17 °C Budapest

Kóka: "ufó vagyok a kormányon belül"

Pénzcentrum
2005. február 7. 09:20

Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter a gazdaságélénkítést, Magyarország versenyképességének javítását tartja legfontosabb feladatának, és ezt a célkitűzést veszi figyelembe a miniszter valamennyi általa irányított program, vagy reform esetében. A tárcavezető úgy ítéli meg, hogy a kormányon belül nem hatásköri, hanem csupán szakmai viták vannak, a pénzügyi és a gazdasági tárca szerepköri zavarai Kóka szerint csak kifelé látszanak rosszul, szerinte nagyon is szükség van a két minisztérium szoros együttműködésére. A gazdasági miniszter a Népszabadságnak adott szombati interjújában úgy véli: a gyakran több százmilliárd forintos tétre menő programok megvalósítására egyetlen minisztérium sem képes egyedül.




Kóka szerint az autópálya-építés nem mérnöki, sokkal inkább gazdaságfejlesztési ügy. Ennek a finanszírozási része jelenti a legkeményebb diót, és mivel ezt a kédést egyedül nem tudja megoldani a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM), ezért szüksége van a Pénzügyminisztérium (PM) segítségére. A miniszter szerint ezért van az, hogy az autópálya-építési kérdésekben a PM is hangsúlyosan megjelenik. Nincs tehát szerepzavar, csupán arról van szó, hogy a GKM szerepe változik a kormányon belül: eddig a tárcáról az a kép élt, hogy az elsősorban egy autópálya-fejlesztő központ, amely mellesleg gazdaságélénkítéssel is próbálkozik. Mindez mára megváltozott. A miniszterelnök egyértelművé tette: a gazdaság-, illetve a fejlesztéspolitika központja a kormány, amiből a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) kihasította a megfelelő részt magának.

Kóka szerint épp emiatt ilyen aktív a GKM a második nemzeti fejlesztési terv (NFT) koncepciójának ügyében. A miniszter leszögezte, hogy "minden alkalmat megragadok arra, hogy a versenyre, a versenyképességre fűzzem fel az egyes részterületek nagy ívű terveit".

A gazdasági tárca vezetője hangsúlyozta, hogy a második NFT-vel 207-2013 között a magyar fél társfinanszírozásával együtt mintegy 12 ezer milliárd forintnyi pénz áramolhat a magyar gazdaságba, amely érezhető fejlődést fog kiváltani. Kóka szerint itt sem arról van szó, hogy a GKM szerepköri zavarban lenne. Van ugyanis európai ügyekért felelős miniszter is, Baráth Etele - akivel Kóka elmondása szerint "mondhatni, barátok vagyunk", ugyanakkor a gazdasági miniszter utalt rá, hogy természetesen "vannak olyan kérdések a tervezéssel, a kiemelt célokkal kapcsolatban, amelyek szakmai vitákat váltanak ki a fejlesztéspolitikai kabineten belül."

A miniszter visszautasította azokat a vádakat, hogy túlhatalmi ambíció lennének, és ezért vált volna az autópálya-építéseken túl az NFT, illetve az Európa-Terv is fontossá. Majd hozzátette: "azt viszont határozottan szeretném, hogy a gazdaság érdekei, a versenyképesség fogalma minden terv középpontjába kerüljenek. Mondhatják, hogy ufó vagyok a kormányon belül. Én viszont azt mondom, hogy ez az a kormányzati logika és dinamika, amit a miniszterelnök megkövetel."




Kóka szerint jelenleg még a csillagok együttállása is kedvező az adócsökkentéshez: a második NFT hatalmas forrásaiból felgyorsuló gazdasággal párhuzamosan új adóbevételek is keletkeznek, melyek képesek lesznek finanszírozni az adórendszer átalakításának költséges elemeit is. Addig azonban egy az adózókat feleslegesen bosszantó szabályok, felesleges adminisztratív terhek megszüntetését szolgáló rövid távú programot kell összeállítani. Kóka kiemelte, hogy "ebből az első, úgynevezett "elsősegélycsomagot" már tavasszal az Országgyűlés elé vihetjük. De gondolkodunk egy három-öt évre szóló adóchartában is, amely rögzíti a következő évek lépéssorozatát, így kiszámítható fiskális politikát eredményez.

Kóka utalt rá, hogy a GKM az adórendszer átalakításának témakörében, a versenyképességi szempontokat szem előtt tartva már számos felülvizsgálati programot végeznek, melyek szinte minden adónemre kiterjednek.

A közlekedési infrastruktúráról

A miniszter szerint "az embereket nem érdekli, hogy ki és milyen forrásból építi az autópályákat. Ennél fontosabb, hogy hova, mennyiért és milyen minőségű úton jutnak el úti céljukhoz. Ezért inkább közvetlenül a sztrádák megvalósítására koncentrálunk." Kóka leszögezte: fontosnak tartom azt is, hogy az autópálya-matricák ne dráguljanak gyorsabb ütemben a hálózat bővülésénél. A külföldiek útadójának kérdését, az ügy napvilágra kerülésének körülményeit szerencsétlennek nevezte a tárcavezető, és elmondta, hogy a jelenlegi formában a GKM azt nem támogatja. Ezzel szemben Kóka híve lenne egy a megszüntetett útalaphoz hasonló rendszer kialakításában.

A MÁV pénzügyi egyensúlyi helyzetének kérdésében Kóka szerint az egyik célkitűzésnek annak kell lennie, hogy "a MÁV kritikus eladósodottsága és folyamatos veszteségtermelése ellenére a pénzügyi összeomlást kerüljük el. A másik feladat egy versenyképes, infrastruktúráját a verseny érdekében a leghatékonyabban hasznosító, szolgáltatásorientált, ésszerű szervezetben működő vasút kialakítása."

Kóka ezzel kapcsolatban elmondta, hogy "hamarosan önálló cégekké alakulhatnak a társaság üzletágai. A pályavasút valóban versenysemleges működését új pályahasználati tarifarendszer alapozza majd meg. Emellett fontolgatjuk a MÁV árufuvarozási üzletágának leányvállalattá alakítása utáni privatizációját, esetleg stratégiai szövetségi rendszerbe való integrálását." A miniszter szerint azonban "a vasút megújításának sokmilliárdos költségei miatt a GKM egyedül nem léphet ezen a területen sem."
HR BLOGGER
laskainelli  |  2024.03.26 12:00
A házasság egy olyan szövetséget jelentene, amelynek mélysége biztonságot és figyelmet biztosít a fe...
hrdoktor  |  2024.03.26 10:32
A stressz negatív hatásairól szinte mindenki hallott, de az eustressz, vagyis a pozitív stressz egés...
perfekt  |  2024.03.12 11:42
Az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásainál előfordul, hogy a kérelmező több ellátást kap a jog sze...
coachco  |  2024.03.03 12:47
Most belegondolva abba, a Föld, föld...! című könyve után, hogy Márai távozása és az én ifjúkorom kö...
vezetoi-coaching  |  2024.02.12 22:30
Gondoltam, ezt elmesélem már. Gyakorlatilag kétszer megnéztem…:-))) Életemben először... Ki tudja, a...
Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

Egykor kubai textilmunkásoktól volt hangos, most közösségi finanszírozásból újul meg a patinás budapesti gyárépület (x)

A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. március 28. csütörtök
Gedeon, Johanna
13. hét
Március 28.
Nagycsütörtök
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem