Az idei év negyedik hónapjában mérséklődött a januárban megkezdett csökkenés, így az éves inflációs ráta áprilisban 6,6 százalékot tett ki. Az egyhavi átlagos fogyasztóiár-emelkedés 0,3 százalékos volt, szemben a márciusi 0,6 százalékos adattal - derül ki a KSH legfrissebb adataiból.

Mi történt 1 hónap alatt?
2008 márciusához képest emelkedett az étolaj (7,2%), a sertéshús (3,9%), a szalámi, a szárazkolbász, a sonka (3,2%), valamint a margarin (3,0%) ára. Az élelmiszerek árának emelkedési üteme márciushoz képest újra emelkedésnek indult, így 1,4 százalékkal emelkedett összességében az előző hónaphoz képest.
Felüdülést jelenthet, hogy árcsökkenést tapasztaltak a tartós fogyasztási cikkek (0,3%), az egyéb cikkek, valamint a szolgáltatások esetében (0,2 - 0,2%). Utóbbi kategórián belül az egészségügyi szolgáltatások árai csökkentek 18,2 százalékkal, amely a vizitdíj és a kórházi napidíj megszűnésének következménye.. Az idényáras élelmiszerek nélkül számított élelmiszerár-emelkedés 1,2 százalékos volt áprilisban.

Márciusban a legnagyobb mértékben az ilyenkor megszokott szezonális változásnak megfelelően a ruházkodási cikkek árai (2,7 %) emelkedtek.
Mi történt 1 év alatt?
Újfent az átlagosnál magasabb mértékben emelkedtek az előző év azonos időszakához képest az élelmiszerek árai, 12,7 százalékkal (az előző hónapi ütemnél nagyobb mértékben). Ezen belül is sokkal többet kell fizetnünk az étolajért (65,3%), a lisztért (47,8 %), a száraztésztáért (22,9%), a tejért (22,4%), a kenyérért (19,3%), a sajtért (22,0%), valamint a péksüteményekért (16,8%). A cukor esetében árcsökkenés (7,1%) volt megfigyelhető.

Az energia ára átlagot meghaladó mértékben, 8,7 százalékkal növekedett, ezen belül a vezetékes gázért és az elektromos áramért 9,8 - 9,8 százalékkal kellett többet fizetni áprilisban. Átlag alatt drágultak az egyéb cikkek (5,7%), a szeszes italok, dohányáruk (5,5%), valamint a szolgáltatások (5,4%). A tartós fogyasztási cikkekért átlagosan 0,3 százalékkal kellett többet fizetni, mint 2007 áprilisában, s a ruházkodási cikkek (0,3%) esetében is árcsökkenés volt megfigyelhető.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Mi van a kosarunkban és Európában?


Nyugdíjas infláció
A KSH által publikált nyugdíjas árindex értéke is csökkent márciushoz képest. Az előző év azonos időszakához képest 2008 áprilisában 7,1 százalékkal növekedett a nyugdíjas fogyasztói kosárban megtalálható termékek ára.

Mi várható?
A Portfolio.hu által készített elemzői felmérés alapján áprilisra 6,3 - 7,2százalékos inflációt vártak, év végére pedig 4,5 - 6,2 százalékos inflációra számítanak.

-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Másokért tenni? A Lidl-nél igazán megéri!
A diszkontlánc ünnepi összefogásra hívja vásárlóit, hogy három partnerszervezetével összefogva támogassa a hátrányos helyzetű gyermekek karácsonyát.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








