A 0 százalékos THM az idei ünnepi szezonban is az egyik legkeresettebb finanszírozási forma a hazai webáruházakban. Sokan nincsenek tisztában a hátulütőkkel.
Az infláció, a forint gyengülése és a megugró banki költségek egyre nagyobb kihívást jelentenek a magyarok számára. A Pénzcentrum szavazása rávilágított: a lakosság jelentős része elégedetlen a tranzakciós illetékek és számlavezetési díjak emelkedésével. Míg néhányan elfogadják a változásokat, sokan bankváltást, számlamegszüntetést vagy a virtuális bankokhoz való átállást tervezik.
Az infláció Magyarországon az elmúlt évek során mindennapi témává vált, hiszen a hirtelen és tartós áremelkedések érezhetően megnehezítették az emberek mindennapi életét. A forint gyengülése és az euróárfolyam kilövése már nem csak gazdasági szakértők, hanem minden magyar átlagember számára is kézzelfoghatóvá vált: az élelmiszerárak növekedése, az energiaszámlák terhei és a mindennapi szolgáltatások díjai szinte mindenkit érintenek. Még azok is, akik az elmúlt években béremelésben részesültek, gyakran érzik úgy, hogy a hó végén egyre kevesebb pénz marad a zsebükben.
A gazdasági környezet változásai természetesen a bankszektort sem hagyták érintetlenül. A kormány döntéseire reagálva szinte minden hazai átterheli az ügyfeleire a tranzakciós illetéket, valamint emeltek a számlavezetési díjakon is. Emiatt több fórumon figyelmesek lettünk arra, hogy rengeteg magyar fontolgatja a számlája bezárását, ami igen érdekes kérdéseket vet fel.
Ennek a helyzetnek a megértésére a Pénzcentrum nemrégiben szavazást indított, amelyben olvasóink véleményére voltunk kíváncsiak.
Hogyan reagálnak az ügyfelek a banki díjemelésekre?
Szavazásunk alapján a következő eredményeket kaptuk:
Ahogy az a fentebb táblázatban is illusztrált adatokból kiderült:
- A banki ügyfelek 13%-a (332 fő) úgy véli, hogy a változás elkerülhetetlen volt, és nem tesz semmit a megemelkedett költségek miatt. Számukra ezek a lépések a banki szolgáltatások természetes velejárói.
- Ugyanakkor a válaszadók 17%-a (428 fő) komolyabban mérlegeli a bankváltást. Úgy érzik, a jelenlegi helyzetben különösen fontos, hogy olyan pénzügyi szolgáltatót válasszanak, amely jobb feltételeket kínál.
- A szavazók 29%-a (739 fő) teljesen elutasítja a díjemeléseket, és szélsőséges megoldást tervez: számlájuk megszüntetését, sőt, sokan még azt sem fontolgatják, hogy más bankhoz menjenek át.
- Hasonló arányban, 30%-ban (765 fő) vannak azok, akik a virtuális banki platformok, például a Revolut használatára állnának át. Ez az ügyfélkör elsősorban a kedvezőbb költségek és a modern digitális megoldások miatt keresne alternatívákat.
- Meglepő módon viszonylag kevesen, mindössze 10%-nyian (246 fő) próbálnák a megemelkedett banki költségeket az élet más területein való spórolással ellensúlyozni.
A szavazás tanúsága szerint bár sokan alkalmazkodnak a változásokhoz, azért jelentős az elégedetlenség, és egyre többen keresnek radikális megoldásokat a hagyományos banki rendszer kihívásaira. Azonban az is sokakat érdekelhet, hogy milyen jelenségek vezettek el idáig. A cikk további részében igyekszünk elemezni azokat az előzményeket, amelyek a későbbiekben már egyenes következmények lehetnek a bankszámlájukkal kapcsolatban radikális lépést fontolgató magyar bankszámlatulajdonosok életében.
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Tranzakciós forgalom csökkenése
Egy felmérés alapján a családok 63%-ában legalább havi egyszer utalnak egymásnak pénzt, az ilyen családok majdnem felében a családtagok nem egy banknál vezetik a számláikat. A különböző bankoknál vezetett számlák is okozhatják, hogy a családok ötödének több mint évi 30 ezer forintba kerül csak az, hogy egymásnak utalnak. Azok esetében pedig, akik rendszeresen nagyobb összeget (50 ezer forint felett) küldenek egymásnak a családon belül, ez az arány a duplájára emelkedik, vagyis 40%-uk fizet évente több mint 30 ezer forintot a családtagok közötti utalásért.
Készpénzhasználat
Az elmúlt időszakban a készpénzhasználat újra erősödni látszik Magyarországon, annak ellenére, hogy az elektronikus fizetések népszerűsége is folyamatosan növekszik. Egy korábbi kutatás szerint a mobiltárcát használó fiatalok, különösen a 18-25 évesek és a 25 év felettiek körében, bár többségük az elektronikus fizetést részesíti előnyben, akadnak olyanok is, akik szívesebben fizetnek készpénzzel, ahol erre lehetőségük van.
A készpénz vonzereje elsősorban annak kézzelfoghatóságában rejlik, amely a fizikai kontroll érzetét adja, valamint segít abban, hogy a pénzköltést jobban követni tudják. Ezzel szemben az elektronikus fizetési formák a kényelem, a biztonság és a gyorsaság miatt népszerűek, különösen a fiatalabb generációk körében. A készpénzhasználat további növekedése azonban komoly hatással lehet a hazai banki szektorra, amelynek alkalmazkodnia kell az eltérő fogyasztói szokásokhoz.
Virtuális bankok erősödése
A Revolut intenzíven dolgozik azon, hogy Magyarországon is fióktelepet nyisson, ami egy fontos lépés lenne a hazai piacon való erősödés felé. A fióktelep létrehozása révén a Revolut helyi bankszámlaszámot tudna biztosítani, amely megkönnyíti a magyar felhasználók számára, hogy elsődleges bankjukként használják a szolgáltatást.
-
Másokért tenni? A Lidl-nél igazán megéri!
A diszkontlánc ünnepi összefogásra hívja vásárlóit, hogy három partnerszervezetével összefogva támogassa a hátrányos helyzetű gyermekek karácsonyát.
-
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
3,5%-os kamatozású hitellel segíti a tudatos otthontervezést a Fundamenta megújult lakásszámlája (THM: 5,04–5,31%) (x)
Frissítette egyik legnépszerűbb termékét, az Otthontervező Lakásszámlát a Fundamenta, azzal a céllal, hogy még inkább megkönnyítse ügyfelei számára lakáscéljaik elérését.
-
A stílus maga az ember - már karkötővel és gyűrűvel is fizethetnek a Gránit Bank ügyfelei (x)
A Gránit Bank most azon ügyfeleinek, akiknek az ajánlására két további ügyfél számlát nyit a banknál december 19-ig, díjmentesen biztosít digitális fizetésre alkalmas karkötőt.








