A PayPal már eddig is 30 milliárd dollárnyi hitelt adott ki, most saját bankkal gyorsítaná tovább a növekedést.
Az infláció, a forint gyengülése és a megugró banki költségek egyre nagyobb kihívást jelentenek a magyarok számára. A Pénzcentrum szavazása rávilágított: a lakosság jelentős része elégedetlen a tranzakciós illetékek és számlavezetési díjak emelkedésével. Míg néhányan elfogadják a változásokat, sokan bankváltást, számlamegszüntetést vagy a virtuális bankokhoz való átállást tervezik.
Az infláció Magyarországon az elmúlt évek során mindennapi témává vált, hiszen a hirtelen és tartós áremelkedések érezhetően megnehezítették az emberek mindennapi életét. A forint gyengülése és az euróárfolyam kilövése már nem csak gazdasági szakértők, hanem minden magyar átlagember számára is kézzelfoghatóvá vált: az élelmiszerárak növekedése, az energiaszámlák terhei és a mindennapi szolgáltatások díjai szinte mindenkit érintenek. Még azok is, akik az elmúlt években béremelésben részesültek, gyakran érzik úgy, hogy a hó végén egyre kevesebb pénz marad a zsebükben.
A gazdasági környezet változásai természetesen a bankszektort sem hagyták érintetlenül. A kormány döntéseire reagálva szinte minden hazai átterheli az ügyfeleire a tranzakciós illetéket, valamint emeltek a számlavezetési díjakon is. Emiatt több fórumon figyelmesek lettünk arra, hogy rengeteg magyar fontolgatja a számlája bezárását, ami igen érdekes kérdéseket vet fel.
Ennek a helyzetnek a megértésére a Pénzcentrum nemrégiben szavazást indított, amelyben olvasóink véleményére voltunk kíváncsiak.
Hogyan reagálnak az ügyfelek a banki díjemelésekre?
Szavazásunk alapján a következő eredményeket kaptuk:
Ahogy az a fentebb táblázatban is illusztrált adatokból kiderült:
- A banki ügyfelek 13%-a (332 fő) úgy véli, hogy a változás elkerülhetetlen volt, és nem tesz semmit a megemelkedett költségek miatt. Számukra ezek a lépések a banki szolgáltatások természetes velejárói.
- Ugyanakkor a válaszadók 17%-a (428 fő) komolyabban mérlegeli a bankváltást. Úgy érzik, a jelenlegi helyzetben különösen fontos, hogy olyan pénzügyi szolgáltatót válasszanak, amely jobb feltételeket kínál.
- A szavazók 29%-a (739 fő) teljesen elutasítja a díjemeléseket, és szélsőséges megoldást tervez: számlájuk megszüntetését, sőt, sokan még azt sem fontolgatják, hogy más bankhoz menjenek át.
- Hasonló arányban, 30%-ban (765 fő) vannak azok, akik a virtuális banki platformok, például a Revolut használatára állnának át. Ez az ügyfélkör elsősorban a kedvezőbb költségek és a modern digitális megoldások miatt keresne alternatívákat.
- Meglepő módon viszonylag kevesen, mindössze 10%-nyian (246 fő) próbálnák a megemelkedett banki költségeket az élet más területein való spórolással ellensúlyozni.
A szavazás tanúsága szerint bár sokan alkalmazkodnak a változásokhoz, azért jelentős az elégedetlenség, és egyre többen keresnek radikális megoldásokat a hagyományos banki rendszer kihívásaira. Azonban az is sokakat érdekelhet, hogy milyen jelenségek vezettek el idáig. A cikk további részében igyekszünk elemezni azokat az előzményeket, amelyek a későbbiekben már egyenes következmények lehetnek a bankszámlájukkal kapcsolatban radikális lépést fontolgató magyar bankszámlatulajdonosok életében.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Tranzakciós forgalom csökkenése
Egy felmérés alapján a családok 63%-ában legalább havi egyszer utalnak egymásnak pénzt, az ilyen családok majdnem felében a családtagok nem egy banknál vezetik a számláikat. A különböző bankoknál vezetett számlák is okozhatják, hogy a családok ötödének több mint évi 30 ezer forintba kerül csak az, hogy egymásnak utalnak. Azok esetében pedig, akik rendszeresen nagyobb összeget (50 ezer forint felett) küldenek egymásnak a családon belül, ez az arány a duplájára emelkedik, vagyis 40%-uk fizet évente több mint 30 ezer forintot a családtagok közötti utalásért.
Készpénzhasználat
Az elmúlt időszakban a készpénzhasználat újra erősödni látszik Magyarországon, annak ellenére, hogy az elektronikus fizetések népszerűsége is folyamatosan növekszik. Egy korábbi kutatás szerint a mobiltárcát használó fiatalok, különösen a 18-25 évesek és a 25 év felettiek körében, bár többségük az elektronikus fizetést részesíti előnyben, akadnak olyanok is, akik szívesebben fizetnek készpénzzel, ahol erre lehetőségük van.
A készpénz vonzereje elsősorban annak kézzelfoghatóságában rejlik, amely a fizikai kontroll érzetét adja, valamint segít abban, hogy a pénzköltést jobban követni tudják. Ezzel szemben az elektronikus fizetési formák a kényelem, a biztonság és a gyorsaság miatt népszerűek, különösen a fiatalabb generációk körében. A készpénzhasználat további növekedése azonban komoly hatással lehet a hazai banki szektorra, amelynek alkalmazkodnia kell az eltérő fogyasztói szokásokhoz.
Virtuális bankok erősödése
A Revolut intenzíven dolgozik azon, hogy Magyarországon is fióktelepet nyisson, ami egy fontos lépés lenne a hazai piacon való erősödés felé. A fióktelep létrehozása révén a Revolut helyi bankszámlaszámot tudna biztosítani, amely megkönnyíti a magyar felhasználók számára, hogy elsődleges bankjukként használják a szolgáltatást.
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








