4 °C Budapest

A kártya, ami elsöpörheti a készpénzt - miért kell ez nekünk?

Pénzcentrum
2008. november 21. 12:00

Magyarországon sem ismeretlen már a prepaid (azaz előrefizetett) kártya - melyet az Egyesült Államokban már nagyon sokan használnak. Ennek ellenére még nem igazán elterjedt a használata sem itthon, sem pedig a környező országokban. A VISA stratégiája épp ezt kívánja megváltoztatni, az EFMA és az EDC pedig egy közös felmérésben a kártyával kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat szedte össze.

Hazai piac

Mielőtt rátérnénk a szóban forgó felmérés eredményeire és megállapításaira, először egy kis kitekintést teszünk arról, mit találhatunk a hazai piacon. A magyar prepaid kártyák esetében a befizetett összegtől függően csomagdíjat kell fizetni a banknak, ez tartalmazza a kártya rendelkezésre bocsátásának, valamint a hozzá kapcsolódó tranzakcióknak a díját.

A plasztikot ezt követően a rajta lévő lejárati dátumig, vagy az összeg elköltéséig tudjuk használni. Ha elkövetjük azt a "hibát" hogy nem vásároljuk le az összes kártyán lévő pénzt, úgy lejáratkor zárlati díjat kell fizetnünk a banknak. A hazai piacon még csupán marginális ezen kártyák szerepe, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) legfrissebb adatai szerint 2008 első fél évében 15 ezer darabot tett ki az előre fizetett kártyák száma.

Ki bocsát ki ilyen kártyát?

A felmérés összesen négy kérdésre kereste a választ: ki bocsát ki prepaid kártyát, miért, milyen konstrukciót érdemes ajánlaniuk, s hogyan, milyen csatornákon keresztül érdemes ezt értékesíteni (ez utóbbit jelen cikkünkben nem vizsgáljuk). Kezdjük azzal, hogy ki bocsát ki előre fizetett kártyákat!

A felmérésben összesen 170 válaszadó segédkezett, s 16 kvalitatív interjút készítettek különböző pénzügyi szervezetekkel Franciaországban, Németországban, Olaszországban, Portugáliában és az Egyesült Királyságban. A válaszadók 49 százaléka már rendelkezik előrefizetett kártyával. Azok közül, akiknek még nincs ilyen terméke, 24 százalék nyilatkozott úgy, hogy már tervezi, hogy elérhető lesz nála is egy ilyen kártya.


A válaszadók számára a fő célpont az uniós tagállamok, s 25 százalék célozza meg a kelet-közép-európai régiót. A válaszok alapján egyre több nem pénzügyi intézmény is a kártyakibocsátói piacra lép.

Vajon miért éri meg?

Felmerülhet a kérdés, hogy vajon miért éri meg az előrefizetett kártyák kibocsátása, hiszen elég ha csak a mobiltelefonok piacára gondolunk, ahol az előfizetéses ügyfelek sokkal értékesebbek a társaság számára, mint azok, akik prepaid kártyával rendelkeznek.

A felmérésben részt vevők számára a legfontosabb hajtóerő az ilyen típusú plasztikok kibocsátásában az, hogy új vevőket toborozzanak, illetve hogy növekedjen a bevételük. A kibocsátók többsége, 45 százaléka a teljesen új ügyfeleket célozza meg, míg 15-15 százalék más banktól akar elcsábítani ügyfeleket, illetve saját, kártyával nem rendelkező ügyfeleit célozná meg.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

A felmérésben a prepaid kártyák lehetséges hatásait is megpróbálták felmérni a válaszadók szemszögéből vizsgálva. A legnagyobb hatása várhatóan a készpénzzel kapcsolatosan lehet ezen plasztikoknak, illetve a fizetési forgalom növekedését várják tőle.

A piaci szereplők azon igyekezete, hogy bevezethessék az előrefizetett kártyákat, azonnal megérthető, mikor az arra a kérdésre adott válaszokat vizsgáljuk, amely azt firtatja, hogy a bevezetéstől mekkora növekedési rátát várnak a szereplők. A túlnyomó többség 10 százalék feletti növekedéssel kalkulál a következő 2-3 évben, 38 százalék számít 10 és 20, 21 százalék pedig 20 és 50 százalék közötti növekedési rátára.

Mit szeretnének az ügyfelek?

A válaszadók többsége szerint ezen a piacon a leendő kártyahasználó ügyfeleknek egy olyan termékre van szüksége, amely személyre szabható. A legnépszerűbb felhasználási mód várhatóan az ajándékkártya lesz, de a kibocsátók számítanak a fiatalokra, az online és az államigazgatási felhasználásra is.

PC BLOGGER & PODCASTER
Kasza Elliott-tal  |  2025. december 18. 13:01
Összeírtam magamnak, melyik osztalékrészvényt - amiket nem tartásra, hanem kereskedésre vettem - mik...
Holdblog  |  2025. december 18. 12:12
Az After Hours e heti részében Balázs, Zsolt és Botond fejtik meg a világot, Zsiday Viktor háttérbe...
Bankmonitor  |  2025. december 18. 10:44
Az albérlet vagy lakásvásárlás egy pénzügyi dilemma, miért fizessem másnak az bérleti díjat?  Emelle...
MEDIA1  |  2025. december 18. 10:36
A Médiatanács szerint emberi méltóságot sérthetetett a TV2 Napló című műsora, ezért eljárást indítot...
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. december 18. csütörtök
Auguszta
51. hét
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?