13 °C Budapest

Így intézik a pénzügyeiket a látás- és mozgássérültek

Pénzcentrum
2011. február 2. 05:20

Milyen problémákkal találkoznak a látás- és mozgássérültek a pénzügyeik intézése során? Belegondoltál már abba, amikor egy hívószámmal a kezedben ülsz a számlavezető bankod egyik fiókjában és megszólal a következő ügyfelet jelző hang, vagy sietsz a postára feladni egy sárga csekket és a bejárati ajtó előtt három lépcsőfok fogad, hogy ilyen esetekben mitévő lehet egy vak és gyengénlátó, illetve egy mozgáskorlátozott ember? A magyarországi bankok, a posta és az egyéb intézmények folyamatosan dolgoznak az akadálymentesítés megvalósításán, ennek ellenére az általunk megkérdezett érintettek tapasztalatai azt tükrözik, hogy még rengeteg tennivalójuk van. A Pénzcentrum.hu ma induló cikksorozatával azt a célt tűzte ki maga elé, hogy a látó és ép embereket közelebb hozza a fogyatékkal élőkhöz, mindenki figyeljen oda rájuk, hogy ne érezzék magukat megkülönböztetve a mindennapi életben. A sorozat első részében azt vizsgáltuk meg, hogy hogyan lehetne megkönnyíteni a vakok és gyengénlátók, valamint a mozgáskorlátozottak dolgát a pénzügyeik intézése során.

A Pénzcentrum.hu azt vizsgálta, hogy egy bankfiók pénztárában vagy egy automatából hogyan tud biztonságosan készpénzt felvenni egy látássérült, továbbá, akinek segítenek a hívószámhoz jutásban, az honnan tudja, hogy ő következik, valamint milyen feltételek teljesülése esetén írhat alá bankszámla- vagy hitelszerződést egy nem látó ügyfél.

Megkérdeztük a pénzintézeteket, hogy a bankfiókok hány százaléka akadálymentesített a mozgáskorlátozottak számára, hogyan segítenek azoknak, akik például néhány lépcső miatt nem tudnak bejutni egy bankfiókba, mehetnek-e előre megbeszélt időpontra a mozgássérült ügyfelek, illetve van-e a bankoknak olyan speciális programja, belső eljárásrendje, amely segíti a látás- és mozgássérülteket az ügyintézésben.

Megszólaltattuk az érintetteket

Szerkesztőségünk megkereste a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetségét, valamint a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetségét. A szervezetek továbbították a kérdéseinket a tagjaik felé, akik közül többen is vették a fáradságot és megfogalmazták az őket legérzékenyebben érintő nehézségeket. Íme néhány történet a válaszadóktól:

"A bankok, a posták és a hivatalok szinte egyáltalán nem akadálymentesítettek, az ügyfélkezelést elősegítő számosztó automaták látássérült ember számára használhatatlanok, továbbá a látássérült ember nem értesül arról sem, mikor kerül sorra. Aki nem lát, az az automaták létezéséről sem tud, a gépet nem találja meg, azt használni önállóan nem tudja, mert a kezelés kizárólag jól látó ember számára lehetséges. A kijelzőt a látássérült ember nem látja, így nem tudja, mikor következik, és melyik ablakhoz kell mennie" - mondta a Pénzcentrum.hu kérdésére a látássérült Péter.

"Rokkantnyugdíjas mérnök-vállalkozó vagyok immár 16 éve. Bár orvosilag megállapított II. kategóriás végleges rokkant (baleseti vak) vagyok, a szerény jövedelmezőségű vállalkozásomat családi segítséggel és nagy lelkesedéssel tovább folytattam. Amikor a Nyugdíj Intézet diszkréten felhívta a figyelmemet írásban, hogy "bölcsebb" lenne, ha újból főállású vállalkozó lennék, én megszüntettem a vállalkozásomat. Időközben elvált tőlem a feleségem, tehát a válási vagyonmegosztás után új lakásra lett szükségem. Legalább tíz magyarországi bankot kerestem fel szerény hiteligénnyel. Az ötvenezer forintos rokkant nyugdíjam a banktisztviselőknek elegendő volt egy vidám pillanatra és a nemleges fejrázásra. A szomorú az, hogy a vakoknak nincs olyan jövedelme, ami a napi megélhetést meghaladná, sem rokkant járadék, sem rokkant nyugdíj (csak én legalább száz vakot ismerek, akik kivétel nélkül anyagi problémákkal küzdenek)" - mondta az 50 éves László.

"Egy vak ismerősömnek szerettem volna elküldeni egy vakos naptárat, amit a posta elvileg ingyen küld el. Viszont a postán nem volt efféle nyomtatvány (kérdezem, hogy miért is kell nyomtatványt kitölteni egy pontírásos küldemény feladásához, ráadásul egy vak ember ezt vajon hogy is teszi meg?), így el akartak küldeni egy másik postára, hátha ott van nyomtatvány. Mondanom sem kell, nem mentem sehova, feladtam pénzért azt a küldeményt, amelyet elvileg ingyen szállít a posta" - számolt be - nem fogyatékosként - egyik postai élményéről Tímea.

