,8 ezer kiskereskedelmi üzletet működtetett. A kiskereskedelmi üzlethálózat eladóterének összesített alapterülete 16,9 millió m2, az egy üzletre jutó átlagos alapterület 102 m2 volt - olvasható a Központi Statisztikai Hivatal kiskereskedelmi üzlethálózattal kapcsolatos jelentésében.
2005 I. negyedévében a működő kiskereskedelmi üzletek száma 450-nel (0,3%-kal) csökkent, ami 6,0 ezer új üzlet nyitásának és 6,5 ezer üzlet megszűnésének eredményeként jött létre (2003 és 2004 hasonló időszakában 308, illetve 304 üzlettel csökkent az üzletállomány).
A kiskereskedelmi üzletek száma egy év alatt (2004. március 31. és 2005. március 31. között) 0,5%-kal (822 egységgel) növekedett. Éves szinten az üzlethálózat lassuló bővülése figyelhető meg. Az I. negyedévi növekedés mértéke az előző év hasonló időszakához viszonyítva 2001-ben 5,8, 2002-ben 3,8, 2003-ban 2,1, tavaly 1,8 ezer üzlet volt. Az éves szintű 0,5%-os üzletszám-növekedés a 2004 II., III, és IV. negyedévi (0,2%, 0,1%, illetve 0,5%-os) bővülés következménye.
A kiskereskedelmi üzletállomány 2005 első negyedévi országos szintű mérséklődése - eltérő mértékben - minden régióban megfigyelhető volt: a csökkenés nagy része (több mint egyharmada) a közép-dunántúli régióban következett be, a legkisebb mértékű csökkenés pedig a közép-magyarországi régióban volt tapasztalható (ahol mindössze 16 üzlettel működött kevesebb, mint 2004 végén). A legjelentősebb üzletszám-csökkenés Veszprém, Borsod-Abaúj-Zemplén, Somogy és Komárom-Esztergom megyében következett be, növekedés Nógrád és Pest megyében volt.
A bekövetkezett változások a kiskereskedelmi üzlethálózat területi szerkezetét lényegében nem befolyásolták: 2005 I. negyedévében az országos üzletállomány 28,9%-a továbbra is a közép-magyarországi régióban (19,3%-a Budapesten) volt található, ami a területi koncentráció csekély mértékű emelkedését jelentette. A többi régió súlya 10-15% között oszlott meg.
Az I. negyedévben bekövetkezett üzletszám-csökkenés valamennyi településtípusban éreztette hatását. A legnagyobb arányú (0,4%-os) csökkenés a községekben működő kiskereskedelmi egységeknél volt tapasztalható, míg az üzletek abszolút számát tekintve a városokban esett vissza leginkább (292-vel) az üzletek állománya. Budapesten alig érzékelhetően, 0,1%-kal (19-cel) mérséklődött a működő üzletek száma.
Az üzletszám tavalyi I. negyedévhez viszonyított, éves bővülése is egyenetlenül oszlott meg a különböző településtípusoknál. A budapesti, illetve a vidéki városokban működő üzletek számának gyarapodása ellensúlyozta a községek 1,3%-os (477 egység) üzletszám-csökkenését.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Az üzlettípusok közül az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzletek számának 2002 óta tartó csökkenése tovább folytatódott. Az utóbbi három évben számuk több mint 2 ezerrel, ebből az utolsó negyedévben 449-cel lett kevesebb. Arányuk az összes kiskereskedelmi üzletállományon belül a 2002 I. negyedévi 32,0%-ról 2005 március végére 29,8%-ra mérséklődött.
Ezzel egyidejűleg a nem élelmiszert forgalmazó kiskereskedelmi üzletek arányában növekedés volt tapasztalható. Közülük 2004 I. negyedévéhez viszonyítva a legnagyobb bővülés a könyv-, újság-, papíráru- és egyébiparcikk-üzletek állományában (673 egység), valamint az iparcikk jellegű vegyes üzletek (626 egység) esetében volt megfigyelhető, míg a textil-, ruházati és lábbeliszaküzletek száma 237-tel csökkent a tavalyi év hasonló időszakához képest.
Míg 2005 I. negyedévében 0,9%-os (449 egységes) csökkenés következett be az élelmiszert forgalmazó egységeknél, és 0,1%-kal (82 egységgel) csökkent a nem élelmiszert forgalmazó üzletek állománya is, addig a gépjármű-, járműalkatrész-üzletek és a gépjárműüzemanyag-töltő állomásoké 0,7%-kal (81 egységgel) nőtt.
2005 március végén egy gazdasági szervezet átlagosan 1,48 üzletet működtetett, ami az üzemeltetői koncentráció további erősödését jelzi. (A mutató értéke 1998-ban 1,44, 2000-ben 1,46, 2003-ban 1,47 volt). A társas vállalkozásoknál az átlagosnál magasabb (1,71) , az egyéni vállalkozásoknál alacsonyabb (1,26) volt az egy üzemeltetőre jutó üzletszám az I. negyedév végén.
A kiskereskedelmi üzletek üzemeltetőinek száma az I. negyedévben 0,3%-kal (334 vállalkozással) csökkent. Ennél nagyobb arányban, 1,1%-kal (624 üzemeltetővel) mérséklődött az egyéni vállalkozások száma, míg a társas vállalkozásoké 0,5%-kal (290 üzemeltetővel) növekedett 2004 végéhez viszonyítva. Így az egyéni vállalkozások részesedése az üzemeltetőkön belül 50%-ra esett vissza, miközben a társas vállalkozások súlya tovább nőtt, elérve a 49,6%-ot. Az egyéb gazdálkodási formájú szervezetek aránya közel 0,4% volt.
2005. március 31-én a kiskereskedelmi üzlethálózat összesen 16,9 millió m2 eladótérrel rendelkezett. Az év első három hónapjában az üzletszám 0,3%-os csökkenése mellett az összesített alapterület 0,1%-kal (15 ezer m2) bővült az előző negyedév végéhez viszonyítva, ami azért következhetett be, mert az újonnan létrejött kiskereskedelmi egységek átlagosan nagyobb alapterülettel rendelkeztek, mint a megszűnt üzletek.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
Folytatódik az árcsökkentési program a Lidlben: mutatjuk, milyen akciók érkeztek
A magyar vásárlók különösen árérzékenyek, még mindig megnézik, hogy mire, mennyit költenek.
-
Erre most még kevesen gondolnak, amikor hitelt vesznek fel
Fáy Zsolttal, a MagNet Bank elnökével beszélgettünk.
-
Videó: bejutottunk a SPAR üzemébe, ahol évi 20 millió kg húst dolgoznak fel
Jelenleg több mint 360 ember dolgozik az üzemben.
-
Élethelyzetek, amiben kivédhető az anyagi kockázat (x)
Az elmúlt években különösen sok elbizonytalanító körülménnyel kellett szembenéznünk.
- Olasz kiesési rangadó is lesz - sport a tévében
- Ekkora kártérítést kaptak a bicskei gyermekotthon igazgatójának áldozatai
- Dönerdiplomácia Törökországban: ezt sütötte ki a német elnök
- Zárt ajtók mögött próbálnak közeledni egymáshoz
- Nem túl biztatóak a foglalkoztatottsági adatok
- Moszkva nem finomkodik, kiutasít két diplomatát