A PSZÁF előtt sem ismeretlen a probléma
A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéhez a mai napig érkeznek olyan ügyfélpanaszok, melyek a látássérültek banki ügyizésével kapcsolatos problémákat taglalják. A hatóság tisztában van azzal, hogy a vakok és gyengénlátók nehézségekbe ütköznek a pénzügyeik intézése során. A felügyelet a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetségével, a Bankszövetséggel, és néhány jelentős pénzintézettel karöltve megvizsgálta, hogy milyen lehetőségek kínálkoznak a látássérült emberek számára a pénzügyi tárgyú jognyilatkozatok megtétele (számlanyitás, számla ügyintézés, hitelszerződés) során. A probléma orvoslására a banki gyakorlat a Polgári Törvénykönyv ide vonatkozó bekezdéseit szem előtt tartva több megoldást is alkalmaz.

Ne maradj le a 10 millió forintos támogatásról!

Egyre több család igényli a babaváró hitelt. A termék népszerűsége nem véletlen, a feltételek teljesítése esetén ugyanis nem kell visszafizetni az akár 10 milliós támogatást. Külön ki kell emelni, hogy a babaváró program 2021 keretében felvett személyi hitel szabad felhasználású, azaz bármire elkölthető. Fontos tudni ugyanakkor, hogy a babaváró hitelhez minden bank más feltételeket szab: például más az elvárt minimális jövedelem és a jövedelem terhelhetősége. A megújult Pénzcentrum babaváró hitel kalkulátor az aktuális banki feltételek alapján pontosan megmondja, melyik banknál milyen feltételekkel kaphatsz kamatmentes hitelt. Kalkulátorunkban egy kattintással megtudhatod, hogy a jövedelmed alapján mely bankoknál érhető el számodra a babaváró hitel. Ne maradj le a támogatásról, még akkor sem, ha nem tervezel gyereket, mert ügyesen befektetve még így is megérheti igényelni a babaváró hitelt. (x)

A jogszabály szerint, ha az írásbeli alakot jogszabály rendeli, és a szerződő fél nem tud vagy nem képes írni, a szerződés érvényességéhez közokirat vagy teljes bizonyító erejű magánokirat szükséges. Továbbá, ha az okirat kiállítója olvasni nem tud, a magánokiratnak csak akkor van teljes bizonyító ereje, ha magából az okiratból kitűnik, hogy annak tartalmát a tanúk egyike vagy a hitelesítő személy a kiállítónak megmagyarázta. A bankok ennek megfelelően az ilyen jellegű szerződések megkötésekor egy úgynevezett "névaláíró" személyt vettek igénybe, illetve két tanút alkalmaztak az aláírás, valamint a bankszámla feletti rendelkezés során, amennyiben az ügyfél nem látó volt.


"Orvosilag vak vagyok, jelenleg az 59 éves édesanyámmal élek egy albérletben. A bevételeinkből (rokkantnyugdíj, családi pótlék, ápolási díj) a számlák kifizetését követően szinte alig marad valami a megélhetésre. A bankban és a postán szinte tudomást sem vesznek rólunk, a sorszám kikérésénél sem, és a számokat sem látom, ha hívnak. Ilyenkor segítség nélkül nagyon nehéz" - jelezte a problémáit egy neve elhallgatását kérő válaszadó.

A mozgássérülteknek az ügyintézéssel nincs különösebb bajuk, nekik inkább az akadálymentesítés hiánya okozza a legnagyobb gondot. Szerencsés esetben be lehet jutni a hivatalba vagy a bankokba, azonban például bankoknál biztonsági okokból nincs mellékhelyiség és ez nagy problémát okoz a fogyatékos személyeknek, ugyanis nekik időre kell menni WC-re. Ez nem luxusszükséglet, ennek fiziológiai oka van (nincs érzékelésük - sokan katétert használnak). A hivatalokban, ha van is mellékhelyiség, inkább bezárják az ajtót, hogy nehogy ellopjanak onnan valamit. A kerekes-székesek, illetve a fogyatékosok számára a legfontosabb cél és dolog, hogy megértessék minden emberrel, azt hogy az egyenlő esélyek mit is jelentenek pontosan.

A különböző hivatalokban az egyik legnagyobb probléma, hogy nincs jelnyelvi tolmács, ami megkönnyítené a siketek ügyintézését. Elvileg a siketeknek egy héttel előre be kell jelentkezni ügyfélfogadásra, azonban ez nem megfelelő állapot az esélyegyenlőség jegyében.

Mit tesznek a magyarországi bankok a problémák megoldása érdekében?

Megkerestük a hazai pénzintézeteket, amelyek válaszaikban tudatták szerkesztőségünkkel a készpénzfelvétel, a sorszámhoz jutás, az ügyinzétés és a szerződéskötések esetén a látássérültekre vonatkozó eljárásrendet. A bankok dolgoznak a fiókok akadálymentesítésén, a válaszaikból kiderült, hogy a bankfiókok 60-80%-a már akadálymentesített, de van olyan pénzintézet, ahol 100% ez az arány.A várakozási idő lerövidítése érdekében a bankfiókokban lehetőség van időpont egyeztetés alapján történő ügyintézésre. A bankok fokozottan figyelnek a látásukban vagy mozgásukban korlátozott ügyfelekre.

NEKED AJÁNLJUK
NAPTÁR
Tovább
2021. május 10. hétfő
Ármin, Pálma
19. hét
Május 10.
Mentők napja
Május 10.
Baromfi világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
HR Revolution 2021
Vörös riadó! Újabb fronton nyílhat harc a hazai munkahelyeken. Hogyan tovább?
EZT OLVASTAD MÁR?